Utstilling med LEGO sin historie (Tidslinje)

Hei,

Lurte på om flere kunne tenke seg å sette opp en slags tidslinje med diverse LEGO har lagd siden 30-tallet til i dag. Det er 90-års jubileum i år så det hadde vært veldig morsomt med litt historisk LEGO på PKH også :slight_smile:
Jeg kan hovedsakelig bidra med LEGO fra 40-70-tallet. Så er det noen med større samlinger med 80-talls LEGO og nyere så er dere hjertelig velkommen til å henge dere på.

I 2018 hadde jeg en liten utstilling av eldre LEGO med det jeg fikk plass til i en koffert. I år tenkte jeg å kjøre oppover, så kan få med meg litt av hvert.
PKH 2018: https://flic.kr/s/aHskAopQKY

Tenker å ha litt infoark, bilder, osv. i tillegg for at utstillingen skal bli litt mer “levende”.

Noen eksempler på hva jeg kan bidra med:
Treleker: https://flic.kr/s/aHsmbCLXp5
Plastikkleker: https://flic.kr/s/aHsmfdVcCd
Norskprodusert LEGO: https://flic.kr/s/aHsmo7DVwe
Noe Classic Space: https://flic.kr/p/2kNhCwV
+mer

Med vennlig hilsen
Fabian

Jaaaaa, super ide!

Jeg har bare litt smårask fra ca. 1980ish og framover. Skal prøve å få til en oversikt, så kan jo “noen” si hva som er aktuelt å ha med. Mitt befinner seg jo i Trondheim, så kort reisevei.

Til LEGO Norge sitt 50års jubileum for 10 år siden, lagde vi en tidslinje med et par sett pr år. Ganske morsomt, egentlig :slight_smile:

Flott at du tar deg av at samle på kulturarven til LEGO.

LEGO klossene burde jo bli en del av verdens kulturarv med den betydning klossene har for læring og utvikling for både små og store LEGO entusiaster. Et unikt byggesystem som ved hjelp av gode byggetegninger lærer folk i alle aldre å sette ting sammen.

Og her må vi heller ikke glemme dem som på egen hånd konstruere spennende LEGO kreasjoner og viser dem frem på utstillinger og på nettet.

kletvoldlego/Mogens

NB! Du er også velkommen til å ta en tur innenom Mountain Brick 2022. Så langt har vi hat presentasjon av LEGO tog med blå skinner og de små LEGO biler i plast.

Hei!

Supergod ide! Elsker tidslinjer med infoark, og har lyst å gjøre det selv. Jeg har f.eks. spekulert i å legge ved QR-koder, som tar en videre til gamle reklamevideoer :smiley:

Vil tro at man ville kunne fylle ut mye av tidslinjen hvis mange deltar med sett fra den epoken de selv lekte mest i. Jeg er født 1990, og har mye scala og noe belville.

Jeg har i utgangspunktet spekulert i å få til en mindre tidslinje med lego rettet mot jenter, delvist inspirert av denne artikkelen:

jaysbrickblog.com/news/from-sca … rds-girls/

  1. HOMEMAKER (1971-1982) - har ikke noe av dette tidlige “dukkehuslego” - noen som har?

  2. SCALA (1979-1980) - har ikke noe smykke-scala, men har sett det på den blå avis i Danmark (= dansk finn.no-ish) fra tid til annen - noen som har?

  3. PARADISA (1992-1997) - jeg har et sett hos mine foreldre i Danmark, men kommer ikke til å kunne få det hit til PKH 2022. Andre som har?

  4. BELVILLE (1994 – 2008) - dette har jeg en del av, nok til å utstille litt. Noen flere som har kanskje?

  5. SCALA (1997-2001) - dette har jeg store mengder av, har planer om å “gjenopplive” det etterhvert :slight_smile:

  6. CLIKITS (2003-2006) - dette har jeg ikke noe av. Noen som har?

  7. FRIENDS (2012-ONGOING) - dette har jeg noe av, men vil tro at andre har fine samlinger å stille ut?

  8. DISNEY PRINCESS (2014-ONGOING)

  9. ELVES (2015-2018)

  10. DC SUPER HERO GIRLS (2017)

  • artikkelforfatteren har tatt med underindelingene Princess, Elves og Superheltejenter. Slike underinddelinger kan man også gjøre i scala og belville, som hadde ulike serier :slight_smile:
  1. DOTS (2020-ONGOING) her har barna våre en del.

