WIP: Fiskegjel

Bare en kjapp konsept test så langt. Funker dette tro?
Ja, jeg vet fisken henger feil vei, men fant ikke noen fornuftig måte å henge fisken rettveien på…

Noen tusen fisker i forskjellige farger og kanskje litt mer høyde? (og bredde selvsagt). Kanskje de technic liftarmene skulle vært Dark Bluish Grey også?

Som vanlig, tips og kommentarer ønskes! På forhånd takk :slight_smile:

Jeg syns de ser bra ut :slight_smile: er der mulig å bygge den i tan farge, kanskje…?

Har to alternativer til å få fisken til å henge nedover, men kan hende planken den da henger på blir for tjukk, men her er i allefall ideene:

sette in Tile, Modified 1 x 1 with Clip ( relativt godt utvalg av farger) på rad og rekke og fylle ut tomromma mellom clipsa med 1x1 eller 1x2 plate

sette inn enten Plate, Modified 1 x 1 with Clip Vertical (vanskelig med farger her) på rad og rekke og fylle ut tomromma mellom clipsa med 1x1 eller 1x2 plate

Fant bare en fisk i farta så klarte ikke å lage noe bedre enn dette desverre

Men dette er kule elementer å ha med seg i et større prosjekt, kan hende jeg låner denne ideen, men da må det fiskes først på bricklink

steinar

Tan kan sikkert fikses. Men alle de jeg har sett her nord er nå ofte grå. Jeg trodde de var tan kun når de var ny (tre-hvite) og ble grå etterhvert…
Bør kanskje undersøke dette mere.

Finnes det noe annet navn for Fiskegjel?

Testet med slike clip. Men det virket veldig klumpete. Men takk for tipset.
Dreiv å testet med litt LEGO-tråd nå og det virket bedre (selv om det ikke stemmer med virkeligheten).

Synes dette fungerer helt fint slik det er, men hvis du vil ha fisken rett vei kan du henge dem opp med å binde sammen halene to og to. Kanskje dette vil se bedre ut hvis du bruker noen slags pinner på tvers feks sånne technic pinner med fire riller på langs (beklager den hjelpeløse forklaringen, men jeg er helt ute når det gjelder technic). Både lys og mørk grå vil fungere fint som gammelt, ubehandlet tre. Håper du arbeider videre med dette og at vi får se noen rorbuer og en strandkant. Hengte forresten også noe legofisk til tørk på Flickr her en dag, men som vestlending plassete jeg dem selvfølgelig under tak.

Birgitte

Birgitte: når sant skal sies så var det du som satte meg på denne ideen :slight_smile:
Så takk skal du ha for den!

Jeg oppfatter dette som særnorsk (sær-nord-norsk, egentlig) selv om det sikkert finnes andre steder også - og det er spesielt stilig når noen bygger slike ting med Lego. Tøffe greier. Jeg tok ferje fra Bodø til Værøy en maidag i 1997 og husker fortsatt synet (og ikke minst lukten) av tusenvis av fisk som hang til tørk da vi stoppet innom kaien på Røst på veien…

Her er versjon 2. Den er blitt en del større og så henger fisken rett vei. Men nå gikk jeg tom for fisk og slike svarte bøssinger. Og de var svindyre på Bricklink… både fisk og bøssinger…

Det stengene på tvers er laget av Technic Axel 32 og så er halene på fiskene bare klemt fast mellom to bøssinger. De henger der ganske greit, men tåler ikke for mye berøring før de faller ned. På hele stativet slik dere ser det nå er det plass til ca 6 fisker pr rad og det er totalt 12 rader. Om man bytter ut de bøssingene med halv-bøssinger (som forøvrig er enda dyrere på BL en helbøssinger) så får man plass til enda mer fisk :slight_smile:

Nå så det enda bedre ut. Kjipt med de veldig dyre klossene…

Dette blei veldig bra! Jeg har aldri sett slike i virkeligheten, kun på bilde og det er ikke tvil om hva de skal forestille.
Nå gjenstår det bare å bygge et fiskevær. Ja og Elias da ;D

Veldig bra. Stor oppgradering. Trenger en 20-40 av disse med fisk på til Byggelandet da ? P

Veldig fin modell!

Flott endring og godt tenkt på :slight_smile: Gleder meg til en gang å se et større kystlayout med mange slike :wink:

Likte begge versjonene jeg.
Ellers er vel grå tecnich deler en mulighet for å få prosjektet billigere?
Baard

Hei!

Ka e ein bøssing?

Ein person frå Bøss? Bøssingfjorden? Boss?

Ein person som e bøs?

Men heng man virkelig usløya fisk?

Fra ka heng dem?

De derre der greiene der, du veit.

Ka heiter dem?

Hilsen

Michael

Bøssing er noe rørleggere bruker for å feste rørdeler, det er vel de de små runde delene på stengene.

bøssing (av bøsse i e bet. ‘jernrør’) rørformet fôring; kort hylse til utfôring av hull

På Engelsk heter de Technic Bush og må ikke forveksles med technic Obama, for det er noe heeelt annet :smiley:
bricklink.com/catalogItem.asp?P=3713 ← det er disse det er snakk om.

Og ja, jeg har testet de i grått og det funker jo selvsagt, og blir billig, men ser helt forferdelig ut…

Michael, nei, man henger normalt sett ikke opp usløya fisk. Men desverre finnes ikke ferdigsløyd fisk fra LEGO… så da tar man det nærmeste som finnes.
Slik som jeg har laget de nå henger de etter sporen (eller halen som noen kaller det) som bare er klemt inn i mellom de bushingene som er satt på en laaang technic axle. (Var det mer forståelig?)

På svarte eller grå technic axel?

Hm… finnes ikke så lange grå technic axel, men det var nå en god ide likevel. En utfordring med å få lengre aksler er at med skjøten så blir mellomrommet ett partall og da blir det ett ekstra mellomrom der. MEN grå aksler er jo oddetallslengder… hm… må testes! :slight_smile:
Takk for ideen…