Verdi på lego - åpne eller ikke åpne?

Et gjennomgående tema for mange er hvor mye et lego-sett egentlig er verdt? Interessant i forhold til hvor mye ens egen samling er verdt, og interessant i forhold til hvor mye man realistisk sett må gi for et sett man er på utkikk etter. Videre kan man spørre seg hva differanse i verdi er fra nytt i eske og til brukt? Og er denne differansen så stor at folk velger å ikke åpne settene sine? På tross av at folk velger å bevare de forseglet, vet mange med seg selv at enkelte sett kommer de aldri til å selge likevel.

For mitt vedkommende skaper de glede bare av å ha boksene stående, jeg vet også at jeg ikke har plass til alle settene mine ferdig bygget opp og at de derfor på et tidspunkt vil ende tilbake i boksene igjen, men da med mindre verdi. Jeg har derfor funnet ut at for mitt vedkommende er egentlig det beste å kjøpe brukte sett til en billigere penge, og derfor kunne bygge de opp uten å tenke på at de synker i verdi og at det heller ikke gjør noe å pakke de ned i en eske igjen. Når det gjelder nye sett som kommer ut fra lego ender jeg istedet ofte opp med å kjøpe 2, og det er det nok flere her som også gjør.

Når det gjelder hva ett lego-sett er verdt så er dette noe diffust, sjekker man ebay/bricklink kan man få en pekepinn på hva prisene ligger på. En ting er hva prisen er, en annen ting er hva folk er villig til å betale. Man kommer alltid i en situsjon som selger at man vil ha mest mulig(også noe avhengig av motivet for å selge), mens man som kjøper selvsagt vil gi minst mulig. Ta for eksempel 10179, på ebay er denne listet til opp mot 12000$ hos enkelte selgere, men tror ikke det er mange sett som selges til den prisen egentlig. På finn.no ligger settene sporadisk ute til 25000-50000, men har ikke fulgt med nok til å se om annonsene etterhvert blir merket som solgt. Men dette gjenspeiler ikke hva folk er villig til å gi for dette settet, hadde jeg lagt ut min 10179 MISB til 15000 hadde den nok vært solgt innen få timer, men hvor langt hadde folk vært villig til å strekke seg oppover? Skriver ikke dette fordi jeg i det hele tatt vurderer å selge min, men mer som et eksempel. Kunne også dratt frem 10190 og 10182 for den saks skyld…

Innspill? :smiley:

Jeg tror dette i stor grad handler om valg av fokus. Det er lett å bites av havesyken når det gjelder LEGO, men ved litt ettertanke finner man som regel ut at det er legoen og ikke verdien på den som er interessant… LEGO skaper jo ikke så mye glede før den bygges vel? Så en viss kontakt med klossene i eskene betinges, synes jeg. Så er jo spørsmålet om man kan få byggegleden billigere enn ved å kjøpe nye sett - det blir nesten som å kjøpe bruktbil, man får gleden av det moderne noe tid etter alle de andre… Forøvrig har jeg funnet ut at det er lurt å skaffe seg noen sett når de er nye - selv om det er dyrt. For siden kan de bli sinnsykt dyre! I de tilfellene er vel to av hver en god ide. Det kalles investering det, og kan forsvares økonomisk for enhver tvilende livspartner… Og da var vi vel plutselig enige med Ole Brumm: ja takk, begge deler. Åpnede sett til bruktpris er bra - gir like stor byggeglede men til lavere pris. Uåpnede esker av rette type og nye sett er viktige investeringer man må ta godt vare på ved siden av at man har et sett man åpner og bygger selv for å få mulighet til å bygge de spennende settene før de blir for kostbare…

Jeg prøver å ikke bry meg om at verdien synker idet jeg åpner en boks.
Koser meg heller med legoen og når jeg er lei av den ferdigbygde modellen så kan jeg ta den fra hverandre og bruke brikkene til noe annet.
Verditapet er det man betaler for denne kosen. Som når man går på kino, spiser ute, drikker pils osv osv.

Skal man investere penger så vil jeg heller anbefale børsen :wink: For den med gode nerver da. Det fine med lego er at da har man ihvertfall noe fysisk som man sitter igjen med selv om investeringen skulle slå feil.

Noen som har den ringeste anelse om hva Mr. Gold er verdt uåpnet?

Det markedet er villig til å betale for den. Er jo bare å sette en pris du vil ha, og ta det derfra?

noen er tydeligvis villig til å gi tusenvis for den:
bricklink.com/catalogPG.asp?S=col10-17

sånne ting tør ikke jeg kjøpe ihvertfall. hvordan kan man vite at det ikke bare er en veldig bra kopi?

Det kommer an på hva du trenger verdien til.
Forsikringsverdi = gjensanskaffelsesverdi = NOK 6.200,- + porto, fortolling, og mva. Si 8.000,-

Salgsverdi er litt mindre, jeg ville si at du kan gjøre deg forhåpninger om å få drøyt 5.000,-.

http://www.bricklink.com/catalogPG.asp?S=col10-17

For meg har Lego verdi fordi den brukes
Det finnes vel uåpnede sett i samlingen, men det er mer tilfeldig. Det er ikke alle sett jeg kjøper som blir bygget, men de fleste blir bygget en gang for enten å så bli klosser til samlingen eller stå som pynt eller tilbake i samlingen. F.eks kommer jeg til å fortsette å samle på minifigurene, men alle posene er åpnet.
Samtidig forstår jeg dem som samler og som liker å tenke på MISB sett som i fremtiden kan bli juveler bare man samler lenge nok, eller det er få sett på markedet i utgangspunktet. Tror derfor ikke vi blir enige om svaret på spørsmålet i tråden, men det er det som er fint med Brikkelauget-her er det rom for alle varianter av Lego besettelse. God bygging!

Hos meg som flere her, kjøpes Lego for å bygges og inngå I samlingen av klosser. Selv om de ikke alltid blandes.
Forstår de som også kjøper for å samle og spare på komplette esker slik at de får Verdi I fremtiden.
Dette minner meg litt om diskusjonen på Brickset om hvis man Bricklinker et sett, har man da settet og kan krysse det av.
Svaret der er også ganske bredt. Alle har sin oppfatning om hva et sett er.