Vei gangvei modulhus

Hei!

Jeg antar at dette er en sak som er tatt opp noen (mange)ganger, men jeg kan ikke helt finne trådene og trenger litt oppfriskning.
Er det veistandarden vi fortsatt bruker?
http://brikkelauget.no/diskusjon/viewtopic.php?f=16&t=1781

Følges denne når det bygges modulhus også (de fleste modulhus har en del gangvei allerede på byggeplaten) Kan ende opp med 12-14 studs gangvei.
Det er vel mer enn bredden på et veifelt. (Dette vil jo MPG juble for)
Kan noen av de kloke mennesken her hjelpe meg litt :slight_smile:

Jeg er ikke en av de kloke menneskene, men jeg kan jo forsøke å svare deg.

Den veistandarden er noe som er stemt frem her på Brikkelauget og de fleste av oss forsøker å holde oss til den. Da blir det mye lettere når vi skal lage store bylayouter siden alle veiplatene da har de samme fortauene.

Som du også sier så har jo ofte modulhusene egne fortau, så da blir det liksom dobbelt opp.
Har kommer greia; du kan selvsagt avvike fra fortauet på vei plata du tar med deg så lenge det forholder seg til standarden på kantene slik at overgangen blir naturlig.

Selv har jeg laget flere plater med parkeringsplasser eller busslommer der det er fortau på veiplatene, men likevel gått tilbake til standarden helt på kantene slik at det blir en fin overgang til neste plate. Selv el-bilene trenger jo noen parkeringsplasser? :slight_smile:
Busslommer må vi jo også ha dersom vi skal ha økt kollektivtrafikk?

På den annen side så er det jo enkelte modulhus som har noe ting på fortauet, slik som utendørs servering på en restaurant, eller kanskje noen benker å sitte på og så videre. Da blir det jo ikke så mye plass til syklister og gående.

Har også sett at noen slenger på noen plater med en stud her og der på fortauet slik at man lettere kan plassere minifigurer der. Det kan jo være en enkelt 1x1 plate, eller 1x2 / 2x2 jumper plate.

Du finner forøvrig all viktig info om standarder i øvre tråden under Generelt :slight_smile: