Utstilling med LEGO sin historie (Tidslinje)

Jeg tenker å prøve å få tatt med meg et lite utvalg av sett fra cirka 1980 til 2010. Skal prøve å få med litt forskjellige underkategorier av city, og sikkert noen fra andre tema i samme periode. De aller fleste av disse settene er splittet, men jeg skal få sjekket før 1. april hva som er realistisk å få bygget, samt at jeg har plass til dem. Har også tilgang til noen flere sett fra 90-tallet, blant annet et par mellomstore Western-sett og ett Adventurers om jeg ikke husker feil. Skal få sjekket dem også og få gitt konkret beskjed.

1 Like

Det høres veldig bra ut!

Jeg tenker det ikke gjør noe om et sett ikke er 100% komplett med tanke på deler. Det viktigste er at det ser så godt som komplett ut.

Hvis noen har esker også til settene dere tar med så er de fine som bakgrunn.

Helt supert!
Da begynner vi å få fylt opp en del hull i tidslinjen. :smiley:

Hei igjen!

Herhjemme er vi født 1980, 1990, 2014 og 2016, og har lego deretter, men mesteparten av det er i et stort hvirvar :sweat_smile:

Jeg kan ta med noen Scala sett :slight_smile:

jeg har også noen Belville figurer, men er usikker på om jeg har sett. Det var blandet sammen hos foreldrene mine, så det er mulig jeg bare har spesialdelene her :slight_smile: Kan sjekke.

Vi har masse nyere duplo, som kan samles i noen sett (bl.a. “around the world”-sett).

Barna har en del nyere, som faktisk er samlet i sett (i motsetning til mye av det andre i huset). Mulig de synes det er greit at det stilles ut :slight_smile:

Vi har noe Dots, som kan være med.

Fikk ikke skrevet inn i docs’en fra mobilen, ska se om jeg får til på pc senere :slight_smile:

Marie-Louise

2 Likes

Scala og Duplo er flott, det har vi ikke mye av enda. :smiley:
Belville og Dots er også veldig bra! Jeg har et uåpnet Belville-sett som kan stå i bakgrunn.

Kom forresten på at eg har ein pose med diverse deler til dei store Knights Kingdom II figurene. Kan se om det er noen heile der som eg kan ta med

1 Like

Da har jeg brukt atskillig flere timer enn jeg så for meg på å finne frem til hva jeg vil ta med. Det er blitt en del sett, så jeg må ta litt forbehold om at jeg faktisk får de med meg, men er optimistisk. Returen er egentlig et mindre problem, for da kan jeg bryte dem ned og putte i poser, og stappe inn både her og der.

Jeg har valgt ut sett som enten henger sammen på en måte, slik at man ser utviklingen. Eller spesielle tema, eller at det er noe slags spesielt ved de. Planen er å lage infoskriv om settene, de skal ikke fremstå som bare en tilfeldig samling.

Det er noen vesentlige mangler. Space og Castle er så vidt jeg har oppfattet dekket ellers, så det har jeg ikke brydd meg med. Jeg har dessverre ingen Pirates skute, det burde absolutt være i en slik utstilling. Jeg har noen mindre sett, blant annet fra 89 (da temaet ble introdusert), men det burde være noen større. Har noen mellomstore som jeg kan ta med om ingen stiller med skute.

Av tema ellers så er det mange som mangler, men den største mangelen er kanskje Ninjago? Jeg har ellers noen Western-sett, men dessverre ingen med indianere. Og bare ett Vikings-sett, som ikke er det mest spennende, men for så vidt representativt.

Så det kan bli noen endringer, både ene og andre veien. Om jeg får plass er det flere som kan være aktuelle, f.eks. et sykeshus fra 2012 om jeg rekker å bygge det, som kan stå opp mot sykehuset fra 1980. Om jeg ikke får plass til alle ryker LOTR og Hobbit-settene først. Så om noen andre har mulighet til å ta med fra de temaene, rop gjerne ut (trenger ikke å være de samme settene).

