Utstillingsvindu på Riktige leker v/Aker brygge 2010-2011

Hei,

Brikkelauget har fått forespørsel om å lage en liten by (ca 10 x 3 grunnplater) og få den utstilt hos Riktige leker, ett av de utstillingsvinduene mot Olav Vs gate (dvs. mot Klingenberg kino). Planen er at modellen skal være der i ca ett år(!), og vi kan sette den inn når som helst… dvs. så snart som mulig.
Kort oppsummert - det blir 3 plan:

  • plan -1 med T-banestasjon og T-bane som kjører (både gammel og ny)
  • plan 0 med torg, veier og bygninger, trapp nedover mot -1 og oppover mot +1
  • plan +1 med litt mer vei og bygninger bak (iom. at vi kun har 3 grunnplater i dybden blir siste rad med bygninger trolig kun fasader, noe som kan se ganske fint ut)

…så kommer det et bilde av himmelen og sånn bak, LEGO-logo, Brikkelaugets logo, og litt om Brikkelauget.
Planen er også å endre litt på ting én gang i måneden elns, sånn at det ikke blir veldig kjedelig etterhvert.

Er det noen som kunne tenkt seg å stille med noe med en gang, evt. lage på et senere tidspunkt? Det som er kritisk og trenges en del av er nok bygninger (og fasader for øverste plan), samt f.eks biler og sånn. Vi bør unngå å bruke offisielle sett, selv om det ikke er farlig om det dukker opp én eller to her og der.
Gi beskjed i så fall, med bilde og dimensjoner, samt perioden dere kan leve uten modellene :slight_smile: Jeg legger ut en skisse etterhvert som ting blir mer klare.

Hva med og la legofolkene i gata gjenspeile “store” begivenheter som skjer i Oslo?
Feks. Mai = 17.mai tog
Juni = VGlista Topp 20
Desember= Nobels fredspris utdeling / Jul
Februar = Ski VM
OSV.

Blir vi sponsa, siden den skal vare et helt år?

Ellers høres dette intresant ut, kan tenke meg å bidra!

Ja, planen var å ha litt variasjon i henhold til årstid og sånn (dog var ideen om å bruke snøspray ikke særlig populær, I wonder why).
Vi har fått et lite budsjett ja. Det er begrenset, men blir nok for å få det igang, og så ser vi etterhvert :slight_smile:

Til 17.mai har vi allerede klart et orkester som da blir gjort om til korps! :slight_smile:

Da er byggingen i gang, vi begynner med den underjordiske delen :slight_smile: Foreløpig plan er å ha alt klart til uka 19-25.4.

…og da er T-banestasjonen Småtinget nesten klar, den mangler litt småpynt, tekst, liv, ordentlige reklamer (tips?), belysning (lysrørene blir nemlig slått på om en uke elns), osv.

For de som ikke kjenner igjen stasjonen, den er inspirert av Stortinget-stasjonen i Oslo:

Som litt småpynt kan du jo henge opp sånn derre skilt i taket som viser hvilket tog som kommer og på hvilket spor. som reklame på reklameskiltene er jo reklame for LEGO, Brikkelauget, og butikken “Riktige Leker” en selvfølge syns nå jeg. Reklamen bør iallefall være litt LEGO-relatert. Kansje en “kino-reklame” for filmen “Men O’War - LEGO animation” som finnes her blandt annet: youtube.com/watch?v=VJfVIjJsGos

Blir det noe lys hengende i taket? Altså virkelig lys? Kan jo enkelt fikses med slike striper med LED-lys.

Tidstabeller i sanntid er allerede satt på, må bare skrive det ut og sette på. Med reklamer må vi være veldig forsiktige, ingenting er en selvfølge.
Og ja, som sagt blir det lys - 6x LED-striper (72cm lange, 1 LED pr.cm), godt gjemt under taket og bak lysrørene.

Én ting til - jeg hadde tenkt å lage gateskilt. Forslag til gate- ot torgnavn tas gjerne imot :slight_smile:

Forslag til navn: Brikkegaten, Klosseveien, Reklamegaten, Trappetorget, Brikketorget, Oslo LEGO-Plaza og Brick-Plaza :wink:

Skikkelig flotte saker! Si fra når det er mulig å nyte synet i butikken.

Hvordan ligger det ann med utstillingen? Er en tur i Oslo denne uka og hadde vært hyggelig å se ustillingen ferdig.

Dessverre ligger det dårlig an :cry: jobb, askepostforsinkelser, reiser, osv. Vi må utsette det til neste uke (tidligst).

Hei Hei alle sammen =)

Hvordan ligger det ann med utstillingen og prosjektet for tiden?

Jeg venter på de aller siste modulene til å bli ferdig og levert, så skal alt settes sammen på kjøkkenet mitt og så skal det fraktes til by’n.

Dette høres bra ut =)
Får si ifra om det trengs hjelp.

Blir wounderbart å se slutt produktet =)

Så at du var i gang med monteringen i dag, Det blir veldig bra!

Ja, jeg hører flere nevne det… hva med å banke på vinduet og hjelpe i stedet?!
:stuck_out_tongue:

Nei, det gikk fint, tok dog 10 timer til sammen for å demontere det, frakte, og så montere på nytt… en temmelig lang søndag, gitt :slight_smile:

Det gjorde barna mine!

Gikk akkurat forbi der nå, skikkelig flott utstilling! :smiley: Mens jeg stod der og så på alle de flotte detaljene kom det en gruppe barnehagebarn i gule refleksvester forbi, og han ene utbrøt “Se! LEGO! Oi, LEGO-trikk! Se, LEGO-trikk!”

det var jo helt toppers og flotters =D
kjørte innom på morran før jg reiste videre til geiranger =D

flere bilder kan sees på Brickshelfen min. se link i signaturen.