WeDo

Er det noen som har prøvd det nye WeDo settet? (9580). Erfaringer / inntrykk?
Har selv fått prøve det, og funnet det meget interessant. Det som følger med er en USB HUB med to I/O, en motor (Pwf.), en tilt sensor og en avstandssensor. Fungerer kun tilknytten en datamaskin (dvs, ingen NXT eller lignende)

Tekno

Oh! Den saken der har jeg ikke fått med meg.

Ser interessant ut. Bruker du samme program som til NXT for å programmere den, bare at programmet ligger på PC’en og ikke kjører på en liten prosessor slik som på NXT’en?

Såg litt begrenset ut på antall motorporter og innganger? Ut av bildene jeg fant på Brickshelf ser det ut som bare en utgang og en inngang??

Kansje man kan ha FLERE slike WeDo enheter koblet til maskinen på en gang og ha ett programm som styrer dem alle?

Mer informasjon…

Den bruker et eget program som kan minne litt om en blanding av NXT-G og RIS 1.5 programmet for RCXen. (Den kan muligens programmeres via et allerde eksisterende program i fremtiden…)

Stemmer: all “prossesering” foregår på PCen som også fungerer som strømforsyning til motorer og sensorer (via USB)

En “Hub” har kun 2 I/O som er valgfrie (automatisk detektert av programvaren), men en kan koble flere motorer i paralell på en utgang. Programmet takler derimot flere HUBer og kan addresserer minst 8 motorer (individuelt styrt) . Det som begrenser er dermed antall USB porter på PCen,

En annen nyhet er at en kan “monitorere” sensorene på PCene i sanntid, dvs. lage “paneler” slik som i RoboLab.

Håper å få tak i en i løpet av neste uke, i tilfelle kommer jeg tilbake med mer info…

Tekno

Har noen her prøvd å programmere WeDo med open source-programmeringsspråket Scratch?

Har lastet ned Scratch og sett på noen instruksjonsvideoer, og jeg synes det ser veldig enkelt og lettforståelig ut, også for barn. Er det en fullgod erstatning for programvaren som hører til WeDo?

scratch.mit.edu/

info.scratch.mit.edu/WeDo