TV-innslag med medlemmer av Brikkelauget

Tenkte det ville vært greit å samlet alle tidligere og fremtidlige TV-innslag angående medlemmer av Brikkelauget, i en tråd…
Hvis noen tar på seg jobben med å samle det som til nå har vært, skal jeg sende en karamell i posten Wink

Medlem: Michael
TV Kanal: NRK1
Opptak gjort: 2007?
Sendetid: 03.09.2008 kl 19:55 Med reprise på NRK3 søndag 07.09.2008 kl 19:00
Program: Tingenes tilstand
Link: www1.nrk.no/nett-tv/klipp/406119 (“Arkiv innhold ikke tilgjengelig”??)
Reprise: nrk.no/nett-tv/klipp/790783/ (Arkiv innhold ikke tilgjengelig pr 14.07.2016)


Medlem: F0NIX
TV Kanal: TiD - Tromsø i Dag (Lokal TV i Tromsø)
Opptak gjort: August 2008
Sendetid: August/September 2008
Program: TiD - Hobbyer
Link: nordlys.no/web-tv/article3706414.ece (Ikke lengre tilgjengelig pr 14.07.2016)


Medlem: F0NIX
TV Kanal: NRK1
Opptak gjort: Juni 2008
Sendetid: 28.11.2008 kl 19:30
Program: Norge Rundt
Link: tv.nrk.no/serie/norge-rundt/PRH … 08#t=9m48s

Medlem: Matija
TV Kanal: NRK Østlandsendingen
Opptak gjort:
Sendetid: August 2008
Program: NRK1
Link: www1.nrk.no/nett-tv/indeks/138372 (“Arkiv innhold ikke tilgjengelig”??)


Medlem: Ostehovel og Morty
TV Kanal: TV2
Opptak gjort: 08.Oktober 2011
Sendetid: 21:00 (?)
Program: TV2 Nyhetskanalen
Link: tv2.no/play/nyheter/innenrik … gId=557223


Medlem: Morty, Quarryman og Bønna
TV Kanal: TV2
Opptak gjort: 02.desember 2011
Sendetid: 10:00
Program: God morgen Norge!
Link: youtube.com/watch?v=R-tHJp_y3ag


Medlem: Colonel (LEGO-ambasadør for den Danske foreningen Byggepladen)
TV Kanal: Dansk TV2
Opptak gjort: 2012 ?
Sendetid: 07:40
Program: TV2 direkte
Link: nyhederne.tv2.dk/video/index/id/48600395/

Medlem: Colonel
TV Kanal: Dansk TV2
Opptak gjort: 01.03.2012
Sendetid: 22:37
Program: TV2 Nyhederne
Link: nyhederne.tv2.dk/video/index/id/48600395/

Medlem: Morty, CowboyGibson, MereteN + flere
TV Kanal: NRK1
Opptak gjort: 24-26.april 2015 under PKH2015 i Drammen
Sendetid: 22.05.2015 kl 19:30
Program: Norge Rundt
Link: tv.nrk.no/serie/norge-rundt/DVN … 15#t=2m59s

Medlem: CowboyGibson
TV Kanal: NRK1
Opptak gjort:
Sendetid: 17.06.2016
Program: Norge Rundt
Link: tv.nrk.no/serie/norge-rundt/DVN … 16#t=11m2s


Medlem:
TV Kanal:
Opptak gjort:
Sendetid:
Program:
Link:

Editerer inn her etterhvert som det kommer fler (ikke om, men når)

God ide!
Hva med avisartikkler? Kan vi dumpe inn de her på samma måten kanskje?
Mye ligger vel ute på nett, og selv om det er litt copyright issues vil jeg tro det ikke blir for mye pes å ta en scan å legge ut. Om ønskelig kan vi hoste de på en annen server slik at ikke Brikkelauget får smekk. Kun link herifra til artikklene.

Luza wrote:
God ide! Hva med avisartikkler? Kan vi dumpe inn de her på samma måten kanskje? Mye ligger vel ute på nett, og selv om det er litt copyright issues vil jeg tro det ikke blir for mye pes å ta en scan å legge ut. Om ønskelig kan vi hoste de på en annen server slik at ikke Brikkelauget får smekk. Kun link herifra til artikklene.
Jeg synes IKKE det er greit å begå lovbrudd bare fordi man har gjort det på en sånn måte at det er vanskelig å bli tatt.
Håvard wrote:
Luza wrote:
God ide! Hva med avisartikkler? Kan vi dumpe inn de her på samma måten kanskje? Mye ligger vel ute på nett, og selv om det er litt copyright issues vil jeg tro det ikke blir for mye pes å ta en scan å legge ut. Om ønskelig kan vi hoste de på en annen server slik at ikke Brikkelauget får smekk. Kun link herifra til artikklene.
Jeg synes IKKE det er greit å begå lovbrudd bare fordi man har gjort det på en sånn måte at det er vanskelig å bli tatt.
Enig, tankegangen min var at dette ikke er et lovbrudd...bare ikke heeelt lov, på samme måte som flere andre linker som ligger på Brikkelauget og peker til materiell som vel ikke er helt by the book. Dog er det ikke Brikkelaugets initiativ som har ført til at det ligger der. Men enig i det du skriver. Dog kan det løses på måter som ikke gjør det til et lovbrudd. For å unngå å kuppe denne tråden kan videre diskusjon om copyright tas i en egen en:) Forøvrig vil de aller fleste trykte media akseptere at eldre artikkler legges ut som en scan på en seriøs ikke komersiell nettside. Utfordringen er som regel å få kontakt med rette instans i en avis/blad etc, kommer man litt feil kan man fort få et feilaktik nei.
Luza wrote:
Håvard wrote:
Luza wrote:
God ide! Hva med avisartikkler? Kan vi dumpe inn de her på samma måten kanskje? Mye ligger vel ute på nett, og selv om det er litt copyright issues vil jeg tro det ikke blir for mye pes å ta en scan å legge ut. Om ønskelig kan vi hoste de på en annen server slik at ikke Brikkelauget får smekk. Kun link herifra til artikklene. Jeg synes IKKE det er greit å begå lovbrudd bare fordi man har gjort det på en sånn måte at det er vanskelig å bli tatt. Enig, tankegangen min var at dette ikke er et lovbrudd...bare ikke heeelt lov,
Altså, dersom noe ikke er helt lov er det ikke helt lov. Hva er det som er vanskelig med det?
Sitat:
på samme måte som flere andre linker som ligger på Brikkelauget og peker til materiell som vel ikke er helt by the book. Dog er det ikke Brikkelaugets initiativ som har ført til at det ligger der. Du snakker om at dersom vi klikker oss videre til andre steder så skal vi ikke være ansvarlig for hva de har lagt ut? Det er noe helt annet enn å selv legge ut noe og så linke det opp et "annet sted" for å kamuflere at det er en selv som har lagt det ut. Forøvrig: Hva er det Brikkelauget linker til som du mener er ulovlig evt. i gråsone?
Sitat:
Men enig i det du skriver. Dog kan det løses på måter som ikke gjør det til et lovbrudd. For å unngå å kuppe denne tråden kan videre diskusjon om copyright tas i en egen en:) Forøvrig vil de aller fleste trykte media akseptere at eldre artikkler legges ut som en scan på en seriøs ikke komersiell nettside. Utfordringen er som regel å få kontakt med rette instans i en avis/blad etc, kommer man litt feil kan man fort få et feilaktik nei. "Faksmile" (lavoppløselig gjengivelse for å illustrere en sak) og sitering (utdrag av tekst) har vært lov hele tiden, men å gjengi en komplett sak med alt innhold krever tillatelse. At en som privatperson og liten organisasjon stort sett slipper unna med det fordi man ikke blir oppdaget er ganske irrelevant etter min mening.
Sitat:
Brikkelaugets vedtekter §1-4 1-4: BL skal være en ideell, demokratisk og partipolitisk uavhengig organisasjon hvis virksomhet er i samsvar med Norges lover.
http://www.brikkelauget.no/side/statute

Norge Rundt i dag fredag 28.11.2008 kl 19:30
Håper det blir liggende på nett etterpå for jeg har ikke mulighet til å se programmet selv.
Programet går i reprise søndag 30.11.2008 kl 17:20

F0NIX wrote:
Norge Rundt i dag fredag 28.11.2008 kl 19:30 Håper det blir liggende på nett etterpå for jeg har ikke mulighet til å se programmet selv. Programet går i reprise søndag 30.11.2008 kl 17:20
Jeg fikk med meg programmet i går. Og jeg må si at det virkelig ga meg veldig lyst til å besøke deg. Og sikle over den store Lego samlingen din når jeg kanskje er å besøker slektninger i Tromsø til sommeren. Markus.
F0NIX wrote:
Norge Rundt i dag fredag 28.11.2008 kl 19:30 Håper det blir liggende på nett etterpå for jeg har ikke mulighet til å se programmet selv. Programet går i reprise søndag 30.11.2008 kl 17:20
Fikk sett programmet på fredag. Morsomt. Var ikke noen nye bygg, bortsett fra at du har bygget ishavskatedralen i ny versjon skjønte jeg. Derfor ble jeg mest imponert over strukturen du hadde på legolageret ditt Smile Men den frekvensen du har på tv-opptredener så er du vel snart rikskjendis?!! Cool
andy16806 wrote:
Var ikke noen nye bygg, bortsett fra at du har bygget ishavskatedralen i ny versjon skjønte jeg. Var faktisk ingenting nytt, du hadde sett den versjonen av ishavskatedralen på LWN. Men journalisten ville filme og legge frem den delen av opptaket som om jeg først var å hadde "befaring" på stedet og så hadde bygget kirka.
andy16806 skrev:
Derfor ble jeg mest imponert over strukturen du hadde på legolageret ditt Smile Med over 100.000 brikker er jeg jo nødt til å ha struktur på grunn av den lille leiligheta jeg har. Går nå med planer om å utvide LEGO-bordet her. Men har ikke helt klart å bestemme meg for hvordan jeg vil ha det. Har kastet ut halve hjørnesofaen nå. Så da er det iallefall litt bedre plass Smile

Kult. Link til innslaget på NRK nett tv;
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/152331

Har vært stille her lenge. Men endelig skjer det noe også på denne tråden:

Flere av Brikkelaugets medlemmer har vært med på “Build the change 2011” på blant annet Norsk Teknisk Museum.
Her er ett innslag fra TV2 fra 8/10-2011
tv2.no/play/nyheter/innenrik … gId=557223
I dette innslaget ser man Ostehovel og Morty.

Skulle visst være ett innslag på TV2 Nyhetskanalen i dag rundt 12, men har ikke den kanalen så fikk ikke sett det. Men forhåpentligvis havner det i ett arkiv etterhvert som man kan se på.

Her er siste tv innslag med Brikkelauget.
Vi fikk en forespørsel om å delta på på God morgen Norge på TV2 fredag 2.12.2011 og her er resultatet:
youtube.com/watch?v=R-tHJp_y3ag

Ikke tv-innslag men Youtube-innslag

[youtube]nwOmOujd8Mg[/youtube]

Vet at det ikke er Brikkelaugets medlemmer, men NRK hadde en reportasje fra Teknisk Museum denne uka:

nrk.no/video/lego_festival_p … 3BEF261F9/

TV2 har vært og laget en reportasje her på fellesbygging av Akershus festning/slott (som bygges til Bli med å bygge landet - LEGO Norge 50 år i Telenor Arena 2. - 4. november) som blir vist på TV2 nyhetene i kveld (søndag) kl. 18.30 og/eller kl. 21.00 (eller på TV2 Nyhetskanalen).

Har tatt det opp i XP kvalitet på min dvd opptaker.
Bra TV innslag.
:smiley:

Hvem hadde den geniale idéen med LEGO-mikrofon? Går ut fra at det ikke var reporteren… :slight_smile:

Jo faktisk, det var reporteren som spurte om vi kunne lage en. Den ble laget på et par minutter før de startet å filme…