Villa Palma

Hei!

Jeg har lekt arkitekt igjen. Oppdraget var en bolig for et tropisk klima på en 32x32 knotters tomt, frittstående men med mulighet for å inngå i en husrekke.

Villa Palma er designet for gi skygge der det trengs og er derfor utformet med en del overheng. Fasadeløsningen i andre etasje slipper inn lys, men hindrer direkte sol.

Villa Palma - garden side by birgburg, on Flickr

Glassveggen i første etasje kan åpnes mellom stue og terrasse.

Folding away the glass wall by birgburg, on Flickr

Mot gaten har Villa Palma en ganske lukket fasade for å hindre innsyn. Verandaen i andre etasje gir likevel en mulighet for å følge med på livet utenfor.

Villa Palma - street side by birgburg, on Flickr

Villa Palma by birgburg, on Flickr

In the dappled shade of the pergola by birgburg, on Flickr

Beboeren, Roberta (Bobby) Guggenheim, (hadde ei ekstra flis med “R. Guggenheim” :slight_smile: ) fikk bygd huset en gang på sekstitallet og det ble innredet med det absolutt hotteste som fantes i denne perioden.

Sixties interior by birgburg, on Flickr

Whiteout by birgburg, on Flickr

Sneaking around in the garden at night by birgburg, on Flickr

Ja, utenom badet da…Hun begynner å dra på årene, og jeg mistenker at hun hadde hatt et lite hjerneslag da hun fikk det pusset opp. Man hyrer bare ikke Liberace til å designe baderommet i et slikt hus :slight_smile:

It got out of hand… by birgburg, on Flickr

Flere bilder av bygning og interiører her: https://flic.kr/s/aHskCxJo6f

Birgitte

Fantastisk byggverk! Og veldig bra fotografert! :smiley:
Har spesielt sans for foldeveggen…

Nydlelig. Og fantastisk beskrivelse av rom og detaljer :smiley:

Når jeg en gang i fremtiden vinner stort i lotto og skal bygge meg eget hus, så kommer jeg til deg Birgitte og skal få det tegnet :slight_smile:

Digger dette huset! Både innvendig og utvendig.

Dette var stilig, og så bra bilder du har tatt! Fikk lyst til å leie det huset i sommer…

Veldig nice!
Liker hvordan du har brukt de grill-klossene til å lage mønster i ellers kjedelig flate hvite vegger.
Og møblementet er jo aldeles strålende :smiley:
Gratulerer med TBB forøvrig :wink:

Jeg er stum av beundring!
Hvilke detaljer. Her er det bare å nyte bildene… :slight_smile:
Fantastisk!

Flott bad, selv om det er over toppen :smiley: Likte spesielt hvordan du har løst det med dusjen, beste jeg har sett.

Takk for kommentarer alle sammen :slight_smile:

Der er greit! Jeg tar oppdrag i arktiske strøk også :slight_smile:

Hun er dessverre ikke typen til drive med Airbnb :slight_smile:

Litt om fotograferingen

Jeg fikk et ganske brått møte med legofotografering da jeg måtte ta bilder til Lego Adventure bøkene (jeg kunne da ikke vite at jeg skulle fotografere modellene selv :slight_smile: ). Etter mye styring fant jeg ut at dagslys, lettskyet vær, var det som fungerte best for disse modellene. Denne modellen måtte ha direkte sol for å få fram mønstrene og skyggevirkningene og det fungerte forbausende bra. På interiørbildene har jeg brukt mobilkamera og to vanlige leselamper, en med litt skarpere og hvitere lys enn den andre. Så har jeg bare prøvd meg fram til belysningen ble slik jeg ville ha den. Noen fikk jeg til, andre ikke.

Birgitte

Likte denne modellen også, jeg, Birgitte!
Enig i flott fotografering

Fin bygning! Liker at du legger ved såpass mye bilder så vi får sett detaljer og løsninger på nært hold. Mye bra!

Virkelig komplett bygning og interiør. Her mangler ingenting. Det er imponerende. Jeg har selv erfart hvor vanskelig det er å få med alle detaljene (glemmer som oftest noe som oppdages når jeg ser på bildene i etterkant av trykket på OK knappen).