WIP - Kirkegårdsvegen 16

Da var jeg igang med dette prosjektet også. Vel har jo holdt på med det en stund, men det har for det meste ligget å kvernet i hodet og ventet på de rette delene og tiden. Nå har jeg sommerferie og sitter hjemme og er forkjølet og kommer meg ikke ut noen steder. Så da passer det jo ypperlig å starte med dette :slight_smile:

For dere som ikke helt vet hvilke hus dette er snakk om så er det for det første nabohuset til Kirkegårdsveien 14 (duh!) som jeg har bygget tidligere
Begge disse to husene er designet og bygget av samme arkitekt/murermester. Firmaet som han og hans bror dreiv tegnet Verdensteateret som jeg også har bygget tidligere.

Her er Google street view av huset.

Kommer etterhvert i denne tråden å legge inn bilder og beskrivelse av prosjektet etterhvert som det går fremover.

Første steget var å finne korrekt fargeblanding til teglstein veggene.
Her er noen få utvalg jeg har laget til nå. DO = Dark Orange, TA = Tan, DT = Dark Tan, DR = Dark Red og tallet bak er prosentandelen av den fargen.

Flere fargeprøver her: flickr.com/photos/f0nix/sets … 954298545/

Klarer liksom ikke helt å bestemme meg her. Forslag og kommentarer mottas med takk.
Tror jeg skal forsøke å bytte ut Tan med for eksempel Reddish Brown, eventuelt ha en liten prosentandel Tan og ha Reddish Brown i tillegg.

Edit: rettet en skrivefeil

Oi, gleder meg til å se hvordan dette prosjektet kommer seg.

Som fargekobinasjon ville jeg kanskje valgt en god blanding mellom redish brown, dark brown, brown, dark flesh og dark tan.

Du tror ikke at med redish brown, dark brown og brown så blir teglsteinsmuren veldig mørk?

Slik jeg ser det bør det være en stor prosentandel med Dark Orange (er det denne du kaller “dark flesh”?), og så en eller annen blanding av de andre fargene.

Men har gjort en test nå hvor jeg har DO70-DT10-DR10 og RB10 (RB = Reddish Brown) og kuttet ut Tan helt. Det ble faktisk bedre.

Nydelig hus! Gleder meg til å se det ferdig :slight_smile:

Mulig, men muren er ganske mørk, er den ikke? Har bare sett huset i virkeligheten på kveldstid når det har vært mørkt ute.

Mente dark orange, ja.

Vil tro at redish brown, dark brown, dark orange og dark red vil fungere. Ser på bildet fra street view at muren er litt rølig. Dette er i grunn noe du bare må prøve deg frem med for å få best mulig resultat. Gleder meg til å se hvordan det blir!

Tror nok at eierne av husene godt kunne tenke seg en minimodell av husene sine laget i LEGO :smiley:

Da har jeg kommet litt lengre i prosjektet da jeg plutselig mottok en pakke fra Bricklink med Plate 1x2 Reddish Brown :slight_smile:

Og så har jeg vært å fotografert bygget på nytt. Hadde tatt noen bilder tidligere men noen innstillinger var feil på kamera så de egnet seg ikke for å legge på nett. Nå har jeg fått noen med noen bedre vinkler også.

Har nå bestemt meg for følgende fargeblanding på teglstein muren:
Dark Orange = 60 %
Dark Tan = 15 %
Reddish Brown = 15 %
Dark Red = 10 %

Disse tallene ble slik fordi jeg hadde bare 500 stk 1x2 plate i Dark Red, men nok av de andre.

Så var det å beregne størrelsen på bygget. Tok utgangspunkt i nord fasaden og vinduene i 2 etg. Bestemte meg der for at de to vinduene på siden skal lages av 2stk 1x2x3 vindu med 1x2x2 på toppen og det midterste vinduet bygges av 3stk slike vindu. Dette betyr at vinduet til venstre og høyre er 4 knotter bredt og det i midten er 6 knotter bredt. Ut fra bildene av bygget ser det da ut som avstanden mellom det midterste vinduet og de to på siden er omtrent like bredt som det midterste vinduet, altså 6 knotter bredt. Og helt på sidene er det da litt smalere og jeg valgte da 5 knotter bredt her.

Så da ble regnestykket 5+4+6+6+6+4+5 = 36 knotter bredt.
Så var det å finne ut hvor langt skulle huset være. Her hadde jeg ikke noen vindu og slikt å ta mål av helt enkelt, så da telte jeg antall steiner i teglsteinsmuren nordfasaden og på østfasaden og kom frem til at det er ca 55 mursteiner bredt og 62 mursteiner langt. Pluss utstikkere. Dette gir en lengde på 40 knotter.
Blir ett STORT hus! Kan jeg skrenke inn på ett eller annet her for å få det mindre? Det er letter å få med mye detaljer med større modeller, men da passer de ikke inn i ett vanlig LEGO-city miljø…

Så var det å regne ut hvor mange slike plater jeg trengte grovt sett til teglstein muren. Har jo bestemt blandingsforholdet, men ikke antallet enda.
Siden jeg hadde 500 Dark Red og dette utgav 10% av blandingen så lot jeg det stå som grunnen og da ble det 750 stk Dark Tan og Reddish Brown og 3000 Dark Orange. Disse ble så helt oppi en stor balje og blandet godt. Da er teglstein blandingen klar og jeg er klar for å bygge :slight_smile:

Neste steg er å finne ut åssen man løser enkelte detaljer som vinduer og området rundt vinduene. Er jo dette som jeg ser som det viktigste med hele modellen at dette blir så bra som mulig. Startet derfor med å lage en test på akkurat nordfasaden som jeg hadde tatt som utgangspunkt for størrelsen.

Her er de to testene jeg har gjort så langt:

Dette er første test sett forfra.


Dette er første test sett bakenfra. Her ser man at for å få til 1x1 plater så stikker platen ut bakover. Dette er fordi det ikke finnes 1x1 i Dark Orange. Men det finnes i alle de andre fargene jeg har brukt.

Men var ikke helt fornøyd med at vinduene stakk så langt inn så jeg gjorde en ny test og her er de trukket kun en halv stud inn fra fasaden med jumper-plates oppe og nede. Her er ett bilde sett forfra.

Og her er den andre testen sett bakenfra. Her har jeg i tillegg fylt inn hvite 1x brikker. Hadde håpet på å lage interiør i bygget også og ønsket derfor at veggene ser så pen som mulig ut fra innsiden også. Det gir også veggene litt mer styrke.

Kommentarer og tips mottas med takk! :slight_smile:

Nå har jeg bestilt noen hundre jumper plates og 1x2 plates i hvitt som jeg trenger til rundt vinduene. Og han tyskeren på Bricklink var utrolig kjapp og har allerede sendt avgårde delene. :slight_smile:

Fant ut at i mellomtiden skulle jeg teste ut en del spesielle ting på bygget som kunne bli en utfordring.
Første var det vinduet i 2.etg på øst fasaden som har en buet topp. Akkurat den buede toppen over vinduet er jo enkel ved bare å bruke en Arc Brick så er det fikset. Derimot det buede taket og veggen som går opp mot dette buede taket var en liten utfordring.

Men etter litt krangling med forskjellige brikker kom jeg frem til ett alternativ. Men muligens ble dette litt for stort. Får se når jeg får laget resten av huset om det er plass til dette da eller om jeg må re-designe hele saken.

Her er noen bilder:

Sett forfra.


Sett bakenfra.
Og dere klarer kanskje å se hvordan jeg har laget dette taket? Si ifra om dere trenger noen forklaring her eventuelt flere bilder…

edit: byttet til noen bedre bilder tatt med blitz.

Følger prosjektet ditt med stor interesse Fonix. Flott å få være med på den “reise” du gjør fra tidlig planlegging, uttesting av fargevalg og blanding, de utfordringer du støter på underveis og hvordan du jobber frem løsninger som er godt dokumentert og bra fremlagt for oss andre. Flott innsats og gleder meg virkelig til å se resultatet :smiley:

Enig med morty!

Jeg skulle gjerne kommentert mer og kommet med innspill, men for det meste blir jeg bare sittende imponert å gruble på det du gjør, da det meste er litt over mitt hode - spesielt utstikket med det runde taket! Kreativt løst! Håper det passer inn:)

Takker for kommentarene!
Ja, jeg ønsker jo å legge ut fremgangsmåten min på dette prosjeketet, da det kanskje inspirerer andre til å bygge noe. Eller kanskje noen får noen ideer herfra. Vet iallefall at jeg får inspirasjon og ideer til å bygge ved å se på bilder av andre sine kreasjoner. Og det er ekstra morro om folk har lagt ut bilder av fremgangsmåte og byggeteknikker.

I dag har jeg bygget det runde hjørnet med vindu. Var jo en liten utfordring det også, men syns det ble bra til slutt. Hadde jo i utgangspunktet tenkt å bygge det runde hjørnet på Kirkegårdsvegen 14 på denne måten, men der fant jeg en bedre løsning. Også denne delen ble større enn beregnet. Men så er jo dette huset blitt mye større enn jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet, så da vil det kanskje passe likevel? Vi får se :slight_smile:

Her er noen bilder:

Her ble det litt mye brunt og pearl-gold i de round 1x1 platene da jeg ikke har noen i dark tan, dark red eller dark orange (finnes de i det hele tatt i de fargene?). Så jeg håper denne delen blir å skille seg for mye ut fra resten av bygget på grunn av de fargene.

Oppdaget akkurat nå når jeg skriver dette at det har sneket seg inn en liten feil i den konstruksjonen. Kan dere se hva? :slight_smile:
Den feilen blir rettet opp umiddelbart. Men jeg tar ikke nye bilder å legger ut før denne blir satt inn i bygget når jeg kommer så langt.

Veldig kul konstruksjon på disse siste vinduene. Følger spent med på videre utvikling.

