Utstilling i Trondheimsområdet

Dette har vært tatt opp flere ganger, men prøver på en tråd som kanskje kan føre til noe i 2011…

Første spørsmål å få litt klarhet i, hvem kunne tenkt seg å vært med på en utstilling i Trondheim og hva kan det være aktuelt å bidra med?
(Svaret du gir, forplikter overhodet ikke noe)

Jeg kunne tenkt meg å bidra. Bor i Trondheim, kan stille med arbeidskraft, godt humør og originale modeller fra LEGO.

Post til senere bruk, for eventuell oppsummering;)

Hei hå, har venta på en slik tråd!

Bor også i Trondheim, og det hadde vært artig med en utstilling i byen!

Kan bidra med både gamle og nye Star Wars Lego-modeller om det skulle være interessant.
Har selvsagt annen gammel 90-talls Lego også, men det trenger isåfall litt arbeid med å få i perfekt stand!

Da har jeg vært i kontakt med TMJK som skal ha en lignende utstilling som de har hatt annahvert år de siste 4 åra.

Det er snakk om 9. og 10. april 2011.

Lite er avklart, men lederen sier følgende på min henvendelse om hvorvidt det er mulig for “Brikkelaugets uformelle avdeling i Midt-Norge” å delta med noe:

Håvard og jeg har tidligere besøkt denne messa to ganger, og det hele foregår på Nidarvoll barneskole, ikke i en stor hall elns. Der er det utstillinger og salg fra div. leverandører og cafe-servering i SFO-rommet, samt at i TMJK har sitt faste anlegg utstilt i kjelleren. Når vi har vært der har det vært riktig mange besøkende!
Det jeg har antyda er et ønske om at Brikkelauget kan få tilgang til et eller evt. et halvt klasserom. Det betyr ikke allverden med plass, men siden alt må rigges på en fredag ettermiddag etter at skolen slutter, har vi heller ikke allverden med tid…

Jeg tror vi skal legge oss på en utstilling med litt bygg og gjerne en del tog, helst både orginale fra LEGO og MOCs. Av erfaring er det faktisk bygningene som krever mest forhåndskoordinering, mens togene (spesielt en sånn setting) kan stå litt utstilt i tillegg til at noen tusler og går rundt og rundt under messa.

I tillegg vil vi ha behov for at vi har bra med folk på standen gjennom dagene - det er faktisk sånn at LEGO, faktisk langt mer enn modelljernbane, tiltrekker nysgjerrige barnehender!

Da gjenstår spørsmålet:
Er det noen i lokalomerådet som har noe å stille med til layout?

  • gi tilbakemeldinger så skal vi se om vi får samlet litt tråder her.

Vi her i huset har både en del hus (MOCs og exclusive-sets) og ganske store mengder med togskinner (nok til hele layouten, vil jeg tro). Vi har også, om enn noe kaotisk oppbevart, mange av LEGOs egne 9v-tog.

aj-ml

Bra aj-ml!

Jeg stiller, og fruen har gitt meg følgende fri;
Rigging fredags ettermiddag/kveld og nedrigging søndag etter at messa er stengt.
Jeg kan stille en av dagene på selve messa, eventuelt deler av dag 1 og deler av dag 2.

Jeg har ingen MOCs, men dumper med link til tosettene jeg har. Vognene fra et par av de kan kanskje være aktuelle, er vel flere som har Emerald Night feks og med flere vogner blir jo den snasen.
http://brickset.com/search/?theme=Trains&OwnedBy=luza og http://brickset.com/search/?subtheme=Trains&theme=World+City&owned=1

Har også 100 rette skinner uten 9V og 50 fleksible. Har noen få baseplater; 15 grønne, 15 blå og 10 tan ligger i en stabel.

Nå når det ble noe konkret på gang, fikk jeg lyst til å se om frihetsgudinna kan gjøre litt nytte for seg, og bli til ei lita tog-bru istedet…så kanskje jeg kan stille med det.

kunne da evt. ha blitt med på dette. har i såfall mulighet hele helgen fra 15:00 på fredag(må ta tog til Trondheim) og til sent på søndag.
Kunne også tatt med noe. har noe City, en del Caste, GG,FB og GE som kan tas med.

CastleLord.

Hva er aktuelt å stille ut? Bare City?

Er det mulig og evnt. stille ut noen annet en City som for eks Castle?

Og har det vært noen framgang med planleggingen?

Beklager en litt stille periode (jeg tror det kalles jobbstress), men nå fikk jeg endelig litt tid og stakk innom TMJFs byggekveld i kveld og snakka litt med dem.

De er veldig positive til at vi er med på utstillingen.
De er enda ikke ferdig med å fordele plass, men de skulle se på det om ikke så veldig lenge. Det er i allefall klart at vi kan få på plass høye bord i minimum 3-4 meters lengde i et klasserom vi deler med noe anna. Svært sannsynlig at vi kan få et bord ved siden av også (120 cm eller mer) til andre ting, det var helt greit at det ikke hadde noe med jernbane/by å gjøre.

Dette betyr at vi må begynne og samle litt tråder her:

  • vi trenger å vite hvem som har tenkt å være med/være i byen/komme til byen for å delta
  • vi trenger å vite om noen har noen bygninger å stille med, og da må vi også vite litt om dimensjoner på dem (grunnplate/knottedimensjoner). Er de ferdigbygga er et bilde eller to fint.
  • andre ting til byen, både små biler, minifigs, parker, torg mv. til bylayouten så det ikke ser folketomt ut (av erfaring kan det ikke bli for mye slikt!)
  • og selvsagt: tog - gjerne MOCs, men også gamle og nye LEGO-sett
  • andre ting å stille ut - technic-modeller, castle, fantasi, små og store ting
  • vi trenger å vite når folk kan stille med arbeidskraft for å sørge for at vi er fullt ut bemannet

Til felles bylayout kan jeg samle tråder og lage noen forslag etterhvert når det kommer inn litt bidrag (det er lurt å ha en plan før ting skal settes sammen når vi har såpass kort tid til rådighet til rigging).

Jeg ser også for meg at det kunne vært hyggelig om vi kunne hatt litt felles hygge på lørdagskvelden, spesielt om det kommer noen som er utenbys fra. Dette kan vi se nærmere på når det utkrystaliserer seg litt hvem som er med denne helga.

aj-ml

Vel jeg kan da stille med noe City (både gamelt og nytt)
En god del figurer også har jeg som sagt tidligere Fire brigade, Green Grocer og Grand Emporium.
Ellers så har jeg også en liten Castle moc på B: 32 L: 64
et WIP bilde er her: Moc.
jeg kan også evnt. stille med Medieval Market Village hvis det trengs.
Er da som sagt ledig fra jeg ankommer Trondheim på fredagen ca 15:30
og utover.

Markus.

Ser da ut som at jeg har skyss til og fra.
har vo fått noe mer info fra tmjk om arrangementet?
og er det noe spesielt fra trondheim/nærliggende områder vi kunne ha bygget?

mvh. Markus.

Har da bygget en ny moc istedet for den forrige.
Er da en belereit mur/by.
den nye er L: 80 B: 64
her er et par bilder: Moc

Markus.

Det tok litt tid å få ut en arealplan, men den er nå kommet, og vi har fått god plass:

De to dørene til venstre i bildet kan blokkes av utstillingsbord.

Dette betyr at vi har masse plass, også til andre ting enn by og tog. Jeg skal jobbe litt med layoutmuligheter i løpet av uka - og det er enda plass til å slenge seg med (vi er egentlig litt få enda). Av erfaring ønskes “liv” i byen tillegg til bygninger, det gjør seg veldig bra, og togfolk liker slikt!

aj-ml

har da en liten update angående mocen min:
moc.
Jeg kan også ta med så mange City figurer jeg har /kan lage hvis dette ønskes.
kan også ta med andre små kreasjoner om ønskelig. (biler, småpynt mm) (småpynt= blomster trær penger mat osv)
kan da også melde at jeg ikke har transport likevell så jeg kommer med toget og blir litt senere. (Tog så bus opp dit fra Throndheim S)
holder fortsatt på med overnatting har en onkel der som jeg har spurt men ennå ikke fått svar.
Gleder meg til ei fin utstilling :smiley:

Markus.

har da oppdatert mappa mi med noe av det jeg kan ta med til City utstillinga:
bilder.
kan kanskje ta med noe mer, men dette avhenger av plass.
og bare for sikkerhets skyld skal man komme på fredag eller lørdag?
hvis fredag er jeg der rundt klokka 17:30
eller 16:25. (spørs på om jeg rekker det første toget)
(slutter klokka 14:00 og det første toget går 14:13)

Markus.

Det var snakk om å rigge opp fredag ettermiddag/kveld, så det beste er nok å komme på fredag. Jeg bor en kilometer unna utstillingsstedet, og om noen kommer langveis fra er det nok mulig å overnatte her. (=

Vi må absolutt rigge fredag, slikt tar tid :unamused: Jeg finner ikke infoen nå, men tror jeg leste tidligere at de lot oss slippe inn fra 17.00.

Messa er åpen 11-16 lørdag og søndag. Og det TMJK sier om oss er: “Brikkelauget stiller med Lego-tog og andre legomodeller. Deres avanserte klosse-bygg viser til fulle at lego ikke er noe man trenger å vokse ifra, om noen skulle være i tvil om det!” Det skal vi vel klare å oppfylle?

Enn så lenge er vi ikke så mange som har meldt oss, men Luza, CastleLord, terjesc, Håvard (for deler av tida i allefall) og undertegnende er på plass - men det er plass til flere! Feks. finner vi helt klart plass til andre ting hvis enn castle og by om Torerik kommer :slight_smile:

Jeg har endelig fått klart rommet der Håvard og min Lego skal bo her hjemme, og fikk henta ut en del av mine bybygg på lageret i går. Det betyr at til by har jeg et engelsk rekkehuskvartal, en engelsk hjørnepub, en liten kirke og en hjørnecafe og litt anna småtteri. Terjesc har lova å sitte på messa og jobbe med Samfundet, dog uten Quarryman oppi :wink:
Ellers har vi fått låne både flytog, Det blå toget og NSB Di 2 841 fra Matija. Noen snakka om å bidra med CafeCorner/GreenGrocer-type bygg, og de er supre å ha i en layout! Jeg har bra med 9v-skinner og en del vei og grønt (men kommer tilbake til det i løpet av uka, så hold gjerne oversikt over hva dere kan bidra med).

Det er plass til flere bybygg, litt grønt og masse biler og minifigs rundtomkring, og det skal vi nok få til, skal vi ikke? Send meg gjerne melding/post her om dere har bygg, og nå begynner jeg å ønske meg knotteareal, slik at jeg kan legge puslespill for den bordstørrelsen vi har tilgang til som vi klarer å få inn i rommet. Samme om jeg har oversett noen som har lyst til å deltat til helga!

aj-ml

Jeg er i Oslo denne helga, så jeg kommer ikke.

Hei sann.
Viser seg at det ikke gikk, det med slektningene…
Har noen her sove-plass til meg fra fredag til søndag?

Markus.

De siste tre ukene ble det litt mer reising enn jeg hadde planlagt, men er tilbake i bartebyen på fredag ettermiddag. Satser på å bli på fornavn med kjærring og unger igjen før jeg kan være med å rigge fra 1930 tia…

Når det gjelder å være tilstede under utstillingen, vil det beste for meg være deler av lørdagen. Tar med meg poden på litt over 4, men han er det ikke mye lyd av når han får tusle rundt å se på tog eller sitte i et hjørne med DS’n sin…eller vent litt, han jabber konstant uansett, men er ellers ganske snill;)
Ser vi er litt begrenset med folk, og skal absolutt være tilstede så mye jeg kan. Noen som vet åpningstidene?

Når det gjelder ting å stille med, har jeg alle de “standard” togene som vel flere har. Har også litt 9V skinner, og en del av den nye typen. Jeg tar uansett med de kassene med dette i, så kan vi se hva det blir bruk for. Masse sidespor med tog slår sikkert godt an hos de fleste;)

Jeg har som tidligere nevt ingen moc’s, men tar med en del biler, diverse “små-bygninger”, minifigs og trær/blomster/planter. Kyr og griser må vel også få bli med:p
Jeg har også 100 hvite lyktestolper, med blanke hoder som lykt og hvit 2x2 disk til topp - om det er aktuelt med disse gatelangs.

Star Wars slår vel ofte godt an, har en del av det som jeg også kan ta med - om har plass/ønsker et oppsett med det.

Så bottomline, jeg kan stille med “fyll”, åsså bruker vi det som trengs mens resten blir med hjem igjen på fredags kveld:)

Faens jobb, jeg skulle lissom kose meg med å finne fram og lage diverse småting…men så sitter jeg heller i storm på Færøyene:/
Men gleder meg da:D