"Window into the community", Extra Leker Trondheim

Basert på det man i engelsktalende land kaller “Window into the community (WitC)”, forsøker vi å sparke i gang noe lignende på Extra Leker i Trondheim. For de som ikke kjenner til WitC, går det i all enkelhet ut på at voksne lego-entusiaster (i dette tilfellet, oss) stiller ut sine modeller i LEGOs butikker (som det som kjent ikke finnes noen av her til lands). Et utvalg eksempler kan man se hos The Brickish Association.
For å ta det viktigste først: Alle som er interessert i å stille ut bør ta kontakt, gjerne i god tid. Hver modell vil sannsynligvis stå utstilt i 2-3 måneder. Utstillingsmonteren vi har til rådighet er omtrent B 57 x D 37 x H 33 cm (innvendig).
Prosjektet er i startfasen, og lite - ingenting, egentlig - er endelig avgjort. Alle kommentarer og forslag mottas derfor med takk Smile Med tanke på en annen tråd her inne er det kanskje spesielt ønskelig med innspill omkring utforming av teksten som skal stå sammen med modellen. Et norsk navn på prosjektet hadde dessuten heller ikke vært dumt.

torerik wrote:
For å ta det viktigste først: Alle som er interessert i å stille ut bør ta kontakt, gjerne i god tid. Hver modell vil sannsynligvis stå utstilt i 2-3 måneder. Utstillingsmonteren vi har til rådighet er omtrent B 57 x D 37 x H 33 cm (innvendig).
Dvs. max. 71 x 46 knotter... antar det ikke er mulig å strekke dybden til 48? (38,4cm) Confused Ellers veldig bra initiativ! Very Happy
Matija wrote:
antar det ikke er mulig å strekke dybden til 48?
Nei, dessverre. Skulle gjerne hatt plass til store plater, men må nok klare oss uten - i det minste inntil videre Smile

Bra initiativ! Kansje jeg skal sladre til Extra Leker her i Tromsø og få dem til å støtte noe lignende?
Har jo akkurat fått et utstillingsmonter av dem, så jeg er iallefall berget. Må bare røske ut det som står i den nå og putte inn noe MOC’s.
Desverre passet hverken Ishavskatedralen eller Verdensteatret inn i dette monteret… Kirka er litt for lang og teatret er for høyt…
Men skal vel klare å få laget til noe annet å putte inn.

Et veldig bra initiativ!
Har selv ingenting verdt å stille ut, men vet fra førstehåndserfaring at slikt kan gi en knall respons (har selv stillt ut som 10 åring, først med en større framvisning hvor jeg traff en hr. F. Torske, deretter med fire mindre á 2x2 roadplates). Den verste biten er vel egentlig savnet etter MEK’ene når de ikke er trygt hjemme. Wink

Freddie wrote:
traff en hr. F. Torske
Que? Laughing Ok, forslag til tekst på monteren: Venstre side: "Navn på modell" av Navn på utstiller Høyre side: Utstilleren er medlem av Brikkelauget - [kort beskrivelse av Brikkelauget], www.brikkelauget.no Så blir selvsagt spørsmålet; hva er en velfungerende kort beskrivelse av Brikkelauget?
torerik wrote:
Så blir selvsagt spørsmålet; hva er en velfungerende kort beskrivelse av Brikkelauget?
"Ett sted for de klossete i alle aldre" ? Smile

Absolutt et bra forslag, F0NIX, et slagord jeg liker godt. (Eventuelt bytte “sted” med “forening”).
Men; jeg tror noen på chat nevnte at det var viktig å få fram at modellen var bygget av en voksen. Så hva bør profileres; er Brikkelauget en forening for voksne legoentusiaster, eller i alle aldre?

Brikkelauget håper jeg kan stå som en forening for ALLE legoentusiaster. Håper vi er eksluderende der? Miljøet i Norge er vel ikke for stort vel?
På den annen side så er jeg enig at påskriften på modellen bør få frem at det faktisk er en AFOL som har laget den.
Så hva med denne:
“Utstilleren er en voksen (AFOL) som er medlem av Brikkelauget - en forening for de klossete i alle aldre”

torerik wrote:
Freddie wrote:
traff en hr. F. Torske
Que? Laughing
Wut? Frode Torske er kanskje en av de første norske AFOLs, i hvert fall med hjemmeside. Saken var at jeg hadde sett hans hjemmeside (97-9Cool, og jeg visste på det tidspunkt ikke annet enn at han bodde i Norge. Og så hadde jeg da min utstilling utenfor den lokale lekebutikken og traff ham der. Viste seg at han bodde i nabogata. Har ikke peiling på hva'n driver med nå, unga hans er voksne nå, og han ga opp LEGO pga. LEGOs egne "dark ages". Men det var absolutt morro å treffe en felles entusiast (skjønt, jeg var bare 10-11 da).

Tror ikke folk flest vet hva AFOL er, gitt Smile

Hva med å sette alder bak navnet på den som har bygget?
Fornavn Etternavn (31 år)
Er jo alltid sånn når unger har lagd tegninger eller andre ting, “Marius (3 år)”.
hehe:p
Edit: forøvrig utrolig bra greie, gleder meg til å se modellene som blit stillt ut:)

Freddie wrote:
Frode Torske er kanskje en av de første norske AFOLs Ai, du snek inn denne meldinga rett før min, så jeg har gått glipp av den. Takk for oppklaring, gir "litt" mer mening nå Wink
Luza skrev:
Hva med å sette alder bak navnet på den som har bygget? Det kan være frivillig? Jeg synes uansett vi må ha en god beskrivelse av Brikkelauget som forening, mer enn hver enkelt utstiller. Om vi hadde hatt bedre plass kunne vi skrevet noe ala "..er en forening for alle aldersgrupper, men har primært voksne medlemmer"?
torerik wrote:
Luza wrote:
Hva med å sette alder bak navnet på den som har bygget?
Det kan være frivillig? Jeg synes uansett vi må ha en god beskrivelse av Brikkelauget som forening, mer enn hver enkelt utstiller. Om vi hadde hatt bedre plass kunne vi skrevet noe ala "..er en forening for alle aldersgrupper, men har primært voksne medlemmer"?
Absolutt, helt greit at det er frivillig. Men om vi får det fram på en litt morsom måte, uten at det blir latterlig og uten at det blir for seriøst. Hvis det kan framstå som en selvfølge at voksne mennesker samler/driver med LEGO, uten at man må påpeke det i det vide og brede, hadde det vært bra. ....og det er utfordringen, for har tenkt og tenkt, men klarer lissom ikke å finne helt hvordan man kan gjøre det eller hva som kan stå. Tenker videre;)
torerik wrote:
Luza wrote:
Hva med å sette alder bak navnet på den som har bygget?
Det kan være frivillig? Jeg synes uansett vi må ha en god beskrivelse av Brikkelauget som forening, mer enn hver enkelt utstiller. Om vi hadde hatt bedre plass kunne vi skrevet noe ala "..er en forening for alle aldersgrupper, men har primært voksne medlemmer"?
...alle aldersgrupper er kanskje egentlig litt feil - det er ikke egentlig ment som en forening for barn, vel?

Brikkelauget er slik jeg har forstått det, ment for de som ikke kan kalles barn, dvs. tenåringer og voksne.
En god beskrivelse ville vært noe i stil med “…en forening for voksne legoentusiaster”, bare for å holde det enkelt og lettforståelig. Men det betyr ikke at vi utelukker yngre medlemmer, noe vi tross alt ikke gjør.

Jeg tror ikke “…en forening for voksne LEGOentusiaster” er en så dum formulering nei. Jeg føler ikke noe behov for å stenge ute noen aldersgrupper, men jeg føler heller ikke noe behov for å være barnevakt, det finnes det nok institusjoner for (foreldre, barnehage, barneskole, fritidsklubber etc.)

Etter litt tygging høres egentlig “Voksne LEGO entusiaster” ut som et veldig bra alternativ…selv om jeg fortsatt tygger litt

Hvorfor så høytidelig og alvorlig “slagord”? Dette er en hobby hvor vi har det morro! Smile
Hva med ett slagord som “En forening for voksne LEGO entustiaster i alle aldre” Smile

F0NIX wrote:
Hvorfor så høytidelig og alvorlig "slagord"? Dette er en hobby hvor vi har det morro! Smile Hva med ett slagord som "En forening for voksne LEGO entustiaster i alle aldre" Smile
Så lenge vi fjerner den grusomme "ord delingen", så. Altså: "En forening for voksne LEGOentusiaster i alle aldre", eller om dere insisterer på at ordet LEGO skal isoleres litt: "En forening for voksne LEGO-entusiaster i alle aldre"