WIP: Prosjekt Neste Dunstar

På tide å lette litt på sløret
Prosjekt navn: Neste Dunstar.
Har nok hintet her og der at jeg er i gang med et nytt romskip.
Det var nok KjellisBjellis sin historie som fikk meg innpå å bruke min egen upubliserte historie som grunnlag for noe nytt.

Dunstar Explorer var aldri en del av den historien. Utenom kun at den fikk navnet på planeten som er i historien.

Siden jeg ønsket å bygge et nytt romskip måtte det jo bli enda større. Tenkte jeg å bruke en hendelse i historien hvor folk i fra jorden finner Dunstar.
Noe som ikke helt går uten dramatikk.
Det blir riktig nok ikke noe minifig skip denne gang siden skipets størrelse i den tenkte situasjonen i min historie. Skipet er ett av flere skip som frakter store deler av befolkningen i Norge (egentlig Scandinavia men har med tiden justert dette). Jorden har gått under men redningsplan ble satt i gang i god tid. Samme har skjedd over hele verden. Men ikke alle dro i samme retning.
Riktig nok tror jeg at jeg kommer til å holde meg i nærheten av Classic Space fargene.

Her er i alle fall deler av rammeverket og det går sakte fremover. Håper på å komme i mål til neste PKH.
Håper på at man ikke har kastet seg ut i noe som man kanskje ikke klarer :wink:

[attachment=0]WP_20140519_003.jpg[/attachment]

Planen er at skipet skal kunne deles opp for frakt. Men det gjenstår å se om ideen holder.

STORT

spennende

steinar

Ai ai…se der. Det ser jo lovende ut. Størrelsen på romskip burde bare begrenses av størrelsen på rommet det bygges i :mrgreen: Gleder meg til å se fortsettelsen. Artig at historien min kan være til inspirasjon.

Lækkert!

Kult! Blir moro å følge fremover!

Det går litt sakte for tiden her men konsentrerer meg mest med å få klar de 3 delene, slik at de kan kobles sammen og tas fra hverandre. I tillegg til mer oppstiving. Har også eksperimentert med det som skal bli deler av undersiden av skipet.

Ser ut til at dagens tema er “å bygge utenfor sin komfortsone” :wink: . Aldri bygget noe som er større enn Dunstar Explorer og det var lenge siden.
Så her er jeg nok også utenfor min bygge komfortsone. Mye går for fri hånd og kun LDD for ideer og mulige løsninger

Her er skipets tre deler adskilt.
[attachment=0]WP_20140521_004.jpg[/attachment]

Her er de første eksperimentene med undersiden på fronten av skipet. Disse sitter løst på kun for å se om det passet.
[attachment=1]WP_20140521_002.jpg[/attachment]

Her er en liten opppdatering på skipet fra helgen og I dag.
WIP

For utenom litt mer bygging rundt låse systemet, så håper jeg på at jeg har delene slik at deler av underside kan komme på plass i løpet av uken.

Nå begynner det å ta litt form og skipet har fått litt “luft” under vingene.
Første del av forpartiet er nå på plass. Dessverre hadde jeg bestilt for få 1x2 trans yellow deler og må vente på disse før jeg får resten av undersiden frem til vingene klare.
[attachment=1]WP_20140529_001.jpg[/attachment]

Dessverre da jeg løftet skipet opp på pilarer så avdekket dette et problem i lås systemet mellom for og bak part som jeg ikke trodde var noe problem.
Antagelig var det nok muligheten til å bøye for og bak part som gjorde det mulig å få de sammen men nå som forparten er blitt stivere var det lenger ikke mulig.

[attachment=0]WP_20140529_003.jpg[/attachment]

Det blir stilig med de trans-yellow brikkene…de vinduene blir vel store som hus i forhold til skalaen? :wink: . Du burde installere lys i det skipet det tror jeg ville blitt råstilig…

Det blir nok lys her og der. Men ennå litt tidlig i bygge prosessen, selv om noe lys er allerede på plass som test.

Da det både var pinse og nye deler kom i hus, så var det ingen vei utenom å bruke noe av pinsen for å komme et stykke videre på romskipet.

Her ligger skipet på ryggen og har fått bygd meste av front og påbegynt den ene under siden av vingen.

WIP

Noe av utfordringen blir å holde muligheten for å dele skipets for og bak part. Liten ombygging må nok til.

Det har gått sakte I den siste tiden på grunn av at man venter på riktige deler. Men har da benyttet sjangsen til å jobbe med andre ting på skipet.
Nå er meste parten av fronten under klar.

Men det har oppstått problemer med splitt systemet. Med flere og flere punkter hvor klosser fra baksiden skal inn i forsiden skaper dette problemer ved sammensetting. Vurderer nå å beholde skipet i en del. Tips er velkommen.

Det å bygge modulært skaper utfordringer, men det er alltid lurt å bruke litt ekstra tid på å få det til dersom det er mulig. Det blir utrolig mye enklere å ha med seg rundt dersom det er modulært.

Men går det ikke så går det ikke. Blir et digert romskip! Og det er awesome!

Etter mye fint vær (og dårlig) så har ting gått fremover med dog litt langsomt, litt avhengig av hvilke deler man har.
Etter en liten oppmuntrende kommentar fra HenrikLego og da skipet fikk klosser under vingene og front da skipet begynte å få tyngde i bakenden, ser det ut til at modul systemet fremdeles lever.
Skal prøve i det lengste å bevare systemet.

Her er bakenden
WIP

her er prototypen på motorene på skipet. Ikke ferdig design. Farge test og design.

]

Med fare for at bildene gjentar seg her så er nå endelig skipets underside nå er ferdig. Det blir eventuelt litt pynting senere.
Da skipet igjen skulle snus og opp på nye ben. så truet bakparten med å dele seg i to langs skjøten og ta noe av ene siden med seg.
Med noen plater over skjøten så holder det.

Så her er undersiden av UES 4701 Earth Destiny. Som blir navnet på skipet. Det er gjemt en liten referanse her. Dog liten.

Baksiden av skipet

Så nå blir det å ta fatt på oversiden og nye utfordringer. Motorene er delvis bygget

STORT. Gleder meg til toppen begynner å bli klar

Steinar

Begynner absolutt å se veldig lovende ut dette. :slight_smile: Har du sånn ca dimensjoner på det?

For øyeblikket er den omtrent 90x90 cm. Antar at den blir litt lenger når motorer kommer på. Må se hvordan jeg fester det og om de blir stikkende ut.
så er den vel egentlig 8-9 klosser høy bare nå. Det er uten høyde på bena som kun er der for å støtte nå under bygge prosessen.

“UES 4701 Earth Destiny”: Kan 4701 være antall deler på skipet? :sunglasses: Ser bra ut. Gleder meg til å se det ferdig…

He he skulle ikke forundre meg om jeg ender et sted der eller mer.
Var nok tenkt mer til kjente romskip i TV serier.
For å ta hele navnet så er det
UES = United Earth Ships /Spaceships
4701 = er skip med befolkning fra Norge (og Scandinavia for øvrig) 01 er skip nr 1 men også 4701 hinter vel litt inn på 1701 som er reg nr for Enterprise i Star Trek. Det var mest tilfeldig.

Akkurat nå så har skipet fått en ny knekk. Ble avdekket en liten svakhet som må fikses.
Blir i alle fall mye ny erfaring med å bygge stort og det som følger med. :wink: