Tromsø togstasjon.

Vel, vi har egentlig ingen togstasjon i Tromsø. Vi har en pub som heter Jernbanestasjonen. Der henger det 2m med jernbaneskinner med sviller og det hele på veggen. Inne i lokalene til puben er det inredet som eldre togkupeer. Og så har de ett sånn gammel callinganlegg hvor det i ny og ne annonseres for innkommende tog som alltid er forsinket…

Men nå har jeg selv startet med litt LEGO-tog, foreløpig har jeg kun to RC-tog ([set=7897]Passenger Train[/set] og [set=7898]Cargo Train Deluxe[/set]). Samt en del skinner. Har også en del gamle togskinner av denne typen. Har også en del tog til disse men usikker på hvilke og hva.

Fant ut at jeg måtte lage min egen versjon av en togstasjon og synes alltid at de gamle stasjonsbygningene i tre ser så flotte ut. Og så kom jeg over ett bilde av en stasjon som heter Ørgensvika på jernbane.net

Og for dere som har sett det Svenske huset jeg har laget tidligere så syns jeg stilen var ganske lik slik at det Svenske huset kan gå som vokterbolig ved siden av togstasjonen.

Her er resultatet. Dette er en foreløpig versjon. Det skal iallefall være litt sånn benker og lysstolper og slikt på utsiden og rundt. Muligens hever jeg hele huset og lager en plattform også. Får se hva jeg finner på. Kom gjerne med tilbakemelding av både negativ og positiv kritikk. (Jeg HAR fikset Ø’en nå, står opp-ned på dette bildet).
Det er ingen spesielle byggeteknikker brukt i dette huset, er helt rett frem og gikk derfor bare ca 3 timer med til å bygge dette.

Klikk på bildet for å se større versjon.

Det ble jo en fin stasjon, og som du selv sier, så passer den godt til svenskehuset ditt. Var en stund bekymret for stabiliteten i hjørnene siden du hadde ikke hadde overlapp pga de hvite 1x1, men så fant jeg ut hvordan du hadde fikset det :wink:

En plattform hadde gjort seg sammen med et godstog. Det er bare å begynne å samle… Kan jeg få anbefale [set]10194[/set]

Venter spent på neste byggefase.

Oj denne ble pen da, har alltid hatt lyst til å bygge Notodden togstasjon…men det får jeg ta i framtiden, den er ikke så stor heller, men har noen spesielle vinkler jeg allerede har planer i hue for å sette opp :

Takker.
To stykk Emeralder er på vei allerede… En av dem skal iallefall få PF motor.

Andy16806: hvordan har jeg løst de hjørnene mener du? :wink:

Brick2daBone: er bare å stå på. Selv enkle bygg kan være morsomme å lage selv om de er kjappe å bygge. For eksempel hver av disse bygger jeg på en halvtime nå som jeg vet hvordan de skal lages. Hadde de med på LWN og de er modulære og modulene er like slik at de kan byttes om hverandre eller settes i høyden… greit for “fill-in”, men de er ikke mye å se på… syns nå jeg…

Har nå lagd noen benker og noen lykter utenfor. Det ble straks litt bedre. Det er de små detaljene som gjør det hele.
Plattform må jeg nok lage ja. Hvor høy bør den være? 1 eller 2 brikker høy?

Du sier noe der, men nå er jeg ikke den som tar med meg legoen overalt :wink: modulær bygging har jeg virkelig sansen for, er jo nesten slik det bygges idag så hvorfor ikke i minatyr? :slight_smile:

Perrongen bør vel være 2 brikker høy, pluss en platehøyde, slik har jeg alltid hatt perrongene mine!!

Nice! :smiley:
Da har du jo noe morsomt å se frem til.

For meg ser det ut til at du har brukt [partimg]2357[/partimg] innimellom for å koble veggene sammen. Mulig jeg tar feil :question:

Jeg antar at du skal bruke de togene du allerede har. Da anbefaler jeg 2 brikker høy. Det er ca høyden Lego selv opererer med i sine plattformer. [part]2617[/part] [setimg]4186875[/setimg]

Veldig fin! Skal du bruke denne på utstillingen i tromsø?

Markus.

Nei du traff nok helt der ja! Trodde ikke det vistes utenfra hvordan jeg hadde løst det…

Siden dette er en eldre stasjon (ironisk siden vi ikke har fått stasjon i Tromsø enda), så trenger jeg vel ikke tenke på rullestolbrukere heller, så trapp opp til plattformen på endene, og en liten trapp (slik som nå) opp fra plattformen og inn i stasjonsbygningen høres vel greit ut? Tenker litt på stilen av bygget også.
Ser for meg at plattformet blir ganske lang og samme bredde som avstanden foran huset, som da er 8 knopper bredt…

Har også laget en “fotgjenger” overgang for jernbanen. Den skjuler noen NXT lyssensorer som var tenkt brukt for automatikken til toget.

Kommer bilder av alt dette i morgen…

Her kommer noen flere bilder med litt flere detaljer rundt selve bygget. Har hevet bygget 2 klosser. Lagt til en rampe slik at det blir lettere å komme av og på togene for minifigurene. Ser på en del eldre bilder og dette var uvanlig før i tiden.
Har også lagt til noen benker og minifigurer samt noen lysstolper ved stasjonen og langs banen. Og for bildenes skyld har jeg satt opp litt skinner og ett tog der sånn at man ser størrelses forholdene mellom tog, bygg og minifigurene.


Stasjonen sett rett forfra. Hva synes dere om de takrennene? Hva med benkene, kansje de skulle vært bare 6 brede og ikke 8 knopper som her?


Her sett i forhold til det nye RC Cargo toget.


Her er den fotgjengerovergangen eller hva det nå kalles på “togspråket”. Mangler litt rekkverk, men har planer om det. Dere kan akkurat se den ene lys-sensoren, står en til på andre enden. Detekterer her hvilken av disse som toget passerer først og dermed vet jeg hvilken retning toget har.

Flere bilder finner dere i Brickshelf folderen når de er moderert.

Ble flere hakk bedre med perrong ja!!

Kunne du prøvd med hvite gatelamper?? tror det hadde gjort susen!!

Eller liker jeg stasjonen godt!! :mrgreen:

Takker.
Ble bedre med perrong ja, men etter å ha sett på masse bilder av gamle stasjoner er det først i senere tid at man har begynt med perrong ved stasjonene. Var mange lasteramper, men det er noe helt annet, og de var plassert på ett annet sted langs jernbanen.

Hvite gatelamper? Tenker du på den delen som er rød nå? Eller er det toppen du tenker på? Eller hele stolpen fra bunn til topp?
Skulle de vært “tidsriktige” burde de jo vært grå :slight_smile:
Men man tager vad man haver, og jeg hadde bare to slike røde og kun en hvit av de stolpene der. Men syns de ble litt lave så jeg forhøyde dem med en [part=4095]‘Bar 6.6L with Stop’[/part] i sort og lagde hele toppen sort. Jeg klarer ikke å finne på noen andre måter å lage enkle lysstolper på…

Noen som kommer på flere ideer å gjøre med denne?
En klokke over en av dørene? Eventuelt hva med en stolpe med en klokke hengende ned på siden?

Hva syns dere om takrenene? Ble litt usikkre på dem, men er så utrolig lite detaljer på det bygget at jeg bare måtte ha “litt” ekstra …

Her kommer togeksperten! :wink:

Stasjonsbygningen er veldig fin, mangler takrennerørene som går ned til
bakken, men ellers bra.
Det rundt mangler nok litt, ja. Blant annet; parkeringsplass, bussholdeplass,
planter og sånt, du burde også lage to spor, med plattform på hver side, og
et par godsspor, kjøreledning, for å holde tritt med nådagens tog, anbefales
plattform på ca. 100 knotter og (eventuell) tilrettelegging for 8-wide tog,
noe som er veldig smart med hensyn til realisme og plassbesparing (dvs. sete
på hver side av vognen). Et godt rutenett anbefales, slik at togene kommer
seg fram i tide, buss tilrettelegging er også smart. Taxi er det mange som
bruker, derfor lurt å ta hensyn til dem også. Og forventer du effektivitet, er
godsskur lurt, samt. ekstra sidespor. Rutetabell er viktig og reklameplakater
er en god investering. Daglig rutinesjekk, stasjonsmester, konduktør og
billettluke. Et godt sporanlegg. Nærheten av sentrum er utrolig smart.
Utvidelse, oppgradering og restaurering må du også tenke på. Og såklart
kostnadder, og budsjettet. Alt innenfor en viss grense. Og overgang er ikke
lønnsomt med mindre du plasserer den nærmere plattformen, og at du har
veldig mye trafikk. Ellers er en enkel overgang det lureste. Ballast på jernbanen
er en god innvestering. Er det mange innbyggere i byen din så må du ha et
tillrettelagt stasjonssystem, OG tilpassing for rullestolhemmede. Et venterom
er nesten påbudt. Går togene på damp og det er en endestasjon må du ha en
dreieskive. Og snuspor. Signalsystemet glemte jeg nesten å nevne - det er noe
av det viktigste, i hensyn til sikkerhet. Apropos sikkerhet, videoovervåknings-
kameraer er viktig. Og lyskasterne trengs ikke mer enn på stasjonen. Husk
kiosken. Den er viktig. Og stillverk. Tenk på det, du. Så har du noe å tenke på.