For meg som er nybegynner og sysler med tanken om å finne noe å bygge selv, er det utrolig lærerikt å få innblikk i hvilke teknikker du bruker for å oppnå de forskjellige effektene. Gleder meg til fortsettelsen…

Da var jeg kommet så langt at jeg har begynt å sette sammen de test-delene jeg har laget til nå. Samt lage litt av nord-fasaden. Virket litt rart å starte her på bygget. Normalt sett starter man jo nedenfra og bygger seg oppover den veien knottene peker? Men her startet jeg i ett hjørne og bygde meg nedover og utover.

Her er noen bilder av hvor langt jeg er kommet til nå.

Inngangspartiet er en egen del som bare er festet med to technic pins.
Planen er at hele huset skal kunne deles i to vertikalt for å kunne komme til å se interiøret (ja, jeg har planer om interiør også i dette bygget). Skjøten går midt på denne fasaden fra topp og ned, skjøten ble ikke helt rett da det er noen vindu der som må henge på den ene eller den andre veggen, men om dere ser nøye etter så kan dere sikkert se skjøten.

Syns selv at fargevalget ble veldig bra og ser ganske likt ut som originalen (iallefall på bildene).

Virkelig bra! Morsomt å følge med på dette prosjektet ta form etter man har sett huset i virkeligheten :slight_smile:

brick on!
Følger med i spenning her fra Sandefjord
Bård

Glemte å ta bilder i går, så tok noen kjappe bilder i morgest før jeg dro på jobb. Så her er det to dagers bygging. Men er jo ikke så veldig store forandringer i går, mest oppretting av noen små designfeil og forsterkning av bygget. Takket være shutinc som lånte meg noen 1x1 round plates så fikk jeg ferdig den buede veggen på øst-fasaden.

Her er ett noen bilder:

Alle dører skal byttes ut til hvite dører når jeg får disse.

Og til slutt har jeg laget ett sammenligningsbilde av nordfasaden mellom min LEGO modell og orginalen.

(Klikk på bildene for å se større versjoner)

Ny oppdatering.

Har nå gjort ferdig det meste av alle fasadene i 1.etg.
Mangler nå noen deler som jeg venter på fra Bricklink. Inntil jeg har de delene så ser det ikke ut til at jeg får gjort så mye mer nå. Litt flikking får jeg nok gjort uansett. Samt at jeg kan begynne med kjelleretasjen og gulvet i 1.etg.

Her er bilder tatt i morgest. Må ta bildene om morgenen da det er bedre å ta bildene utendørs med tilstrekkelig lys.

Om dere ser nøye etter er det ett par steder at det er brukt Tan plater hvor det skulle vært hvite plater ved siden av vinduene. Det er disse platene jeg venter på. Og nå mangler det så mange steder at jeg ikke kan fortsette å bygge så mye mer da det blir for mye rivearbeid når disse skal erstattes.

Har også sittet å fundert på hvordan jeg skal fikse det spisse mønet på øst-fasaden. Mangler noe helt i toppen der. Brikkene som er brukt ellers der er 2x2x2 slope 65. På IRC i går var det vel noen som kom opp med forslag om ett hvitt skilt. Det er jo 60 grader vinkler på det og er vel det nærmeste jeg kommer tror jeg. Noen som har noen andre ideer på hvordan jeg kan få avsluttet det mønet? (se bilde flickr.com/photos/f0nix/6031 … 108342525/ )

Dette blir knallbra! Gleder meg virkelig til å se det ferdige resultatet, med kjeller og tak.

Likte spesielt godt den fargekombinasjonen du har satt sammen til muren rundt huset. Ble utrolig virkelighetstro!

Da var jeg 99% ferdig med alle fasadene med teglstein. Mangler bare noen få 1x1 hvite plater og en del jumperplates og 1x2 plates for vinduene.

Men ble ikke helt fornøyd med taket. Skal gjøre ett nytt forsøk der. Ikke helt enkelt å få det pent der de forskjellige takene møtes. Forsøkte med vinge-plater, men det finnes ingen med den rette vinkelen. Ble ikke helt 100% fornøyd med den lille takbiten på toppen i hver ende. Men her vet jeg ikke om det kan gjøres annerledes. Men skal se om jeg finner noen andre løsninger her. Skal iallefall bestille noen 45grader grå slopes. Har nesten ingen i den fargen.

Ser også lett at jeg begynner å gå tom for plater da det er brukt nye og gamle plater på taket så det blir litt fargeforskjell her.

Usikker på hvordan jeg skal lage gulvet innvendig (og om jeg skal lage noe interiør i det hele tatt). Begynner å gå tom for klosser sånn generelt sett i de fargene som trengs her…

Iallefall, her er noen bilder:

Og du finner flere bilder her: flickr.com/photos/f0nix/sets … 031670654/

Imponert over farten du har klart å holde på prosjektet, og selvfølgelig resultatet - artig å se bilder av hele byget:)

Enig med taket, det ser bra ut…om man ser bort ifra skjøtene mellom takene:/ Slitter litt med det samme på Kroken, skulle gjerne brukt plater for å fått akkurat “min” takvinkel, men overgangen mellom takene er så håpløs å få til:( Blir spennende å se hvordan det blir når du lager det med slopes.

Syns forøvrig er så flott bygg fortjener interiør:)