[WIP] Et lite sidespor

Dette er starten på en liten layout, hvor skinnegangen er første steg…

Jeg har i “noen år” ønsket å legge sviller og ballast på skinnene, og nå når bulken kom i hus hadde jeg endelig klossene til å gjøre det. Jeg vurderte mye fram og tilbake hvilke farger jeg skulle bruke, men kom fram til DBG på ballast og Reddish Brown på sviller. I ettertid ser jeg at jeg kanskje skulle brukt LBG på ballast og Dark Brown på sviller, men siden klossene er kjøpt får det bli slik;) Mulig jeg etterhvert bytter svillene. Nå er det generelt lite tre-sviller igjen på ekte jernbane, men jeg syns det gir et annet preg enn betongsviller.

Jeg ønsket også å bruke 9V-skinner, og håpet var å dekke mest mulig av dark brown fargen på disse.

Før fjorårets bulk, kikket jeg mye på forskjellige løsninger. Jeg liker best de som har en farge på ballasten, jeg syns det blir rotete når det er DBG, LBG og svart hulter i bulter. Jeg ville også ha en løsning som ikke stilte for stort krav til variasjon av brikker. Løsningen ble store mengder plate 2x4, 1x2 og round plate 1x1. I svingene bruker jeg også noen plate 2x3. Jeg bruker også litt andre plates (1x1, jumper plate mm), men dette er i så lite kvanta at det ikke var aktuelt å bulke.

Jeg er på mange måter fornøyd med resultatet, men sporvekselen er en liten hodepine. Jeg vurderte å legge sviller på utsiden av sporet, slik som dette, men er veldig usikker på hva jeg syns blir best.

Forslag og kommentarer ønskes:)

Flere bilder (tatt med mobilen:/)
felimh.smugmug.com/Harald-unlist … /i-373TKj9

NB!
Jeg har sikkert brukt noen togrelaterte ord og utrykk som ikke er korrekte, men antar de fleste skjønner hva jeg henviser til;)

Det ser definitivt bra ut. Nå er det jo vanskelig å si om det gir samme inntrykk i det du har laget som i referansen du linker til, men jeg tror det kan se enda bedre ut med sviller på utsiden av sporet i svingen. Tror i alle fall det er verdt å forsøke :slight_smile:

På Old West layouten har jeg RedishBrown sviller og DBG mix LBG ballast :wink:

Syns bare DBG kanskje ble litt platt og kjedelig…?

Jeg bulka også de samme DBG runde 1x1 platene i samme hensikt, etter å ha forsøkt flere ganger uten hell å få dem med i bulken tidligere. Har også bulka de brune tiles’ene for å bruke som sviller. Så siden jeg har gjort akkurat de samme fargevalgene så håper jeg det nå ser pent ut :slight_smile: Men det synes jeg det gjør også. Jeg tror også at det ville gjort seg med noen lyse grå runde plater innimellom for å bryte litt med den litt monotone fargen på ballasten, men ville beholdt flesteparten mørke så det ikke blir for rotete som du sier. Sviller i brunt isteden for mørke brunt ser gjør bare at svillene ser nye og uslitte ut :slight_smile: De mørke ser mer ut som om de har stått ute i regn og sno alt for lenge :slight_smile:

Jeg synes at den andre løsningen med sviller på utsiden av pensene ser fin ut. Da fortsetter i hvert fall mønsteret på sidene, slike at svillene ikke bare forsvinner helt i pensen.