WIP - Utendørs toglayout

Liten leilighet og forkjærlighet for lange Legotog-strekninger er ikke noen god kombinasjon, men jeg har funnet en mulighet ute på verandaen.
Jeg planlegger å bygge opp bord, og bygge et slags overbygg for å beskytte Lego mot vær, vind og ikke minst sol. Samtidig vil det jo stå inntil vegg og rekkverk og få litt beskyttelse på den måten.
På vinterstid planlegger jeg å flytte Legoen inn.
Kommer til å bruke plastikkskinner og PF-systemet.
Noen som har noen erfaringer eller tips til å ha Lego utendørs?

Har også en foreløpig skisse på layout. Den røde fargen indikerer en stigning slik at denne sløyfa ligger ovenfor underliggende sløyfe (som da ligger i en tunnnel).

Høres spennede ut :slight_smile: Som også stor togentusiast ser jeg “behovet” for lengre togstrekninger :wink:

Bygge utendørs krever som du skriver at Legon skjermes mot vind/vær/konstant sollys osv. Det finnes nok mange måter å gjøre det på og kommer helt ann på hvor mye penger du vil legge i det, hvor godt din veranda er skjermet/overbygd. Som bord, hvis du skal bygge det..så hold deg unna spon, velg heller finèr eller annet matriale som er mer formstabilt (noe dyrere, men vesentlig bedre). Det er jo viktig å både beskytte Legon, samtidig som man ser layouten godt. Har du gode kontakter og kan skaffe plexiglass til en nogenlunde god pris er det et godt matriale å bruke for å dekke over deler av layouten. Her slipper selvfølgelig sollys inn, men du ser godt og kan dekkes til med teppe eller lignende når det ikke er i bruk for å holde lys ute. Togene som er enkle å flytte kan feks tas med inn når du ikke bruker de. Lykke til! Vis oss gjerne utviklingen med noen bilder :slight_smile:

Sol er et problem ute hos meg da det er den siden av leiligheten som har sol hele dagen. Så jeg tror jeg skal prøve å dekke det mest mulig med et slags tak over slik at minst mulig direkte sollys slipper inn. Hvis dette “taket” samtidig kan være vanntett så er jeg jo på god vei til en fin løsning. Togene og andre ting som er enkelt å flytte inn vil kun bli flyttet ut ved bruk, har hylleplass til mesteparten innendørs.

Jeg kommer til å oppdatere denne tråden med bilder og tekst etterhvert. Første steg blir å bygge bordene, samt tak/overbygg. :slight_smile:

Hvis jeg husker riktig så finnes det også glass (eller plexi?) som beskytter mot UV. Ikke akkurat den billigste løsningen men… :slight_smile: