Viktig spørsmål om motorstyrke på minste PF motor.

Jeg lager denne bilen (skal bli veteranlastebil) og som dere ser så får den Power functions. Nå er jeg ny på det, så mitt spørsmål er om to av den motoren som sitter i er nok styrke for drivhjul. Er det nok?

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

LEGOs PF-motorer er ikke konstruert for tandem-drift, og noen har opplevd at det brenner ut motorene. På den annen side kan i et hvert fall ikke jeg se at en motor ikke skulle være nok, i et hvert fall på flatmark.

Sjekk denne siden her står det mye informasjon om bla PF motorer

http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm

Ja men hvis det holder med en så går jeg for en motor.
Jeg har bygget den om og den skal bli en Volvo 760GLT. (kommer skilt med navn og grillen skal bli grå sånn som det var på 760. Volvo 740 hadde sort grill.) Volvo er jo verdens letteste bilmerke å bygge i Lego så kantete som de gamle Volvoene var.

Jeg tenkte å spørre om plassering av servo. Jeg tenkte over motoren og stangdrift ned til styring via to universalledd. Er det en mulighet? Evt. ved siden av?

Og servoen ved siden av motoren… Går det?

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

“Motorene til Power functions er ikke konstruert for å kjøre i tandem og noen har opplevd at motorene har brent opp” - sitat fra en på forumet.
Likevel er bruk av dette meget vanlig. Jeg advarer mot dette. (faren min er elektroingeniør på dette området og jeg snakket med ham.)

Dette problemet lar seg løse med full sikkerhet mot skader på motoren. Det er ingen som gjør det som jeg skal tipse om på MOC tegninger som jeg har sett, men dette er kjempelett å løse - en differensial mellom motorene. Da er du sikret mot at motorene brenner opp/tar skade som følge av tandembruk.

Mulig noen andre har tenkt på det også men jeg har aldri sett det i en MOC byggeveiledning på nettet. Heller ikke de som man må betale for. Ha dette i tankene hvis dere trenger mer styrke enn det bare en motor kan gi. :wink:

Kjempelurt!

Jeg designer nå en gaffeltruck som jeg kjører tandem på og der bruker jeg differensial mellom drivmotorene. Jeg har ikke alle delene enda og må handle litt men sånn kan det gjøres. Dere ser jo hvor den andre motoren skal være og hvor jeg har gjort plass til den ekstra diffen for sikker tandemdrift. Som dere ser så tar det ikke så veldig mye mer plass, men så bruker jeg snekkeskrue for å øke momentet.

Nå må dere ikke tro at jeg tar dere for å være dumme og ikke forstår hvordan man gjør det, men… Det er en velment visning og det med snekkeskrue syntes jeg at er smart på annlegsmaskiner og denne trucken for de skal være sterke, gå sakte og jeg sparer plass. Det er litt gøy å vise også… Vi skulle hatt mer av visninger av MOCs.
(det kommer motorer på høyre og venstre side av midtakselen

[attachment=0]Noname1.jpg[/attachment]

Dere har jo sett trucken fra undersiden men her er et nytt bilde fra siden og selv om den patenten med differensial mellom motorene tar mer plass så er det fullt brukbart hvis man tenker smart og dette bør dere gjøre på alle modellene deres for ALLE motorer blir brent opp innvendig hvis de kobles i tandem. Spørsmålet er bare hvor lenge du ikke merker det. (husk at faren min er elektroingeniør på motorstyringer så jeg har spurt ham)
Som dere så på det første og dette bildet så er det gjort plass til en motor på hver side uten at det går ut over utseendet selv med differensial mellom. Motorene (og mye annet) er ikke handlet inn enda. (motoren som sitter i er til å heve/senke gaffelen) Jeg må bestille mye mer LEGO.

[attachment=0]noname2.jpg[/attachment]

Detyte er tanken min med to motorer i tandem med differensial som da er et et eksempel til etterfølgelse for ikke å slite ut motorene. Er det ikke plass til ekstra diff i bilen så bygg bilen større i stedet for å koble tandem uten diff.

Dette er et utsnitt fra Ldraw View av en tegning som jeg driver å lager. Det er jo min egen MOC.

[attachment=1]Noname.jpg[/attachment]

Dette bildet blir i byggeveiledningen som senere blir tilgjenglig for nedlastning.

[attachment=0]24.jpg[/attachment]