WIP: Lokstall og dreieskive

Neste prosjekt for meg blir en kombinert lokstall/dreieskive, som senere skal utvides med parkeringsspor osv Her kommer noen skisser.

Her er første layoutskisse (område B1 og C2 er det jeg starter på i første omgang):

Dreieskiva skal være motorisert og jeg har laget en overgang som fungerer på alle lokomotiv jeg selv har:

Selve lokstallen har fire parkeringsområder og skal se noe slikt ut (pluss tak så klart). Jeg har lyst til å prøve å få til dører som åpnes via f.eks. pneumatics, får se om jeg får til det:

Kommer til å jobbe videre med skissene fremover og legge inn oppdateringer her. :slight_smile:

Hei,
Spennende prosjekt, gleder meg til å se utviklingen, spesielt interessert i å se hvordan styringen av dørene samt dreieskiven skal foregå. 9V eller plastikk skinner?
God bygging,
Baard

Takk! Plastikkskinner. Tar meg ikke råd til å kjøpe inn så mye 9v skinner når jeg ikke har bruk for det selv. Hadde vært kjekt på events da men. :stuck_out_tongue:

Tøft! Gleder meg virkelig til å se fremdriften i prosjektet ditt :slight_smile:

Spennende prosjekt!

kjempetøft!
hva er vinkelen mellom stallsporene?

Dette må jo bli bra :smiley:

Takk alle sammen! Blir moro å fortsette med så mange positive signaler! :slight_smile:

12 grader.

Normalt ville jeg tenkt “ja, særlig, lykke til” hvis noen hadde presentert et såpass vidløftig prosjekt. Men med tanke på hva du fikk til med Fredrikstad stasjon er det vel ingen tvil om at du har det som skal til for å få noe som dette i havn - gleder meg veldig til å se hvordan det utvikler seg!

Lykke til med nytt prosjekt er litt spent på overgang mellom dreie skive og spor ser at du har brukt tiles i endene av sporet i dreieskiven blir nok bra dette !.
:smiley:

har prøvd litt på forskjellige dreieskiver selv, men din ide var jo genial! Da er det bare og begynne og bygge litt selv og :smiley:

Ja, dette ser superlovende ut! Har siste halvår anskaffet 7 tog (hadde bare [setimg]7745[/setimg] fra før) så jeg trenger virkelig et dobbelspor og et sted å parkere dem :wink: Lykke til!

Takk for alle positive signaler! Har omsider fått jobbet litt mer med dreieskiva i helga. Ble litt satt ut av forkjølelse, men i går fikk jeg gjort litt:

Her er en test på hvordan selve dreieskiva skal settes sammen. Feil farger, noen deler som mangler og litt rar bruk av plater her, men det funker som en test (bilder er link):
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/HenrikLego/Turntable/01_skisse.jpg[/bsurl]

Her er samme dreieskive i LDD, men her også med selve sporet og mekanikken for dreieskiva:
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/HenrikLego/Turntable/03_dreieskive_skisse.png[/bsurl]

Her er et nærbilde av selve motorikken. Har allerede gjort en test på et annet oppsett som ikke fungerte, så jeg håper denne vil fungere:
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/HenrikLego/Turntable/02_motorskisse.png[/bsurl]

Neste steg nå er å få testet motorikken, forhåpentligvis i løpet av uken.

Hei.

Jeg vil tro du vil få problemer med høy friksjon på kanten hvis ikke toget står helt balansert på dreieskiven.
Så for å hjelpe på det ville jeg laget en rullebane for noen hjul til å støtte opp endene.
Det kan også være en ide og motorisere disse hjulene for å redusere momentet som trengs for å trekke den rundt.

Ellers flott design.

PetterP

Hei, takk, har tenkt begge ideene faktisk!

At jeg må ha noe under ute på sidene er jeg helt sikker på. Foreløpig usikker på om jeg skal:

  1. Bruke hjul som støttefunksjon uten motor.
  2. Bruke hjul motorisert
  3. Lage en skinne som går helt ytterst som støttefunksjon (det passer akkurat med en sirkel av slike helt inne i ytterkanten: bricklink.com/catalogItem.asp?P=3230b).

Fascinerende prosjekt! Gleder meg til så se resultatet!

Noen hjul må det være i ytterkant, ingen tvil om det.

En motor i navet, slik LDD bildet viser, vil nok ha kraft nok, men vil du få lav nok hastighet til man klarer stoppe dreieskiven nøyaktig nok til at du ikke får avsporinger?
Nærbildet viser forøvrig en patent som ikke vil fungere, da det ikke er noe som holder de nedre tannhjulene mot hverandre, men dette er jo lett å rette opp. Det øvre tannhjulet som går mot dreieskiven er også noe svakt forankret, slik at dette tannhjulet vil trolig glippe mot dreieskiven under drift. Du bør ha bjelker på tvers som gjør at tannhjulene ikke kan gli fra hverandre. Din foreløpige patent baserer seg på at det er klikket sammen, men det tror jeg ikke holder når det blir belastning.

Jeg tror motoriserte hjul langt ute på den roterende skinnen vil gi roligere gange og mer kontroll.

Bra poenger du kommer med! Ser hva du mener. Er ingen Technic-ekspert, så har litt å gå på her. Skal jobbe videre med mekanikken her. Jeg også har en tanke om at hjul ytterst vil fungere bedre enn styring i midten. Jeg får teste litt og så komme tilbake med mer info. :slight_smile:

Hei,
Følger dette prosjektet med interesse
Andre alternativer er å lage tannstenger i “veggen”/brønnen og ha et tannhjul som ligger under skinnen og drar skiven rundt, alternativt en sirkel med jernbaneskinner i bånn der skiven dreies rundt med toghjul.
Uansett løsning, gleder meg til videre utvikling
god bygging,
Baard

Tror jeg har fått til en mekanisme som dreier ganske bra. Selve togskinna skal bygges mer robust og det skal gå en støtteskinne langs ytterkanten. Det hakker litt et par ganger her, men dette er på grunn av provisorisk ledning som ligger og blokkerer litt.

[youtube=wide]WUaP70oSN5U[/youtube]

Looking good!