WIP: Togdør prototyper

Det startet vel med at Ostehovel hintet frempå at han skulle bygge en togdør som skulle åpnes og lukkes med pnaumatikk. Han inviterte oss til en liten virtuell byggeseanse. Det hele skjedde litt via Skype først, men pga mye dårlig lyd og bilde forsøkte vi andre ting som Google Hangout, men ente til slutt opp med profesjonell løsning som easymeeting.net (hvor jeg tilfeldigvis jobber). Men nok reklame over til saken.

Altså mekanikken til døra ble vel etterhvert bygget av Ostehovel med litt input fra meg med tekniske løsninger.

Så gikk det en uke og så nevnte Ostehovel at han planla å bygge NSB passasjertog EL18 med B7-serie vogner. Noe ala dette:

Her er ett annet bilde: en.wikipedia.org/wiki/File:El18- … -07-07.jpg

Ostehovel etterlyste tips på hvordan han kunne bygge den der.
Jeg tenkte med en gang på ett par alternativer slik som dette:

Og helga etter gikk med på å finne løsningen på hvordan denne veggen kunne kombineres med en åpnemekanisme for automatisk dør i toget. Det foregikk som forrige gang via webkamera og videokonferanseløsning hvor jeg for det meste satt å så på at han bygget og kom med tips og innspill etterhvert.
Men måtte jo bygge litt selv også. Så da ente det opp med dører slik som dette:

Det skal liksom være en GIF-animasjon i det bildet, men vet ikke helt om alle klarer å se det. Klikk på bildet for å gå til Flickr kontoen hvor det ligger flere bilder av både forsida og baksida slik at dere kan se hvordan jeg har bygget dette.

Men, så nå i ettertid oppdaget jeg jo at de togvognene som Ostehovel planlegger å bygge ikke har dobble dører, men en dør foran og bak. Men ble bare litt jukset av at han tidligere nevnte han ville lage dobble dører. Så da kan dere anse dette for en MOC basert på formene fra B7-serien med passasjervogner.

Og ja, de er ikke røde fordi jeg ikke hadde nok av de 1x4 curved slopes brikkene til å lage lang nok vegg :slight_smile:

Vi oppdaget også etterpå at det faktisk var flere som hadde bygget disse vognene tidligere. Var tilogmed flere nordmenn og en av dem var vel en fra Brikkelauget om jeg ikke husker feil. Bønna var det kanskje?

Uansett, jeg kan ingenting om tog og dette var en morsom øvelse for meg :slight_smile:

Bjoern-Erik Gunneroed: mocpages.com/moc.php/85293

Og

youtube.com/user/MrMXLPT
Klarte ikke å finne noe billedgalleri akkurat nå men mener jeg har sett det også…

Genialt konsept! Gleder meg til å se ferdig et evnt ferdig tog på skinner :stuck_out_tongue:

Denne var jo helt rå! Kult samarbeidsprosjekt med veldig godt resultat. Gleder meg til å se en ferdig motorisert vogn.

Nå fikk jeg lyst på tog.

Flott innslag for å gjøre det interaktivt :slight_smile: Gleder meg til å følge prosessen videre.