Her er listen per i dag:
Town/City
6363 Auto Repair Shop - Transport 1980
6372 Town House - Leisure 1982
6624 Delivery Van - Vehicles 1983
6689 Post Office - Postal 1985
6631 Steam Shovel - Construction 1985
6658 Bulldozer - Construction 1986
6699 Cycle Fix-it Shop - Shops and services 1987
6693 Refuse Collection Truck - Maintance 1987
6592 Vacation Hideaway - Leisure 1990
6594 Gas Transit - Vehicles 1992
6595 Surf Shack – leisure - Leisure 1993
6535 Dumper - Construction 1995
6598 Metro PD station - Police 1996
6442 Sting Ray Explorer - Divers 1997
6564 Recycle Truck - Maintance (juniorised) 1998
7248 Digger - Construction 2005
7991 Recycle Truck - Traffic 2007
7744 Police Headquarters - Police 2008
7642 Garage - Traffic 2009
7630 Front-end Loader - Construction 2009
7631 Dump Truck - Construction 2009
3221 Lego City Truck - Traffic 2010
3368 Space Center - Space 2011

Boats
4022 C26 Sea Cutter								1996

Lego Racers
4574 Rip og 4575 Pulse 2001
4589 Nitro Flash 2002
8138 Phantom Crasher 2007
8159 Racer X & Taejo Togokhan 2008
8199 Security Smash – racers 2010
9092 Crazy Demon 2012

Paradisa
6419 Rolling Acres Ranch 1992
6414 Dolphin Point 1995

Creator
4903 Lion 2005
5770 Lighthouse Island 2011

4 Juniors
7080 Scurvy Dog and Crocodile 2004
7081 Harry Hardtack and Monkey 2004
7082 Cannonball Jimmy and Shark 2004

Jack Stone
4619 AIR Patrol Jet 2002

Pirates
6235 Buried Treasure – pirates 1989
6246 Crocodile Cage – pirates islanders 1994

Western
6755 Sheriffs Lockup 1996
6765 Gold City Junction 1996

Vikings
7020: Army of Vikings with Heavy Artillery Wagon 2006

Adventurers
5938 Oasis Ambush – adventurers desert 1998
5978 Sphinx Secret Surprise 1998
7011 Tyguras Roar 2003
7307 Flying Mummy Attack 2011

Mickey Mouse
4164 Mickey’s Fire Engine 2000

The Lego Movie
70807 MetalBeard’s Duel 2014
70808 Super Cycle Chase 2014
70809 Lord Business’ Evil Lair 2014
70816: Benny’s Spaceship, Spaceship, SPACESHIP! 2014
70818: Double-Decker Couch 2015

Indiana Jones
7620 Indiana Jones Motorcycle Chase 2008
7682 Shanghai Chase 2009

The Lord of the Rings
9473 The Mines of Moria 2012
79007 Battle at the Black Gate 2013

The Hobbit
79000 Riddles for the Ring 2012
79013 Lake-town Chase 2013

1 Like

…og så må man kanskje finne ut hvor mye utstillingsplass dette tar. Har null erfaring med slik type utstilling, så det blir bare gjetting…

Helt fantastisk! Da har vi fylt opp mye hull i tidslinjen. :smiley:
Infoskriv er veldig bra. Kan være greit å ha ett for hvert tema og eventuelt hvis noen sett eller hendelser i LEGO sin “historie” skiller seg ut.
Jeg har også tenkt til å lage noen generelle infoskriv for hvert tiår. F.eks. “90-tallet” og liste opp noen hendelser og temaene som kom ut. Så beveger man seg nedover tidslinjen og får mer detaljerte infoskriv om de ulike temaene og settene.

Noe Ninjago og en piratskute hadde helt klart vært veldig fint å ha med. Så hvis noen har så rop ut. :slightly_smiling_face:

Jeg har satt fristen på å komme med sett til 1. april, men er det noen som slenger seg på tidslinjen noen dager etter skal det gå bra. Jeg skal prøve og regne på hvor stor plass vi kommer til å trenge.
Snart ferdig med å finne ut hvor mye plass jeg trenger til min utstilling så det vil nok gi en god pekepinn.

Er det noen temaer vi ikke får med sett fra så får vi bare bruke reklamer/bøker + infoskriv. Da blir det ikke helt utelatt.

Jeg tenker at det blir ikke en helt ren kronologisk linje for min del, noen plasser presenteres gamle og nye sett sammen, for eksempel bilverksted fra 1980 og 2007. Tenker da at de plasseres i kronologien etter det eldste settet.

