Utvinning av salt

Jeg skal til besteforeldrene mine nå i vinterferien. De bor på Sunnmøre. Dermed har jeg tenkt å destillere sjøvann og sitte igjen med salt. Er det noen som tilfeldigvis driver med dette, og i så fall har noen tips?

Jeg driver ikke med utvinning av salt, men jeg har noen tips:

Man destillerer ikke havvann for å skille ut salt. Vannet skal fordampe, og saltet bli igjen i bunnen. Det er noen vesentlige forskjeller mellom prosessene, selv om begge involverer koking.

Du trenger rent havvann. Hvis vannet der dine besteforeldre bor er forurenset, så egner det seg ikke til å lage salt.

Sil vannet godt før du starter. Selv rent vann inneholder skjell, sand, og andre fremmedlegemer.
Her anbefaler de håndduker, men jeg ville nok brukt kaffefilter. http://www.steenogstrommagasin.com/slik-lager-du-ditt-eget-salt/ Sil uansett vannet flere ganger, til du er kvitt alle fremmedlegemer.

Jeg ville kombinert to av metodene de foreslår:
Damp først inn vannet i en kjele på komfyren. Ideen er at vannet bare så vidt skal koke, eller holdes rett under kokepunktet. Du må sannsynligvis sette ned varmen underveis.
Når det er lite vann igjen i kjelen tar du den av ovnen, og plasserer kjelen i stekeovnen på lav varme. Nå skal det definitivt ikke koke, rundt 50 grader skulle være ideelt. Når det er tørt i kasserollen er det klart.

Saltet er det hvite laget som ligger igjen i bunnen av kasserollen.

Hvis du gjør ting riktig vil du sitte igjen med ca. 35 gram salt for hver liter sjøvann du startet med.

Hvis du også har bruk for destillert vann vil jeg anbefale at du stanser destillasjonen når det er lite vann igjen i bunnen av kokekaret, og heller slanten over i en gryte som du så plasserer i ovnen.

Lykke til!

Tusen takk for tipsene! Jeg har nå lage et filtreringsystem basert på tipsene.

Fikk utvunnet litt under en halv kilo! (Nå har jeg nok for en stund) Igjen tusen hjertelig takk for tipsene.