Mulig artikkelforfatteren har glemt noen, si i så fald gjerne ifra

Hvis noen her kjenner noen som kunne bidratt enten til “hele” tidslinjen eller til en jenterettet tidslinje, får dere gjerne tipse dem/tagge/hva man nu gjør her.

Jeg kan prøve å sette opp en hel tidslinje i en post her? Trenger litt tid til å sette meg inn i det, kanskje du har lyst til å ta en snakk, Fabian? :slight_smile:

Mulig det er litt hårete å få til på tre måneder? Vi får se :slight_smile:

Marie-Louise Magni

Liker veldig godt ideen med å bruke QR-koder til blant annet videoer og nettsider med ekstra informasjon! Det gjør utstillingen mer interaktiv. :slight_smile:

En tidslinje med LEGO rettet mot jenter høres morsomt ut. Jeg bidrar gjerne!
Har flere Homemaker-sett jeg kan ta med. Skal bruke noen selv, men har nok til å dele de to på to tidslinjer. Eller så kan vi finne en måte å integrere de to tidslinjene i hverandre. Det burde også være en mulighet.

Noe annet jeg kanskje kan bidra med:
Duplo dukke-sett: flic.kr/p/2mLSbMn
Belville 5858-sett: flic.kr/p/2mf97FP

Selv om LEGO ikke lagde sett direkte for jenter på 60-tallet og tidligere, så var de med på reklamer, og mange sett hadde alternative modeller som dukker, dukkehus, osv… Så det er også verdt å ha med på en tidslinje. Det er også verdt å nevne trelekeproduksjonen til LEGO og de andre plastikklekene de lagde. De lagde små plastikkdukker, dukkesenger og stoler, strykebrett, strykejern, + mer som var mer beregnet for jenter tilbake på 50-tallet.
flic.kr/p/2hCG259 - ide-brosjyrer
flic.kr/p/2iDxuSJ - Dukkestol, til og med norskprodusert :slight_smile:
flic.kr/p/2kRPjp4 - 50-talls sett
flic.kr/p/2mo2Z7L - Prinsessen på erten
flic.kr/p/299PuMG - Dukkeseng
flic.kr/p/ES7uz7 - Sett fra 60-tallet

Blir spennende å se hva vi får til. :smiley:

Jeg er ganske fersk AFOL og har hverken så mye, gammelt eller fancy å bidra med, men har en ganske stor samling Hidden Side (2019-2020, ble ikke så populært og bare en parantes i legos historie), som jeg kan presentere med interaktiv spøkelsesjakt, hvor publikum kan få prøve seg på et sett ved å laste ned mobilapp, ved siden av “No Touch”-utstillingen på en tidslinje, om det er interesse for det.

Det høres veldig bra ut og vil forhåpentligvis fange interessen til flere yngre som kanskje ikke finner resten av tidslinjen like interessant.

Jeg vet ikke enda hvor mye plass vi får tilgjengelig for en fullstendig tidslinje, men får vi til å ha med litt fra alle ulike serier/temaer så hadde det vært utrolig kult. Vet ikke om det er noen utstillinger som har gjennomført noe lignende før? Får vi det til i år så er det perfekt for 10-årsjubileumet til PKH og 90-årsjubileumet til LEGO :smiley:

Hvor mye plass ønsker dere? Jeg syns ideen om en tidslinje er super og noe vi ikke har hatt i denne skalaen tidligere.
Jeg ser for meg at dette er noe som egner seg “langs veggen”, slik at man kan gå bortover og se utviklingen LEGO har hatt.

Jeg skal se litt på hva det jeg har tenkt til å ha med kommer til og ta opp av plass. Setter opp et forslag på utstilling her hjemme så blir det enklere å se for seg. Hvor store er bordene ca.?

Jeg vet ikke hva vi får med av sett fra 80-tallet og nyere enda. Ønsker å få med minst ett sett fra hvert “tema” LEGO har gitt ut siden 80-tallet, men jeg aner ikke hvor mye plass det kommer til å ta opp eller om vi får det til i det hele tatt. Så det skal jeg prøve å få undersøkt nærmere, og kanskje få lagt ut en liste med sett vi ønsker til tidslinjen fra de ulike temaene.

Å ha det mot en vegg hadde vært flott!

Kunne nok bidratt litt med Classic space og første technic.

Jeg har lagd en oversikt over de fleste “temaer” LEGO har gitt ut her:
Temaoversikt PKH 2022
Håper det skal være mulig for alle å åpne og redigere. Så kan dere legge inn sett dere ønsker å bidra med.

Setter tidsfristen til 1. april på å skrive opp sett. Så begynner vi med oppsett etter det.

Jeg tenker det vil bli best å gruppere sett fra samme tema selvom det er 10+ år i mellom de. Vanskelig å se forandringene gjennom årene for de ulike temaene når de er blandet sammen med andre temaer fra samme år.
F.eks. en politastasjon fra 78, 90 og 05 ved siden av hverandre og ikke flere meter i mellom.

I oversikten har jeg valgt å kutte veldig ned på nyere sett og temaer. Tanken bak det er at hvem som helst kan se de settene i butikkene nå, og det vil gi mer plass til annet som blir utstillt.

2 Likes

Eg skal sette opp ein Bionicle utstilling på PKH, så der kommer det til å vere ganske mange sett fra 2001-2007 og kanskje noen seinere. Har nok noen duplikater av sett viss dåkke vil ha til utstillingen. Da ser eg for meg at dei originale Toaene fra 2001 sikkert er mest interessant her

Høres bra ut! Gleder meg til å se Bionicle-utstillingen. :smiley:

Skriv gjerne opp de settene du kan bidra med i oversikten så tar vi det derfra.

1 Like

Holder på å sortere og bygge, så skriver opp etterkvart som eg finner ting. Har òg alle settene i UFO serien så kan muligens ta med det :slight_smile:

1 Like

“Samme” sett fra forskjellige tidsepoker er kult da! Så som du skriver, feks politistasjoner gjennom tidene hadde vært utrolig gøy!

Fabianbl, hva med Homemaker. Var vel tiltenkt begge kjønn men ville vel vært mer jenter som lekte med rom og figurene som passet til det?
Hadde selv noen møbler og figurer, men aldri noe rom sett i den serien. Men ingenting helt i dag.

Homemaker ble lagd for å være mer tilpasset jenter, det stemmer. I år tror jeg ikke det blir en egen tidslinje med “jente-LEGO”, så da kjører vi alt i ett. Jeg har ganske mange Homemaker sett, så jeg tar meg av den delen av utstillingen. :slightly_smiling_face:

1 Like

Eg har forresten ett Exo-Force sett ferdig bygd her. Viss eg får tid i påsken skal eg se om eg kan få bygd opp fleire hos foreldrene mine. Trur eg har alle dei fire mellomstore fra første året

1 Like

Minner om tidslinjen vi prøver å få til. Se liste med oversikt over temaer/sett:
Temaoversikt - Tidslinje

Uansett hvor mye vi får med av nyere LEGO kommer jeg med en ganske komplett utstilling av LEGO fra perioden 1932 til ca. 1978.

1 Like

Hei sann, jeg har kikket igjennom det jeg har og oppdatert word siden din med de settene jeg vet pr nå jeg kan ta med, de er:
6102 Castle Mini Figures 1985 x2
6103 Castle Mini Figures 1988 x1
6021 Jousting Knights 1984 x1
6085 Black Monarch’s Castle 1988 x1
6086 Black Knight’s Castle 1992 x1
677 Knight’s Procession 1979 x1
10223 x1 Kingdoms joust 2012 x1
7009 The Final Joust 2007 x1

Flere av disse har like tema (677+6102+6103)/(6021+7009+10223) så de kan stilles ut i kategorien sin eller som en tidslinje som viser hvordan LEGO har forandret sett over årene.
Om jeg husker rett har jeg minst et par andre castle sett liggende, så om de dukker opp blir de og med på PKH.

Et annet sikkerhets spørsmål her: Hvor komplett ønsker du at settene skal være? Jeg har en del sett fra ymse kategorier som mangler noen deler her og der, men som kan evt stilles ut.

1 Like