Valgets kvaler

Har innsett at jeg ikke kan fortsette å samle på alt jeg kommer over av kul lego. Tid, penger og ikke minst plass kjennes som større og større problemer. Pr nå har jeg ikke plass til mer enn å ha legoen stablet i esker - hvor kult er det liksom? Så derfor har jeg bestemt meg for at jeg må gjøre noen valg om hva jeg skal fortsette å samle på. Det begynte med 9V tog, fortsatte med rc-tog og city Construction, city Cargo, fly, Modular buildings, de råtøffe bilene (CamperVan og Mini Cooper) og andre Expert-sett og slik baller det bare på seg. Siste sving har nå vært innom SW etter at jeg kom over en Death Star til en rimelig penge.
Slik kan jeg ikke holde på! Men hva bør ut? SW får ikke slippe inn, kjenner jeg, så Death Star må ut igjen så snart den kommer inn. Noe av toget må også ut (tror jeg), men skal jeg beholde rc eller 9V? Har mer tog i rc, men mer skinner av 9V - men 9V er så dyrt også, at det er kanskje lurest å satse på rc… Men jeg hadde 9V som gutt… Og hva med all denne andre legoen? Atlantis forsvinner - har ikke så mye heller av det. Cargo er kult! Construction også. Og fly. Men jeg trenger kanskje ikke flere flyplasser… Hmm…
Noen andre som sliter med det samme?

Jeg sliter også med plassen, men jeg har heldigvis lego rom nr 2 nå.
Etter å snakket og diskutert men andre her, så har jeg mer eller mindre sluttet å samle på ferig oppbygde sett, men gått over til MOCs
og løse klosser.
Men, selvfølgelig så har jeg endel som er ferdig bygget :wink:
Har et egen system for å samle på klosser og deler som har klistremerker, så om jeg vil bygge opp settene igjen, så har jeg jo delene med
klistremerker på.
By the way, flyene henger i taket, så di tar ikke plass :smiley:

Ja, jeg har kutta ned på innkjøpene. Likevel er det mye jeg må ha. Og jeg må innrømme at det dreier seg mye om minifigurene. Lotr, hobbiten, en del sw, super heroes. Så å si alle store sett er interessant. Og alle creator-hus. Jeg har kommet fram til at f.eks City styrer jeg helt unna.
Vi har hele kjelleren full av lego. På tide å komme igangmed den mocingen jeg har hatt tanker om alle disse åra også…

En flyplass er nok.
Hvis du har mange flyplasser vil du kunne spare plass selv om du utvider flyplassen litt.

For meg handler det om å bygge.
Derfor rullerer jeg på sett som er utstilt og pakket ned. Noe får stå lengere enn annet.
Er primært interessert i SW og Creator Expert. Men kjøper egentlig alt mulig.
Plass og penger vil alltid være en faktor.

Spørsmålet er jo egentlig om du samler på spesielle tema eller ikke. Som samler kjøper man jo alt man kommer over. Selv gamle sett.
Tror likevel at det blir vanskelig å få plassen til å strekke til uansett nivå. :slight_smile:

Heldigvis har jeg ikke plassproblem (ennå?).

Men har et annet problem, jeg vet ikke helt hva jeg vil med Lego i det hele tatt:
Skal jeg samle på det, bygge etter oppskrift, moc, stille ut? Nye sett? Gamle sett? Bricklink-butikk?

Så foreløpig lar jeg bare humla suse og kjøper og bygger det som inspirerer meg.

Jeg har ikke eksakt samme problem, men plassproblemet kjenner jeg til. Jeg har jo akkurat løst det akutte plassproblemet ved å lage en STOR hylle over senga, hvor jeg kan oppbevare ting som ikke trenger å være fremme hele tiden.
Har også måtte skrenke inn på plassen for utstilling av ferdigbygde modeller (både MOC og sett), de som ikke fikk plass men fortsatt ønsker å ta vare på (gjelder kun MOC) er pakket ned i esker og stablet på det nye lageret. Resten som ikke fikk plass på hyllene er demontert og sortert ut i løsdelesystemet mitt.

Nå har jeg ikke samlet så mye forskjellig som du har så har kanskje ikke det samme trykket. Jeg har holdt meg for det meste til City og Creator serien og de største Technic settene.
Jeg har jo ingen gamle 9V tog så det er bare PF tog her i gården. Men det syns jeg inngår i City så da vil jeg ha togene også. Disse ligger for det meste oppbygd men pakket ned i SmartStore 14/15 plastkasser og er blitt plassert på det nye lageret. Det er dermed rimelig kjapt å hente frem en eller flere av de eskene dersom jeg skal på en utstilling eller om jeg vil lage en liten midlertidig layout hjemme. Får jo snart det togstyrings systemet så da blir jeg jo å kjøre en del tog i en liten layout her hjemme.

Ikke har jeg store stabler med ubygde sett heller, så det hjelper jo på hos meg. Kanskje du kan finne ett annet sted å oppbevare dem trygt? Om ikke eskene er viktige så kan du jo plukke ut innholdet i eskene og legge dem i en plastpose for hvert sett, det er veldig plassbesbarende. Flere slike poser med hvert sitt sett kan så plasseres i en større eske og lagres på ett loft eller i garasjen eller lignende. Du kan jo flatpakke eskene og ha dem lagret ett sted for seg selv om de er viktige å ta vare på…

Jeg kjøper ikke lengre så mye ferdige sett som jeg gjorde før, begrenser meg til ovennevnte tema og også stort sett bare de største settene og de jeg syns er penest å se på. Men det ligger alltid en baktanke om det er nyttige deler i settene jeg kjøper. Ellers så går det på løsdelesalg på Bricklink.

Som forslag til deg Bonden, så tror jeg det må være å forsøke å begrense innkjøpene til kun noen få temaer og heller tenke deg om både tre og fire ganger før du bestemmer deg for å kjøpe ett nytt sett. Jeg kjøpte jo også multiple av noen sett, men det var mest for å få opp løsdelesortimentet. Nå er det SVÆRT sjeldent jeg kjøper mer enn ett eksemplar av ett sett, men avviker der i spesielle situasjoner slik som med Horizon Express som bare MÅ være dobbel! :slight_smile:

Flyplasser tar stor plass i forhold til antall modeller og antall brikker, så det har jeg hoppet over (har ett par fly selv, men de er ikke bygget opp). Kan også være lurt å satse på ett de temaene som kan kombineres når du vil lage deg en liten midlertidig layout hjemme. For eksempel City serien passer ikke helt greit sammen med Star Wars, så derfor kan du greit kutte ut Star Wars :wink:
Alle bilene i Creator serien kan man jo også forsøke å unngå da de er i så mange forskjellige scalaer at de ikke passer med noe som helst.
Joda, jeg samler på Technic. Men det er jo fordi jeg er veldig technic-geek og det var det jeg startet med fra jeg var liten.

Men om du har liten tid til å bygge nå så kan du jo forsøke tenke på fremtida, og når du om en masse år blir pensjonist og får masse tid, DA kan du sette deg ned å bygge opp alle de gamle settene som du har spart på frem til da :slight_smile: