Vasking av gammel LEGO!

Hvordan gjør du det?
Hva er ditt hemmelige tips?

Nei, si det. :wink: Det er vel bare å legge dem i en ballje og så dusje dem litt… :mrgreen:

Tror ikke det er noen forskjell på hvordan man vasker ny eller gammel LEGO. Man fyller en vaskebalje med vann, gjerne varmt, bruker grønnsåpe samt en myk skrubb eller børste - og skrubber i vei.

(Se for øvrig annen tråd om vasking av LEGO)

Kjøp slike damene vasker bh-ene i, sånn nettingpose med glidelås, rundt 15 kr på rema, så fyller du den halvveis opp med klosser og slenger posen inn ioppvaskmaskinen :wink: (klistremerker og slikt holder)

Mener du oppvaskmaskin (kjøkken), eller vaskemaskin (klær)?
Bruker du såpe?

Gjorde et søk på dette uten å lykkes. Har du link?

Nei, men tråden heter “Vasking”, befinner seg i dette forumet og siste innlegg foreløpig i den tråden ble skrevet 15.juli 2008.

Vil vel gjette på at det er Vaskemaskin det siktes til. Jeg har iallefall vasket en del LEGO i vaskemaskin, og morsan har vasket MYE LEGO i vaskemaskin (hun driver barnehage).

Kjøpte en dunge med LEGO på QXL for noen år siden, og når jeg fikk esken stinket det røyk. Kjørte det 2 runder i vaskemaskin uten at lukten forsvant nevneverdig. Den ble rein, men lukta fortsatt ille. Tenkte jeg bare måtte fjerne den, men kjøpte en boks med exit (eller noe slikt) som skal fjerne all lukt. Dynket LEGOen i dette, lot det stå noen dager, dynket en gang til og lot det stå nok en gang. Når jeg var ferdig luktet det litt mindre, men fortsatt litt lukt igjen, så da kjørte jeg på med vaskemaskin en gang til - denne gangen med Omo Color. De fleste klossene klarte seg bra, men en del ble litt “rufsete” i kantene. Spesielt palmeblader og andre grønne buskvekster.

Ergo, det går nok å vaske med såpe, men om du får det rent med vann nøy deg med det. Alternativt ta kun en neve med klosser som representerer de klossene du har tenkt å vaske, før du fyller opp maskina;)

Siktet til den i kjøkkenet, OPPVASKMASKIN :smiley:

Luza, man kan evt. “bløtlegge” legoen i balje med vann og såpe, for så å vaske i maskin, har aldri opplevd at lego lukter liksom men folk er heldigvis forskjellig :wink:

Vaskemaskin for klær ville jeg ikke kjørt i uansett, blir masse riper og runde kanter som luza nevnte!!

Hmmm…faktisk aldri tenkt på å bruke oppvaskimaskina. Hvordan gjør du det med temperaturen, blir det ikke litt varmt? Vetta søttan hvordan jeg får kjørt vask med kald/kaldere vann på oppvaskmasina mi.

Bløtlegging kunne nok vært en mulighet, og jeg var mildt sagt sjokkert når jeg kjente røyklukta…

Oppvaskmaskinen min holder maks 60 grader, har kun 3 knapper :smiley:

Som sagt tåler klistremerkene det så tåler resten det :smiley:

Det står på esker at Lego ikke tåler mer enn 40 grader, og oppvaskmaskin har tørkefunksjon som blir litt vel varm. Det finnes dog oppvaskmaskiner som er spesiallaga for Lego

  • men det blir kanskje litt voldsomt å gå til innkjøp av en sånn?

Jeg har som nevnt i denne tråden god erfaring med lunkent Zalo-vann over en dag eller så, for så å bytte vann, børste med myke tannbørster (gjerne gamle) elns før det skylles grundig og legges pent ut på varmt badegulv til langsom tørk. Noe tidkrevende, men fungerende prosess.
Men vær oppmerksom: alt med metall og klistermerker holdes unna slik behandling!

aj-ml

LEGO-brikkene er laget av en ABS-løsning som skal tåle 200 grader Celcius.
Jeg har ingen problemer med brikkene og platene som omkranser CPUen og grafikkortet i pcen jeg har bygget :slight_smile:

Jeg vil anbefale deg hvis du er så skråsikker å legge en Lego-brikke (du ikke er spesielt redd for) i kokende vann… Jeg har ikke prøvd det på mine, men jeg fikk høre en levende beskrivesle fra en kolega om salig misforming da husets sykehusansatte frue skulle sørge for at det var reint og slo kokende vann over barnas Lego. ABS’n blir også misfarget og avgir en del morsomme gasser lenge før den inntar flytende form.

Det er noe helt anna å stå som kabinett rundt prosessorer og grafikk-kort, de blir varme ja, men ikke kokvarme (fra 40-60 grader er vel normalramma). På samme måte takler Lego-brikker kontakt med smeltelim, men det holder heller ikke 200 grader, og er heller ikke rundt hele brikken som vann vil være.

Dog ser jeg at feks. på Lugnet er det enkelte som sier at de vasker dem i en pose øverst i oppvaskmaskina - jeg hadde nok ikke turt det hverken mht. varmen og faren for deformering, og hvordan luten i oppvaskmaskinpulveret hadde oppført seg mot ABS’n (eller de andre plasttypene som enkelte andre deler er laga av).

Jeg lever etter prinsippet “Better safe than sorry”, og Lego sier selv 40° på sine eskers vaskeanvisning…

aj-ml