U.L.V - The Ultimate LEGO Vehicle Contest

[size=150]Forslag til ett enkelt lite event med LEGO bygging.[/size]

Dette er ett lite enkelt event som man kan ha for ett lite utvalg personer, men antall deltakere er litt avhengig av mengden tilgjengelig LEGO-biter.
Jeg har holdt ett slikt event 3 ganger til nå. De to første gangene kun for nære venner, den siste gangen var det for kollegaer og venner av disse.
Har hatt antall deltakere fra 4 til 15. Alderen kan også godt variere fra 5-6 år og oppover (som normalt ingen øvre aldersgrense).

Noen eksempler på reglene finnes her : thereverend.com/lego/ulv/rules/index.html

Men for de som ikke gidder lese så er kortversjonen her:

  1. Bygge ett fartøy på en (1) time.

  2. Fartøyet skal ha en fører i form av en valgt minifig. Kan også ha flere pasasjerer men da må man bestemme hvem som er fører.

  3. Fartøyet skal IKKE være drevet av en aktiv motor (elektrisk, strikk, fjærer og lignende), kun tyngdekraften skal brukes. (Tannhjul og vekt og slikt er dermed lov).

  4. Fartøyet skal delta i flere konkurranser: Stil, Hastighet, Lengde, Hopp og siste er Krasj.

Stil: Hvordan man lager poengsummene kan man finne på selv. Men først bedømmer man hverandres stil. Dette bør være en hemmelig avstemming som først regnes helt til slutt (gjør det mer spennende).

Hastighet: Jeg bruker å lage rampe av to lokk til en slike kabelkanaler. De er av plast og ca 12-13 cm bred med en liten kant på hver side som stikker opp og ca 2m lange. Man bygger dem opp i ene enden slik at det blir en bakke av dette.
Først kjører man ned to av gangen på hver sin rampe, første man til mål vinner og får poeng. Så kjører man alle mot alle eller man kan kjøre cup. Alt etter hva man ønsker, hvor mange man er og hvor god tid man har.

Lengde: Deretter er det Lengde, altså hvem som triller lengst. Oftest er det de som triller kjappest som vinner lengden. Men fartøyet kan jo tippe også.

Hopp: Så tar man hopp og måler hopplengde. Kan være mye morsomt som skjer her da.

Krasj: Og aller siste er jo det mest spektakulære og kan noen ganger gå ut over LEGO klossene også. Jeg har derfor valgt å forby enkelte dekk som viser seg å være veldig skjøre: ‘Wheel 20 x 30 Technic’ (4266) og ‘Wheel Technic 24 x 43’ (3739) for eksempel. Man setter her de to rampene mot hverande og slipper fartøyene mot hverandre. Den som mister færrest deler vinner. Eller man kan ta ett minuspoeng for hver tapte del.

Man kan gjerne lage litt begrensninger på størrelsen på fartøyet ut fra hvordan rampe man har tilgjengelig. Jeg har brukt å kun lage begrensning på bredden. Så får de bygge så høyt og langt som de vil.

Under hele tiden skal føreren sitte i fartøyet og må ikke under noen omstendigheter ramle ut. Jeg har også brukt å legge til at føreren må kunne se ut i kjøreretningen. Ramler føreren ut kan man velge om man er disket fra hele konkurransen eller bare får 0 poeng på den delkonkurransen.

Ellers så er jo hele poenget å ha det morro og ikke gjøre det FOR komplisert :slight_smile:
De som har vært med på disse eventene syns iallefall dette har vært kjempemorro. Første gangen glemte vi alle helt å se på tida, og plutselig var det gått 4 timer med i bygginga :slight_smile: