Utstilling i Tromsø-området

Okay, siden vi i Tromsø-området lenge har snakket om å få til en utstilling her i Tromsø, så er jeg nå interessert i å vite hvem som kan stille opp og hvor mange modeller som eventuelt skal stilles ut.

Hadde vært morsomt å få satt opp en stor LEGO-by med modulærhus og andre modeller. Alt fra sett til egne bygninger. Vet F0NIX og Centurius har en stor samling med modulære bygninger, samt at jeg selv har noen, både sett fra TLG og MOCs som kunne blitt satt sammen til en flott by.

Så kommer spørsmålene som det lå usikkerhet ved; hvor skal vi ha utstillingen og skal den være offentlig eller holdes privat, samt når. Tenker uansett at alle fra Brikkelauget blir invitert, omså bare for å komme å se på.

Personlig synes jeg det hadde vært morsomt å ha det offentlig, slik at flest mulig får se hva man faktisk kan bygge i LEGO og samtidig kanskje rekrutere til Brikkelauget.
Ut i fra Hobbymessa som var i september 2009, så var det visst mange som faktisk har LEGO-modeller - alt fra hus til technic Super Cars.

Hva sier dere folkens? Brenner dere ennå for ideen? :slight_smile:

Jeg er interessert i å delta med modeller til en Legoby. For meg så blir tidspunktet avgjørende for om jeg kan delta, da jeg til tider er svært opptatt med jobb i tiden fremover. Siden jeg bor et stykke unna, lener jeg meg tilbake og lar dere som bor i byen sette rammene for opplegget. Jeg støtter imidlertid forslaget om å ha en åpen utstilling!

Nå kan det hende at det dukker opp en gylden anledning på åpningen av det nye Vitensenteret her i byen :slight_smile:
Var på sånn FLL-festmiddag på lørdag. De skal åpne senteret i april en gang tror jeg det var. De har ett stort område som er beregnet for “eksterne utstillere”, der planla vi på lørdag at det iallefall skal være ett FLL-bord og ett FLL-team som viser frem sin robot men også prosjektet ellers. Det er fortsatt godt med plass der så jeg tror nok at vi kan få noen meter med bordplass der.

Ulempen foreløpig ser ut til at de ikke har noen resurser i form av ekstra bord eller noe som helst annet enn gulvplassen. Arealet er også inne i en liten avkrok. Resten av lokalet blir jo fylt med forskjellige installasjoner fra Vitensenteret som er slike ting som man kan ta og røre og gjøre noe med.

Jeg skal sende en mail til vedkommende som jeg snakket med der og høre mere om hvordan vi kan gjøre dette og også hvor mye plass vi eventuelt kan få.
Er det noe spesielt jeg spørre om i den forbindelsen?
På websiden til Nordnorsk Vitensenter står det en nedtelling til når åpningen er :slight_smile:
nordnorsk.vitensenter.no/

Jeg kommer antagelig til å være et par dager i Tromsø fra 20. mars. Drar nok ikke med meg noe lego, men hadde vært morsomt om det passa å kikke på utstillinga deres. :slight_smile:

Off-topic: Ellers tar jeg gjerne i mot tips om hva man bør se og gjøre i Tromsø. Evt tips om rimelig overnatting. Har ikke vært i Tromsø før. Hovedmålet med turen er forøvrig Lyngen.

7.april åpner det nye Vitensenteret og går sterkt ut ifra at de holder stengt i den gamle delen av vitensenteret mens de holder på å flytte inn i de nye lokalene i mars.

Jeg stiller med en del modulære hus, samt flere togsett og mye annet krimkrams (bl.a fotballbane, karusell, pariserhjul) om ønskelig. Et must at det er offentlig!

Jeg har sendt mail til Nordnorsk Vitensenter nå med spørsmål om å delta på åpningen av senteret.

Flotte greier, F0NIX! Bord ordner vi sjøl. Jobber i barnehage og jeg vet vi har bord liggende av større skala. Har til og med brukt ei dør over noen bukker de gangene vi har hatt foreldremiddager og godt oppmøte. Jeg stiller selvsagt opp på dette. Regner med du styrer med datoene akkurat her om vi får lov å slenge oss med.

Men, kunne også tenke meg å få til noe litt større utover våren/høsten - kanskje i kombinasjon av andre utstillinger som på hobbymessa. Det går an å høre litt rundt med de og få til noe sammen, for samme formål; vise frem hobbyen våres.

Høres bra ut!

Det som er å se i Tromsø er Ishavskatedralen (F0NIX har jo laget en skalamodell av denne), fjellheisen, Polaria (senter som har diverse akvarium med fisk og slik i havet i Norge). Ellers så anbefaler jeg dykking her oppe, om du har dykkesertifikat, samt det er endel flott arkitektur om man bare tar seg tid til å se seg litt rundt.
Er sikkert mer jeg har glemt i farta :slight_smile:

  1. april er jo ganske kort tid. Så selv om vi ikke får go for den utstillinga så kan vi jo nå allerede begynne å liste opp hva vi har klart for utstilling og hva som er planlagt i nær framtid.
    Tenker da at vi gjør noe ala det som vi gjorde på hobbyutstillinga i 2009, en by-layout og en del med annet?
    Selv håper jeg vi kan vise frem mest mulig MOC’s på utstillinger. Vanlige sett har jo folk sett i massevis (kanskje?). Men de modular-husene er alltid fine å ha med, de er ikke så vanlige heller.

Selv har jeg jo fortsatt Verdensteateret oppbygd. Har også Grand Emporium med 5 etasjer og innlagt lys :slight_smile: Har også 3-4 store technic sett ferdig bygd. Men de er jo standard sett.

Og så har jeg to hus som jeg har planlagt å bygge, men det ene krever at LUGBULK’en er ankommet før jeg kan starte å bygge, så der rekker jeg ikke til 7.april. Men det andre bygget har jeg alle delene (tror og håper jeg) og jeg har sånn smått begynt litt drodling rundt det.

Har også masse tog ferdig bygd. Alle med motor og RC i form av IR mottaker av en eller annen sort. Jobber samtidig med ett prosjekt med automasjon/styring av togene. Har akkurat fått inn ett par nye sensorer som skal testes ut.

Ja, og så har jeg en haug med gatelys med lys snart ferdig. Har også mange uten lys…

Om det er andre Tromsø-væringer (eller i området rundt) som leser dette, ikke nøl med å ta kontakt om dere har lyst til å være med. Om så dere bare har en liten sak dere vil vise frem.

shutinc; du må ikke rive museet eller PAHAB riktig enda :slight_smile:

Jeg fikk nå tilbake litt motivasjon til å fortsette mitt prosjekt. Har planer om en stor havnelayout med oljetanker, gods o.l. og selvfølgelig store skip. Litt større enn havna som er på det første bildet.

Dersom det endelige tidspunktet passer, så kan jeg stille med alt som er på disse bildene:

:open_mouth: Impressive :slight_smile:

Ja, vi burde kanskje få listet litt opp hva vi har å utstille, og jeg er helt enig med deg at vi burde stille ut mest mulig MOCs da dette er det folk (i hvert fall det jeg) ønsker å se.
Naturligvis blir det jo noen sett da som fungerer fint som fyllmasse. Kanskje litt stygt sagt, men men.

Personlig har jeg museet som jeg begynner å få ferdig. Er i samtale med Matija om inngravering av skilt, samt at jeg har gjort mange modifiseringer på bygget. Det er bla.a. kommet lys i bygget og gardiner :wink:

Av andre ting har jeg den brune butikken med leilighet i toppen. Ikke veldig pent bygg, men det er min første modulær-moc. Viser litt hva man kan bygge ut ifra det man har av deler.

PAHAB skal selvfølgelig få være med, men må avklare litt med de som ville ha den på utstilling og hvordan det blir med frakt.

Har også endel modulærbygg, samt technic og star wars-modeller.

Flott! Regner med du får plass i bilen til alt dette med tanke på gode plassløsninger

Oi, oi! Dette må vi få med på hovedutillingen i alle fall!

Ser ut til at dette kan bli et kjempeprosjekt og en fantastisk utstilling om alle bidrar med det de har nevnt.

Både bor jeg langt unna, og ikke har jeg så mye annet enn “fyllmasse” :unamused:
Men innen 3 uker, vil jeg ha to tog ledige. (Har en del biler og such, though)

Arkitekten: Tror du missforsto meg litt der. Var ment som en dårlig spøk og vi trenger diverse sett også for å få en fullverdig by :slight_smile: Hensikten med det jeg sa var at jeg ønsker å se mest mulig MOCs, men det står ingenting i veien for at folk skal kunne ta med seg sine sett og stille de ut. Man tar det man har, enkelt og greit - og hvis man kan bidra, så er det bare et stort pluss :slight_smile: Ikke meningen å trå noen på føttene altså.

Jeg skjønte det var en spøk , bare synes ikke at mine hus er noe spesielt å se på, i forhold til andres :slight_smile: Kan godt bidra hvis det trengs (selv om sending i posten … ikke er så gunstig :confused: )
(Alle mine tog og kjøretøyer er MOCs, men togene er 8-wide og bilene er 6-wide tosetere)

Betyr det at PAHAB er eller vil bli utstilt noe annet sted? I Tromsø? Skulle gjerne tatt en nærmere kikk. :slight_smile:

Arkitekten: Enhver by trenger kjøretøy, så om du har mulighet og tid, så hadde det vært kjempeflott om du slengte deg med! :slight_smile:

Thomas: Det var snakk om at Outland ville ha PAHAB på utstilling, samt Matija visste om en plass som var interessert, men husker ikke hvor i farta. Alt er visst innenfor Oslo-området. Ellers, så vil PAHAB være med på alle LEGO-utstillinger som jeg er med på. Akkurat nå står PAHAB på hobbyrommet.

Forøvrig er det bare å ta kontakt om man er i Tromsø og har lyst å se den :slight_smile:

Den utstillingen jeg hadde tenkt å ha PAHAB med på ble dessverre avlyst :frowning:

Posten er min (eneste) mulighet … :unamused: :slight_smile:

Er også med,kom litt seint inn i tråden.
Dersom vi møtes 4. februar kan vi snakke videre.