WIP: Jobb relatert MOC /Bysykkel system for Lego City

Lenge har jeg hatt lyst til å prøve å lage noe i forbindelse med min jobb. Tenkte først at denne skulle dukke opp på Build the change i Oslo.
Nå kanskje også i London.
Siden min jobb er relatert til Oslo bysykkel system så måtte det bli noe som dette representert i Lego City.

Her er hva jeg til nå har laget i LDD, farger er ikke helt riktig enda, Syklene blir røde. men mulig det kommer en hvit bil også (service bil)

[attachment=0]Lego City By sykkel test2.png[/attachment]
I enden av stativet hvor det ser ut som et vindu. Her er det det tenkt Lego variant av reklame. Utgangspunktet en av Palace Cinema film plakater.

Tips og synspunkter er velkommen.

wow :smiley:
Noe nytt i layout som ikke alle andre lager :smiley:

Veldig bra laget Mrfuture! Gleder meg til å se den i en layout!

Veldig kult! Og som Andrew skreiv er det morsomt med noe nytt.

Tips: lage egne stickers med reklame på syklene?
Nå husker jeg ikke akkurat hvordan Oslo-syklene ser ut men har nå sett i en del andre storbyer i Europa at det bruker å være flust med reklame på syklene :slight_smile:
Og så må du jo ha flere slike stasjoner hvor alle utenom en sykkel er like, og den som ikke er lik disse bare ligger slengt oppå stativet :slight_smile:
Ja og så har de vel en liten lastebil som kjører rundt og henter/bringer sykler og utfører service på syklene og på stasjonene?

Det med egen reklame I reklamekassen har jeg tenkt på men har aldri gjort det med å lage egne merker. Burde være noe Legofisert reklame.
Kjenner jo de syklene inn og ut. De vi har har stor reklame bak og en smal reklame foran på forskjermen.
Tror det kan bli litt vanskelig på Lego syklene. Men har ikke sjekket muligheten.

Har vært inne på tanken å lage transport bilen men må se hva man får til.
En ide jeg hadde var en ødelagt sykkel med løst styre. En minifig står der med styret i hånden Og service bilen er der for å hjelpe. Eventuelt sykkel bilen. Fikk en sykkel med noe løsvekt Lego jeg kjøpte som hadde knekt styre. Styret er borte men man kan jo simulere det med en styre del. Sykkelen er gul i forhold til de røde jeg skal bruke.

Flere stasjoner hadde vært fint. Men først bør jeg få laget en i klosser.

Enkel, men utrolig fin og original idé. Se ikke bort fra at denne blir kopiert! :wink:

Det er snakk om flere stativer så hvis jeg ikke lager alle så
når jeg har et klar så kan jeg dele LDD filen hvis det er andre I Brikkelauget som har lyst å lage noen til for By layouten. Spørs hvor mange vi skal ha.

Hvis man skal følge standarden i virkeligheten så har sykler og stativ samme farge byen igjennom. Så hvis sykkelene er røde og stativet i grått så må det gjelde alle.

Original og artig MOC-ide!
En liten ting, bare… Jeg ser at det er 3 grønne lys der det ikke står noen sykler og 3 røde der det står 3 sykler. Nå er ikke jeg så kjent med løsningen, men skal ikke de som er opptatt (ikke på stativet) lyse rødt og de som er ledige (hvor det står sykler til disposisjon) lyse grønt? …eller? :slight_smile:

Nå er vel denne løsningen litt utenom standarden da det i virkeligheten lyser grønt uansett om det er sykkel der eller ikke. Lyser kun rødt hvis det er noe feil.
Men i starten hadde vi noe liknende men vi måtte endre til slik det er i dag.
Men her tenkte jeg for syns skyld at låser med sykkel lyser “opptatt” rødt og låser som er ledig grønt.

Hadde vært fett med sykkelbilen.
Syklene er litt for lange for en 6bred bil, men du kan sikkert finne på noe.

Synd de blå og hvite er så dyre.

Blå hadde jo vært helt midt i blinken
Tidligere var blå = Oslo
hvit var Drammen men nå er det blått også der.
Jeg kjøpte inn for en tid tilbake en del røde sykler med tanke på dette.

Må nok tilpasse bilen noe i forhold til Lego standard. Allerede som beskrevet over er lampene tilpasset for syns skyld. I stede for å gjenspeile den faktiske funksjonaliteten.

Med stativet som nå bygges i klosser, gikk jeg i gang med bysykkel bilen.
Med utgangspunkt i [setimg]3179[/setimg] Ble denne modifisert til en bysykkel bil.

Her er bilde av første og andre utgave av bilen. Om det er endelige versjonen får man se når bilen bygges. Første var kun for å se om det var mulig og sette sykler på bilen uten at det så rart ut.
Måtte gå for en Lego løsning, og gjøre det som i virkligheten hadde blitt for bredt.
Bilen har plass til 8 sykler.
Om sykkelene står fast der får jeg teste i kveld. Hvis ikke får de “låses” med enten kjetting eller tau kloss. Kan jo ikke strø syklene rundt i byen :smiley:

[attachment=0]Lego City bysykkel.png[/attachment]

Neste bil er også under utvikling.

Ser jo veldig pent ut det der. Men skal ikke den klipsen i fronten være horisontal og ikke vertikal som på bildet? Den baren på stativet er jo horisontalt… det er jo peanuts å rette på, kan jo bare vri klipsen 90 grader så er det fikset :slight_smile:

Helt riktig, jeg så det selv og glemte å rette det før jeg tok bilde.

Sykkelene står stødig på planet men tror jeg skal sette en sikring for syns skyld.
Foten på sykkelen passer mellom knottene på en plate. Hjulene havner i den samme sprekken.

Her er the real thing til sammenlikning.
[attachment=1]bysykkelbil.jpg[/attachment].

Og bilen med klips riktig vei :wink:
[attachment=0]bysykke bil 2.png[/attachment]

Da har jeg også to varianter av en service bil med service mann klar også.
Den ene var litt mislykket I fronten oppdaget en glippe der (til venstre) og om designet helt
Dette var en gang en Post bil men har nok nå fått en total make over :slight_smile:
Gått litt på fri design i forhold til en VW Caddy.

[attachment=0]Service bil x2.jpg[/attachment]

Veldig fine biler, Mrfuture! Liker spesielt den hvite døren under bilen, veldig detaljert :wink: Har ikke sett den service bilen før, har du bildet av den ekte også? Syns ideen din var ganske kul, så prøvde meg på en 4-stud versjon som passer til resten an Legoen min. dropbox.com/sh/jjubpnckvk7f … 1TW3a?dl=0 :stuck_out_tongue:

Savvvas, ser at du fikk bra detaljer under du også. Den er mer lik originalen under.
Den hvite døren skal forestille den blanke boksen på siden som er et lager rom.

Her er bilde av bilen. Det er ikke akkurat denne men det er samme type bil vi bruker som service bil.
[attachment=0]WP_20140908_007.jpg[/attachment]

Da har endelig stativet blitt bygget i klosser. Det er fortsatt noen små ting som ikke er der men det har fått form.

[attachment=0]Lego city b.jpg[/attachment]

Bilene er dessverre litt lengre unna, selv om alle deler er bestilt.

Da kan man vel si at man er kommet i mål med dette. Gjenstår noen små detaljer før utstilling.

Navn: Bysykkel stativ for Lego City
Stativ navn: Stativ 1 Knottstuen
plass 2x 32x32.

[attachment=1]WP_20140927_005.jpg[/attachment]
I hjørnet her fikk også 16x16 modellen min fra PKH nytt liv som lekeromskip for barna.

Service bilen er ikke 100% enda men her er ett bilde med service mann og bysykkelbil fører.
Kremt: Ikke helt bysykkel billen enda heller. Mangler lys på taket.

[attachment=2]WP_20140926_004.jpg[/attachment]

I begynnelsen var stativet kun tenkt å settes i utkanten av en vei plate men jeg hadde ide om å lage noe rundt hvis det skulle bli behov for det.
Tanken gikk da til nærmeste stativ her på Adamstuen og hva de gjorde der når den ble pusset opp plassen for noen år siden. Iden med busker som skiller stativ og plass kom her i fra.

[attachment=0]WP_20140927_001.jpg[/attachment]

Bra jobb det der… Er ikke noe sykkelfantast men det ble en bra Moc…:slight_smile:

I løpet av Build the Change i Oslo fikk bilene byttet ut taket til blå, slik bilene er i virkeligheten. Egentlig er det vel en blå farge mellom to farger i Lego men den blå passer best.
Bilene endte at service bilen fikk blått tak mens, sykkel bilen fikk mørk blå.
Men nå er v1.1 av bilene klare til en lengre reise.