Urgent: pkh 2020 is cancelled - pkh 2020 er avlyst

URGENT: PKH 2020 IS CANCELLED

[size=85](Norsk tekst følger i posten under)[/size]

Hello, everybody.

We’ve been clinging to the hope, but as you may or may not have heard: Today, Norwegian authorities banned all public indoor gatherings of 500 people or more, until the end of April. That means that the PKH committee, after discussing the matter with Brikkelauget’s board this afternoon, has had no other choice but to cancel PKH 2020. This is of course sad, but there’s nothing we can do about it, and we certainly support the decision made by the authorities - this is, after all, about much more than the joy of getting together to show off our hobby, it’s a matter of life and death and trying to contain a virus that is actually quite dangerous. Covid-19 looks like it will have a big impact on most of 2020, and we must face the reality: The ninth edition of PKH will be postponed to 2021, and the tenth anniversary that we’re looking forward to, won’t happen until 2022.

For you, this probably means that you have plane tickets that are non-refundable, and maybe accommodation costs that you won’t recover. More about that later.

For us, it means that we risk a substantial financial loss on renting the hall, and that we have bought stuff that is of no use. But most of our supplies can be used next year, and we can take the financial backlash we’re facing. We have, over the cause of the past few years, built a buffer in case something just like this might happen, even though we didn’t think it would be needed. It is also a good thing that we have been left with no choice. The authorities have decided that PKH can not go ahead, and they’ve made this decision for us more than a month in advance - it would have been much worse for us if, for example, the weather suddenly turned rogue the night before the event. At least now we have time to try to cut some costs, and some costs have already been avoided because we saw which way this was going.

Anyway: We’ve worked hard for this event, and it’s a bummer that it won’t happen. But we’ll be back with a vengeance next year!


And then, about those plane tickets: If you cancel your flight to Trondheim, you might end up only getting your taxes and fees reimbursed - at least that’s probably what we Norwegians are facing. That’s not a very big sum of money, but whether you cancel tonight or in three weeks doesn’t change that amount. So if you want to travel, and come from a country that isn’t high-risk, so that you will actually be allowed to enter Norway, please stay calm and don’t contact your airline just yet. PKH 2020 may have become a thing of the past before it ever became a thing of the present, but maybe something else might happen in Trondheim that could make those plane tickets useful :wink:

Just what that might be is too soon to say, and at the moment the covid-19 development is moving so fast that what we will wake up to tomorrow might be something completely different than what we know today. There will probably be further restrictions on travel and events in the near future, and we will of course always adhere to any local and national advice and rules that may apply when it comes to this. But let’s at least wait until after the weekend, and then we’ll see if it’s possible to make something else, and far more informal, happen in Trondheim that weekend.

Best regards

[i]The PKH committee
Harald and Are

For the board of Brikkelauget
Morten, Arild, and Merete[/i]

VIKTIG: PKH 2020 ER AVLYST

Hei, alle sammen.

Vi har håpet i det lengste, men som dere nok har fått med dere: I dag la norske myndigheter ned forbud mot arrangementer som samler mer enn 500 mennesker innendørs, ut april. Det betyr at vi i PKH-komitéen, etter å ha rådført oss med Brikkelaugets styre i kveld, ikke har noe annet valg enn å avlyse PKH 2020. Det er trist og leit, men det er ikke noe å gjøre med det, og vi stiller oss selvfølgelig bak myndighetenes avgjørelse - dette handler om mye mer enn vår glede ved å samles og vise fram hobbyen vår, det handler om liv og helse og å unngå spredningen av et virus som faktisk er farlig. Covid-19 ser ut til å sette et solid preg på store deler av 2020, og vi konstaterer at den niende utgaven av PKH ikke blir før i 2021 - det store tiårsjubileet som vi gleder oss til, går dermed av stabelen først i 2022.

For deres del betyr det antagelig at dere har flybilletter dere ikke får refundert, og kanskje overnattingskostnader som går tapt. Mer om det litt lenger ned!

For vår del betyr det at vi risikerer et betydelig økonomisk tap på leie av lokaler, og at vi har gjort innkjøp av ting vi nå ikke får bruk for. Men de fleste innkjøpene vi har gjort, kan brukes neste år, og den økonomiske smellen vi får tåler vi. Vi har gjennom flere år lagt opp en buffer og planlagt nettopp for noe slikt som dette, selv om vi ikke trodde vi ville få bruk for det. Det er også positivt at vi nå ikke har blitt gitt noe valg. Myndighetene har bestemt at PKH ikke kan gå av stabelen, og det har de bestemt mer enn en måned i forveien - det ville vært mye verre for oss hvis vi for eksempel fikk ekstremvær kvelden før. Nå har vi i det minste tid til å prøve å få kuttet en del utgifter, og noen utgifter har vi allerede unngått fordi vi skjønte hvilken vei det bar.

Uansett: Det er kjipt for oss som har jobbet for å få dette arrangementet på plass, at det nå ikke lar seg gjennomføre. Men vi kommer sterkere tilbake neste år!


Og så, angående disse flybillettene: Om du kansellerer flygningen din til Trondheim, får du refundert skatter og avgifter. Det er i den store sammenhengen ikke et stort beløp du får tilbake - men om du kansellerer i kveld eller om tre uker har ingenting å si for beløpet. Derfor vil vi gjerne at du har bittelitt is i magen når det gjelder å ta den telefonen eller skrive den mailen til flyselskapet. PKH 2020 ble historie før det ble et faktum, men kanskje kan det skje noe annet i stedet som gjør at du får bruk for flybillettene :wink:

Akkurat hva er for tidlig å si, og for øyeblikket går utviklingen i covid-19-saken så raskt at det vi får å forholde oss til i morgen kan være noe helt annet enn det vi har å forholde oss til i dag. Det kommer trolig enda flere reise- og forsamlingsrestriksjoner i nær fremtid, og vi vil selvfølgelig alltid forholde oss til de lokale og nasjonale råd og regler på dette området. Men vi gir det i alle fall til over helga, og så ser vi om det er mulig å kanskje få til noe annet, og langt mer uformelt, enn PKH i Trondheim den aktuelle helga.

Mvh

[i]PKH-komitéen
Harald og Are

Styret i Brikkelauget
v/Morten, Arild og Merete[/i]

Veldig synd - men veldig det riktige å gjøre … Honnør til PKH-komiteen og styret.

Blir vel mange flere MOCer på PKH2021 da, ettersom vi har ett år ekstra byggetid :wink:

Veldig synd, ja. Men heller ikke uventet.

Venter i spenning på om det blir en byggehelg uten publikum i Trondheim i stedet :astonished:

Synd med avlysing men ikke uventet i denne situasjonen vi er i nå.
Har kanskje vært litt for sjapp med å avbestille hotellet, Hvis noe annet skulle skje denne helgen.

DET er en god ide.

Trist med avlysning, men det er nok det eneste riktige nå. Takk for god info fra PKH-styrelsen.

Det er vel neppe en særlig god idé å samle folk fra hele landet på ett sted i disse tider uavhengig av om det er åpent for publikum eller ei.

Synd, men ett riktig tiltak, med hensyn på at det lett kom 2000 på besøk ila. en dag. Jeg selv var ikke påmeldt, men så fram til bilder fra PKH.

Man får komme tilbake sterkere, istedenfor!

Veldig trist med avlysning av på kloss hold 2020 men jeg
ser det var riktig da vi har fått et kraftig korona virus utbrudd
i norge.
Jeg har bestilt togbillett til trondheim til fullpris som jeg for igjen
det jeg har betalt mot å kjøpt minipris billett.
Ringer hotellet så fort som for å avbestille overnatting Trondheim.
Er litt spent på hvordan det går med Skærbæk fan weekend i Danmark til
høsten om det blir avlyst eller går som normalt.
Det er også PLANER om å stenge t.banen i Oslo 14 dager for å bremse korona viruset jeg vet ikke når dette vil skje.
:frowning:

Leit at det ske avlyses, men det er nok det lureste.
Je var eigentlig ikkje heilt ferdig med MOCene mine heller så da blir det bære med tid.

Skikkelig nedtur med avlysning etter at jeg har gledet meg og forberedt i halvannet år, men jeg har forberedt meg i noen dager på at det kom til å bli utfallet. Er glad for at Harald og Are slapp å ta den uhyre vanskelig avgjørelsen selv, det ville ikke vært enkelt!

Planen min var å kjøre, så jeg har heldigvis ikke bestilt flybilletter, det ville fort røket med noen tusenlapper da herifra. Mulig at det er en av overnattingene på veien til/fra Trondheim jeg har bestilt som jeg ikke får refundert, men det er ubetydelig i den store sammenhengen.

Den største utfordringen for min del er at jeg har “bundet opp” flere titalls tusen brikker i en av modellene jeg skulle stille ut, noe som gjør det krevende å bygge noe særlig nytt det neste året. Så jeg får vurdere hva jeg gjør. Ser det ikke som helt usannsynlig at jeg kommer til å revurdere deler av modellen nå når jeg har tid til det, og forsøke å gjøre noen forbedringer.

Hadde faktisk også klart for meg hva jeg skulle bygge til neste års PKH, men det forutsetter bruk av mange av brikkene til årets modell, så det prosjektet blir da sannsynligvis utsatt ett år. Alternativet er å rive årets modell, men det kommer neppe til å skje. Vil være kjedelig å ha brukt over tusen timer på noe som aldri blir utstilt :smiley:

Og så lurer jeg på om jeg skal beholde den obligatoriske modellen, og satse på at det blir samme opplegget neste år på den :laughing:

Vi ses på PKH 2021!