WIP togstasjon

Hei

Vurderer å (på sikt) bygge en togstasjon, men har ikke greie på lego-tog-tekniske ting. Lurer derfor på om noen har noen tips - planen er at den skal kunne inngå i en layout, og har ikke lyst til å gjøre noen tabber mtp avstand mellom spor, veksling, eller hva som helst. Tenker minimum to plattformer, fire spor.

Innser at spørsmålet blir noe diffust, men spør egentlig etter hvilke spørsmål jeg ikke vet at jeg burde kjenne svaret på :wink:

Fritt fram, altså? :wink:

Det er ingen standard på avstand mellom skinner når det går flere spor parallelt?

Jeg har aldri bygget togspor, så jeg er ingen god fyr til å svare, men inntil noen korrigerer meg vil jeg anta at et godt sted å starte er bilder av layouten fra På Kloss Hold - der er det alltid to parallelle spor. For eksempel har jeg masse bilder fra i fjor (kremt - jeg har vært forferdelig treg til å få ut årets) i dette albumet på Flickr. Du kan jo starte der…? :slight_smile:

Det er relativt vanskelig å bygge spor med en annen avstand enn 16 studs, eller en hel multippel av 16 studs mellom senter i sporet.
(16 studs tilsvarer 8 studs mellom endene av svillene.)

Her er en oversikt over hva du kan gjøre med Lego-skinner, og hva som fører til problemer:
http://www.brickpile.com/lego-ideas/track-layout-geometry/

Hei
Brikkelauget har en standard
4 knopper fra baseplate kanten til første sville, 8 knopper mellom svillene videre. Alltid 2 spor ytterst mot bordkanten. Dersom din layout starter og slutter med dette kan du i prinsippet gjøre hva du vil imellom. Det er lurt å ta høyde for lange vogner dersom du har overganger, penser, tuneller e.l.
Lauget har mye 9v skinner, dette muliggjør DCC styring mm.
Lykke til!
Baard

Er det laget noe standard på tunnelåpninger og overganger (høyde og bredde)?
Mener å huske det ble nevnt 15 klosser høyt fra baseplaten?
Men hva med bredden? 10 eller 12 knopper? Med 12 knopper bredde er det fortsatt 4 knotter igjen til åpningen i naboløpet om man har flere tunnelåpninger ved siden av hverandre…

Om man bruker sett 7937 Train Station som utgangspunkt ser man at det der er 10 knotter i avstand mellom perrongene og 14 brikker og 2 plater fra bunn til under plata som er på overgangen mellom de to trappene på sidene. Det er jo også inkludert selve togskinna som trekker fra på høyda på toget.

10 knopper bredde og 15 klossers høyde for tunnelåpninger - det er bare en mal, men ett veldig godt utgangspunkt for når man bygger jernbanerelatert. Det som derimot er fastlåst er skinnestandard: skinnene sitter en plate over baseplaten (og ikke direkte på), og de følger etablerte standarder: fire knopper fra svillekant til kant på baseplate, og åtte knopper fra svillekant til svillekant mellom skinnene - samme som man oppnår med en sporveksel, f.eks.

Vi har ingen standarder på platformhøyder. Mange bygger i ca to klossers høyde, andre bygger i tre klossers høyde!

PS: Du får gjerne bygge avvikende fra standard, men da vil layoutmaster gjerne se at du også bygger adaptere!