Det er det samme som jeg har tenkt. Små tidslinjer i den store. Det vil forhåpentligvis bli ganske oversiktlig og fint. :smiley:

Jeg skal se om jeg får gjort klart et oppsett i helgen.

Her kommer en liste med noen viktigere temaer/sett som vi mangler:

  • Ninjago
  • Friends/Elves/Disney-prinsesser
  • Model Team
  • Et piratskip
  • Noen flere Star Wars-sett
  • Harry Potter
  • Dinosaurer (eldre eller nyere som f.eks. Jurrasic World)
  • DC- og Marvel-sett
  • Chima
  • Minecraft (minifigur-skala)
  • Noen Speed Champions-biler

De kanskje mest viktige manglene vil være Ninjago, Friends, Harry Potter og DC/Marvel.
Ett sett holder i massevis, bare sånn at det er representert i tidslinjen. Så rop ut hvis du har! :slightly_smiling_face:

Jeg skal få fisket ut noen figurer, polybags og reklamer fra samlingen min hvis vi ikke får tak i noen hele sett.

Hvis ikke noen nærmere kan stille med det, kan jeg bidra med Model Team-settet 5547 Blue Fury, som jeg også har eske til. Kan også pakke ned et utvalg Speed Champions, jeg har stående flere som bare tar opp plass :slight_smile:

Er det ingen andre som melder seg så hadde det vært flott, takk! :smiley:

1 Like

Da har jeg gjort et forsøk på å se for meg hvor mye plass vi vil trenge. Fint hvis flere ser over så jeg ikke er helt på jordet. Dere finner tabellen på de to siste sidene:
Temaoversikt + størrelse - Tidslinje

Jeg møtte helt tilfeldigvis på Oda som har hatt med av de gamle Harry Potter - settene tidligere. Hun kunne bekrefte at hun stiller med dem i år også, så da er det dekket. Har et par Minecraft-sett som står oppbygd. Litt usikker på om jeg får plass, men om jeg gjør det kan jeg tørke støv av dem og ta med. Men om andre har mulighet hadde det vært fint :grinning:

1 Like

Tror kanskje du må øke litt på plassbehovet. 20 cm er nok på noen av dem, men samtidig så er vel et A4-ark ca 20 cm bredt, og jeg tenker at det er passe størrelse for infoark. Det bør det være noen cm mellom dem. Et par modeller, som nyeste politistasjone og Garage strekker seg så vidt jeg husker over halvannen baseplate. Så tror nok at vi må regne med at tidslinjen tar ganske mye plass totalt :grinning:

Hvor mye plass trenger Harry Potter-settene sånn ca.? Skrev opp en halv meter i første omgang.

Noen steder er det nok fint med større infoark og andre steder holder det kanskje med A5 ark. Ikke godt å si hvor mye plass det vil ta enda! :no_mouth:
Info om de ulike tiårene kan for eksempel henge/stå foran bordene, eller være i bakgrunn.
Har lagt til en side på slutten av Word-filen hvor litt tanker rundt oppsettet kan skrives ned.

Jeg la akkurat inn 1 meter med “sikkerhetsmargin” og vi er på 15,5 meter totalt (kan godt si 16).
20 er kanskje en grei maks da? Utstillingen min med det eldste er ikke regnet med enda og det er fort 10+ meter der også.

Jeg skal høre med Are og Harald om vi i det hele tatt har så mye plass tilgjengelig eller må tenke på og kutte ned litt. :thinking:

Så vidt jeg forstår er det snakk om 30 løpemeter utstilling, men med liten dybde. Hvis 30 cm dybde er tilstrekkelig vil 5 1x2 meter sceneelementer med en 30x30 cm opphøyning på midten være tilstrekkelig.

30 cm høy forhøyning gir plass til infoarkene bak modellene.
(Det er mulig du ønsker mer enn 30 cm høy forhøyning, slik at infoarkene kommer lengre opp i forhold til modellene.)

Jeg forutsetter nå at utstillingen blir tilgjengelig fra begge sider.

Her kommer en liste med noen viktigere temaer/sett som vi mangler:
Friends

Jeg kan ta med 41394 Heartlake City Hospital

Elves

Jeg kan ta med 41196 The Elvenstar Tree Bat Attack

Disney-prinsesser

Jeg kan ta med 41147 Anna’s Snow Adventure