WIP - Kirkegårdsvegen 16

Takker.
Nei, har ingen planer om å lage det med slopes. Det tar alt for mye plass og blir for ustabilt om man skal gi det nok styrke.
Men planlegger å lage de skjøtene litt annerledes.
Og nå når jeg ser på bildene så må jeg gjøre noe med det taket som er over “verandaen” (den buede delen). Der er det alt for bratt stigning.
Løsningen KAN være å øke lengden på hele huset med noen knotter (det er egentlig 2 knotter for kort) og så bruke samme teknikk som på de andre takene. Men er helt tom for hvite slopes i 45 grader. Og det blir MYE jobb å øke lengden på huset pga teknikken jeg har brukt for å lage veggene.
Skal tenke på den saken å se om jeg kan fikse det på annet vis.

Stor fart? Jeg syns det har gått litt tregt jeg…
Startet i fjor høst med å ta bilder og planlegge detaljer og farger og slikt. Så ble det en stor bestilling i LUGBULKEN med deler. I mellomtiden har jeg jo tenkt på prosjektet veldig mye. Når delene omsider kom ble det først noen uker med testing av farger og slikt. Samt enda mer innkjøp av deler.
Men jeg har til vane ser jeg (med alle de byggene jeg har laget til nå) å først tenke igjennom prosjektet og tenke ut detaljer som jeg må ha med og kanskje sitte litt med klosser og plundre og finne frem byggeteknikker. Og først etter en del måneder starter selve den fysiske bygginga og da går det fort.

Har også planer om interiør i bygget. Men holder på å gå tom for deler. Så det kan hende det tar tid før jeg blir ferdig med interiøret.

I går reduserte jeg hagen på Kirkegårdsvegen 14 fra 2 plater à 48x48 til nå 2 plater sammensatt til 48x32. Byttet også ut en del hvite brikker jeg hadde brukt der med sandgreen som jeg har flust av. Så da har jeg kanskje nok hvite klosser til kjelleretasjen på Kirkegårsveien 16. Etter det får jeg se hvor mye jeg har igjen til å lage indre vegger.
Har også litt lite plater igjen, noe som merkes med de fargeforskjellen på taket på dette bygget.

Er gått med en del klosser i disse tre byggene: Verdensteateret, Kirkegårdsvegen 14 og nå Kirkegårdsvegen 16

Har sittet å målt og sammenlignet litt på bildene av modellen og på bildene av det virkelige huset i dag og har forsøkt å beregne hvordan jeg må bygge gavlen mot øst. (Den veggen som går opp mot taket over den buede verandaen).

Mål fra bilde på stigning:
Stigningstall 15 fra kant til senter, 19 i høyde (enhet uinteressant). Dette gir stigningstallet.

Omgjort til klosser og millimeter
1 klossebredde (1 stud) = 8mm
1 platetykkelse = 3,2mm
1 klossetykkelse = 9,6mm (eller 3 plater)

Beregnet etter følgende formel:
Klossehøyde = (((Valgt antall klossebredde * klossebredde 8mm)/målt bredde)*målt høyde)/platetykkelse 3.2mm)

8 klosser bredt (64mm) gir en høyde på 25 plater eller ca 8 klosser og 1 plate (81,0666mm = 25,333plater)

7 klosser bredt (14 total bredde) gir en høyde på 22 plater eller ca 7 klosser og 1 plate (56mm x 70,9333mm)

Konklusjonen er at stigningen blir 1 klosse sideveis og 1 klosse høyt som tilsvarer de 45grader klossene som jeg har brukt fra før.

Da var man kommet ett lite steg videre.
Men har egentlig gjort mye, men det vises ikke så mye.

For å få til den stigningen som jeg nevnte i forrige melding så måtte hele huses forlenges med 2 studs (knotter). Noe som innebar at VELDIG mye måtte rives og bygges opp på nytt. Den ene halvsiden av bygget reiv jeg faktisk helt og startet å bygge opp på nytt. Og det tok jo enda lengre tid når jeg først var kommet opp til rad 12 med teglsteiner og var akkurat kommet opp over vinduene og bort tilbake til der den ene delen av huset møter den andre delen. Og så viste det seg at jeg hadde bommet med 1 stud i ene retningen slik at skjøten inn mellom de to hus delene ble helt feil. Så da var det bare å starte på nytt igjen.

  • Takvinkelen på gavlen på østfasaden (over den buede verandaen) er altså nå blitt slakere.
  • Avslutningen av hver takdel inn mot tilstøtene tak er gjort annerledes.
  • Lagt til en avslutning på toppen av alle takdeler.
  • Lagt til kjelleretasje.
  • Lagt til en hage utenfor og pyntet med litt vegetasjon.
  • Laget en liten veranda på sørsiden.
  • Laget gulv i 1.etg for å få litt avstivning av huset.

Her er to bilder:

Og som dere ser av bildene er det en del takplater som er i feil farge. Disse er bestilt og er underveis fra Tyskland.
Dørene er fortsatt sorte og skal byttes ut til hvite straks jeg får disse. Disse ligger og venter på å bli sendt om de ikke allerede er det uten at han selgeren har endret statusen.
Det kommer også en liten detalj helt nederst på tak-endene (raftkassen eller hva det nå kalles) for å få det mer likt som på orginalen.
Piper på taket har jeg ikke laget. Mangler også tre små takvindu. Men de skal jeg “jukse” litt til :wink:
Er ingen interiør eller innvendige vegger i huset enda.

Thats what im talking about! Nå går det over i mesterverk! :slight_smile:

Dette er heftige saker! Gøy å se hvordan lang tid med research og jobbing gir resultater.

Kort og godt, utrolig bra.

Åh du vannvittige, så flott det ble! Du har virkelig gjort en kanonbra jobb å gjenskape Kirkegårdveien 16 i LEGO!

Jeg sitter å ser med fryd på alle detaljene du har fått med, og for ikke å snakke om hvordan du løste oppgaven med vinduene i mønene. Fargekombinasjonen på muren ble rett og slett helt fantastisk og veldig tro mot originalen. Det at du klarer å gjenskape alle disse tingene i LEGO er for meg uvirkelig og det står stor respekt av fantasien/kreativiteten din,som du selv påstår at du mangler. Virkelig godt jobbet! :smiley:

Hvor mange deler antar du at du har brukt? Ser ut til at det har gått med utrolig mye til murveggene. Gleder meg til å få se det i virkeligheten!

Takker for skryten folkens.
Er jo som sagt ikke helt ferdig enda, selv om formene er sånn omtrentlig ferdig. Det er kommet til en del detaljer på bygget etter de to siste bildene der. Men blir ikke å ta noe bilder før det er helt ferdig nå. Venter på noen siste deler som er her innen 1-2 uker. Begge de to siste BL-forsendelsene ble sendt i slutten av forrige uke.

Når det gjelder antall brikker så gikk det med ca 4000 stk 1x2 plates til teglsteinsmuren. Så da antar jeg at det totalt med hage og alt har gått med ca 6-7000 brikker til dette bygget, men da har jeg ikke tatt med interiøret og indre vegger. Det er doble yttervegger på hele bygget. Både på grunn av styrke med også av estetiske grunner om jeg skal lage interiør. Bygget er hvitt innvendig.

Da var siste finish på utsiden av dette bygget ferdig.
Har fortsatt ikke laget noe interiør. Men skal starte med det nå.

Her er iallefall noen bilder av huset etter at de siste små detaljene på utsiden ble lagt til.
Er ikke helt sikker på de pipene, mulig jeg må finne en annen måte å feste de/lage de.

Og helt til sist ett bilde som viser hvordan splitten er på dette huset. Her har jeg valgt å ha vertikal deling for å vise interiøret. Det gjør det litt mer komplisert å bygge selve interiøret. Men det blir da lettere å vise frem interiøret på en utstilling for eksempel. En annen årsak til vertikal deling var at jeg ikke fant en helt naturlig plass å dele huset horisontalt, for de horisontale hvite linjene går ikke rundt på alle sidene av huset.

Når jeg ser på disse bildene av Kirkegårdvegen 14 og 16 forstår jeg at jeg har et langt stykke igjen… Helt vanvittig bra MOC’er! Gleder meg til å se interiøret :slight_smile:

Fikk ett lite tips av CowboyGibson på IRC i går kveld angående de to runde vinduene i vest og østfasaden. De var ikke helt runde. Husker at jeg sleit litt med det i starten. Men det var mest fordi jeg ikke ville ha noe som stakk ut på baksiden og derfor ble det slik som på bildene over. For å feste de to [part]3659[/part] delene så satte jeg da en 2L technic axle inn i hver “fot” og satte disse to buene mot hverandre.
Men har jo seinere (etter at de vinduene ble laget) bestemt at det ikke blir noe innredning i tredje etasje. Så da gjør det ikke noe om det er noe som stikker ut på baksiden likevel. Så de to vinduene er nå fikset slik at de er mer runde. Det ble gjort ved å putte inn en plate imellom de to 1x4 Arch delene. Skal ta bilde av baksiden for å vise hvordan jeg løste dette. Men kan jo si at det involverte to stykk [part]4085[/part] og 2 stykk [part]2921[/part].

Dette er helt utrolig :open_mouth:

Og nå har jeg jo så vidt begynt å tenke på innredning av huset. Og hva bruker man som inspirasjon til å lage møbler? Jo møbelkataloger selvsagt!
Her er to kataloger som jeg har kommer til å hente mye inspirasjon fra (kanskje regelrett kopiere, men det må dere ikke si høyt til noen).
John Collection Fall 2009 og John Collection Summer 2011

Jalkow Collection og Jalkow Collection 2

Dette er jo reine IKEA katalogen for LEGO-verdenen!!! :smiley:

Dæven … ante ikke at det fantes møbelkataloger i LEGO :open_mouth: takk for linker :smiley: