Vaske under, rundt, rydde vekk, bygge opp og rive

Litt kronglete tittel kanskje, men forklarer problematikken noe.

Vi bor i en leilighet i Oslo og har en liten gutt som begynner å bli veldig glad i LEGO (som faren sin). Må innrømme jeg ikke er noe sorteringsmenneske og syns halve “moroa” er å lete etter brikker. Men jeg ser at han syns nok det er morsommere med ferdige ting. Hus, biler, tog, etc.

Så jeg lurer på om det er noen som har noen gode tips til hvordan man kan lage en LEGO-plattform hvor man kan bygge opp en bye eller lignende uten å måtte rive og flytte hver gang man skal vaske.

Sett før at det er noen som har tak-hengte senger som har en sveiv på veggen og har begynt å lure på om det kan være noe, men et sabla leven for noen “lekebrikker”.

Håper folk forstår problematikken. Valgte å starte en ny tråd da dette ikke er oppbevaring av klosser eller sorteringsproblematikk.

Tips anyone? Gjerne bilder om dere har.

Var jeg som skrev denne, men var visst ikke logget inn.

Hei

Hvis jeg forstår deg riktig, så spør du etter et system for å kunne “fjerne” layoutet når du skal rydde/vaske og trenger plassen til andre ting. Et bylayout tar litt plass og ser utfordringen med det kombinert med begrenset plass, du er nok ikke alene om det. Du nevner noe som evt er festet i taket osv, og det tror jeg må være noe av løsningen. Vi limer jo ikke Lego`n, så det må være noe som holder layoutet vannrett. Det må ligge innenfor det å lage en solid bordplate som ikke veier for mye, en plate av finèr eller spon med en avstivende ramme under. Feste en krok eller lignende ca i hvert hjørne ab bordplata og tilsvarende i taket og bruke et tausystem. Det man også kan gjøre et å legge en veldig tynn plate under avstivingen av bordplata (tynn for å redusere vekt) og male den undersiden i feks samme farge som taket, så når den er hevet opp så blir den ikke så dominerende. Når bordplata er nede (i den høyden man har den når man bygger, så må bordplata ha en understøtte (hvis den bare henger i tausystemet så blir den ustabil å bygge på). Det man kan gjøre er å plassere den i et hjørne og montere en list på veggen som støtter to av sidene på bordet og ha et løst ben i det hjørnet som er diagonalt med det hjørnet som er inn mot hjørnevegg og at benet kan tas av.

Håper det er litt til hjelp. Kan sikkert gi mye mer utdypende opplysninger og hvis ønskelig send meg tlf på en PM (Personlig melding her på forumet).

Morten

En annen mulighet dersom det er plass er å lage en plate med hjul på som man kan skyve innunder sengen.
Det kommer jo så klart ann på størrelsen på senga og rommet den står i. En seng kan jo enkelt bygges opp noen centimeter slik at dette er mulig, så trenger man kun en plate med hjul på man kan skyve frem og tilbake.

Takk for tips. Har vært borti begge tankene. Senga er ikke mer enn kanskje maks 15-20 cm høy så da blir det redusert hvor store konstruksjoner man kan bygge, men tenkte på å bygge den opp litt.

Tak-konstruksjonen er det som virker mest spennende, men også dyrest og mest komplisert. Jeg så en leilighet til salgs for en tid tilbake som hadde en seng de heiset opp i taket. Tror de brukte en båt-vinsj/dramekanisme til å heise opp og ned. Siden det er barn som også må kunne opperere dette er det viktig at man ikke må “holde igjen” når man sveiver ned, men at det er likt moment om man drar opp eller slipper ned.
Ang om man trenger noe støtte så er jeg faktisk litt usikker på dette. En såpass stor sak vil jo bli relativt tung og vil i værste fall svaie som en båt på bølger. Så en stol inntil der tror jeg nok at den vil holde seg relativt stabil.

Men igjen så blir jo dette en sinnsyk konstruksjon for noe legohus. (ikke ment å fornærme noen med det…)

Den siste tanken jeg hadde var å lage et stort bord som man vipper opp på veggen når man skal/må vaske under. Den kan jo strengt tatt kun stå på et ben og en vegglist/feste. Men når jeg ser på rommet der det skal være så får jeg ikke dette til.

Noen som har noen gode tips med bilder?

Jeg har sett en modelltoganlegg i et blad på 80/90 talet som var festet i taket som ble heiset ned på et biljard bord når det var i bruk og hevet opp i taket når det ikke var i bruk.
Hvis du skal gjøre det Morty beskriver så må du ha en hvis takhøyde tenker jeg over 250 cm opp til tak,så du ikke stanger hode i det du har heiset opp i taket.
:sunglasses:

Jeg har prøvd å overtale fruen til å ha en layout vi heiser i taket over spisebordet - så langt uten hell:p

En annen ting jeg har drodlet litt rundt, er å lage moduler på feks 1x3 baseplater som kan settes i en egen hylle når ikke layout er bygd opp. Modulene må være på plater som er relativt lette å håndtere. Ja…en hel del utfordringer med denne løsningen også, men gir en grei mulighet til å pakke vekk ting;)

Jeg husker at når jeg selv var liten gutt så fikk jeg laget til en stor plate som kunne heises opp-under taket når den ikke var i bruk, denne ble heist opp og ned av et tausystem, og det var noe knotter i veggen som holdt plata i riktig høyde så jeg kunne styre og stelle med det jeg hadde på denne.

Jeg brukte denne først til LEGO, hadde en stor lego by med tog og diverse, senere ble den brukt til mârklín :slight_smile:

Utmerket løsning.

Med en del trinser og slikt så er det ikke så tungt å heise opp for små barn heller.

Men jeg tror at å bygge opp senga 50cm og ha en liten stige opp både er mer praktisk og billigst. Kan være mer spennende for barn også. Husker selv at jeg alltid valgte øverste seng i slike etasje senger fordi det var spennende å ligge der oppe å se ned på gulvet og det jeg hadde laget i LEGO som lå der nede…