WIP: Dovregubben og Vålåsjø stasjon

Nytt prosjekt. Dovregubben med passasjervogner og Vålåsjø stasjon.

Dovregubben:

Vålåsjø:

Veldig smart løsning på bygget for å få de stående bordplankene til! Driver og sysler selv nå med et bygg som har det, men siden det er i hvitt kan jeg ikke stjele idèen din :smiley:

Du kan kopiere løsningen fra passasjervogna da. :slight_smile:

[partimg]2877[/partimg] [part]2877[/part]

Flotte greier, gøy å se hvordan du har løst ting i LLD, er ikke flink å bruke det selv, så her lærte jeg mye

Steinar

blir vakkert!
gleder meg til å se mer

Smart løsning, det også, men det blir for tett til at det fungerer på bygningen jeg planlegger/arbeider med :smiley:

Veldig kul teknikk på veggene som gav en veldig bra effekt av stående treverk!

Tror jeg må teste denne teknikken selv :slight_smile:

Hvordan tror du den strukturelle styrken blir i veggene? Siden ingen av brikkene har noe overlapp så ser jeg for meg at strukturen kan bli noe svak?
Dette kan jo fikses med å lage veggene 2 stud tykke hvor man har en indre vegg av 1x brikker som er bygget med overlapp (og/eller lange 1x brikker) bare for å få litt mer styrke i veggene?

Det siste bildet måtte jeg se på flere ganger, var usikker på om det var ett fotografi eller en render :slight_smile:
Men jeg heller mot at det er en render av den digitale konstruksjonen og ikke IRB (in-Real-Bricks)?

Flott å se at prosjekt Vålåsjø og Dovregunben går fremover. Her er jamen noe å lære for en skårunge.
Gleder meg til å se stadjon og “gubbe” ferdig sammen med de tre stasjoner.
Er akkurat nå på “dannelse” reise i Italien. Her mye flott arkitektur - arkitektur som jeg ser også har gitt inspirasjon arkitekten Erik Glosimodt sine stasjoner på Dovrefjell.kletvoldlego/Mogens

kletvoldlego: jeg slettet duplikat-innlegget ditt og redigerte bort siteringen av alle bildene fra Henrik.

Takk for tips. Jeg kommer til å se etterhvert som jeg bygger hva som må til for å få det stabilt nok. Har begynt såvidt nå, men mangler fortsatt noen elementer som kommer med Lugbulk og en annen Lego-bestilling, så noen ting mangler/er feil farger.

Utrolig stilig.
Om det trengs bøker etc til prosjektet så bor jeg ca 10 min fra jernbanemuseet…
og jeg har seriøst vurdert å bygge en utedo… de har en fra Dovrebanen utstilt på museet fra Dovrebanen

Dette gleder jeg meg til å se mer av, dette tror jeg blir utrolig bra! Forøvrig, får du med sjatteringene i taksteinen? Den ene delen av stasjonen er et påbygg, og denne fargeforskjellen på stasjonen er ganske karakteristisk…

Nå ble jeg nyskjerrig? Det er få som har kjennskap til at den vestlige del av Vålåsjø stasjon er et senere påbygg. Hvilket kjennskap har du til Vålåsjø stasjon?

kletvoldlego/Mogens

NB! Grunnen til mitt spørsmål er at jeg arbeider med å dokumenterer og formidle viten om Dovrebanen, banestrekningen mellom Dombås og Støren, som Stortinget vedtok å anlegge under dette navn, 9. juli 1908.

Har snakket mye med en kamerat fra Dombås som kan mye om Vålåsjø og generelt de andre stasjonene på Dovrebanen, HM Lie… Tror muligens du kjenner han? :slight_smile:
Mvh Simen Flaten Svisdal

Det skal jeg gjøre! Takk for påminnelsen!

Her kommer noen flere bilder fra byggeprosessen:

Vålåsjø


Teak-vogner



Dovregubben

Imponerende!

Nå måtte jeg bestille noen deler jeg gikk tom for, men er nå snart ferdig med de fire vognene. Da er det lokomotiv neste!

Byggeinstruksjoner til vognene ligger her:
Passasjervogn: henriklorentzen.no/lego/nsb- … sasjer.lxf
Konduktørvogn: henriklorentzen.no/lego/nsb- … duktor.lxf

Hva med en trippel ALCO Santa Fe evt en trippel F7 og 150 vogner? Og du må ikke glemme Ae 6/8 alias krokodillen

Dette blir skikkelig proft.
Takk for at du har lagt ut byggeinstruksjoner til de flotte vognene.
Bygging av passasjervogn har allerede startet. :slight_smile:

Takk! Morro at du bygger vogner! Del gjerne Bilder underveis og når du er ferdig!