Arkitekten: hehe tror det du ramser opp ender med en hel by :smiley::D:D men mye bra tips der da :smiley:

Fonix: tenkte på hele lampa, men tenkte også det var “man tager hvad man haver” her også… grå er vel riktig ja, eller svart!! (lakkerte gasslamper fra 1800 tallet :smiley: )

takrenne ville blitt for stort under takkanten tenker jeg, men rør på hjørnene hadde skapt seg ja!!

  • Takrenner har jeg en liten ide om hvordan kan lages. Skal teste det ut. Vanlige runde 1x1 brikker blir for volsomt her. Men tror jeg har en annen løsning (som jeg faktisk har deler til).

  • Bussholdeplass, taxiholdeplass og parkeringsplass blir nok mer i forbindelse med by layouten.

  • Kjøreledninger får jeg se om jeg gidder. Det måtte i så fall bare bli på deler av strekket (nå tenker jeg by layouten igjen).

  • Dobbeltspor er planen ja. Det er der NXT’en kommer inn i bilde. Den skal styre innkommende tog som kommer fra en bestemt side inn på sporet nærmest stasjonen og stoppe der 5-10 sekunder før det kjører videre igjen. De andre skal bypasse stasjonen.

  • Når du sier 100 knotter plattform, antar jeg du mener lengda på plattformen? Det blir nok for voldsomt her.

Har jo ikke nevnt dette tidligere, men skal forsøke å holde dette ikke helt topp moderne, skal se litt gammeldags ut. Vil jo passe fint sammen med CC, GG, MM og FB byggene som kommer til å så i bakkant og ikke så langt fra stasjonen. Ellers kommer jeg til å lage ett tredje spor som har en slikk pullert (eller hva det nå heter) som ett av de Emerald Night togene skal stå mot. Dette blir ett uten motor. Det andre Emerald Night toget hadde jeg tenkt å utstyre med en PF motor og var tenkt gå på en helt egen sløyfe. Ikke at det er umulig å styre dette fra NXT’en, men har begrensning på de rette togskinnene og plass, så da er det enklere å ha en egen sløyfe for ett annet tog. Samtidig blir det litt mer beveglser og ting som skjer i layouten.

  • Blir ingen rullestol tilpassinger her eller video-overvåkning. Det er for moderne :slight_smile:

  • 8 wide tog? Trodde alle tog var det? Togskinnene er iallefall 8-wide og blir jo selvsagt ikke å lage noe sted smalere enn det.

  • Rutetabeller og reklameplakater utgår lett da det blir alt for moderne.

  • Nærhet av sentrum blir det jo selvsagt da hotell, butikk og slikt blir på andre siden av veien rett bak togstasjonen var planen. Til ene siden blir det " “Svenske huset” å stå som en vokterbolig i forbindelse med stasjonen og bak der en bondegård… Så da er vi plutselig ute på landet :slight_smile:

  • Det er jo venterom i stasjonen, trenger ikke noe mer enn det. Er jo en liten by…

  • Det blir jo en rundsløyfe, så slik dreieskive eller snusløyfe er det ikke behov for.

  • Signalsystem er noe jeg må se på. Men her har jeg jo ingen peil på hvordan slikt ser ut.

  • En liten overgang for biler med bom må jeg nok også lage til, eller det har jeg jo omtrent ferdig allerede, må bare lage bomene. Men her trengs noen skilt/signalsystem også. Tror ikke jeg skal gå så langt som å lage lys i disse…

  • “Stillverk”? Hva er det for noe?

Ellers takk til mange gode tips.

Her finner du definsjon på va et stillverk er :
Stillverk er sikringsanlegg for jernbane med hovedsignaler for sikring av togveier og/eller dvergsignaler for sikring av skifteveier, sporisolering i togsporene og sentralstilte sporveksler/sporsperrer.

Håndstilte sporvekslere/sporsperrer kan inngå i stillverket, og skal være sikret med kontrolllås. Enkelte togspor kan være uten sporisolering.

(no.wikipedia.org/wiki/Stillverk).
:wink:

Vel, signaler finnes i mange varianter, blant annet sånn, sånn og sånn.

Noen bilder eller linker til bilder av slikt “stillverk” hadde vært flott.
Andre bilder på tog-addons er også flott om dere kunne finne. Jeg er jo som sagt helt fersk på dette. Har jo ikke engang peiling på hva ting kalles :slight_smile:
Bilder sier mer enn tusen ord…

Her har jeg endret til sorte lyktestolper, lagt til en klokke og laget avløpsrør fra takrenna på hjørnene. De rørene ble jo ikke så værst.

Vil etterhvert legge ut flere bilder på MOC-pages siden min.

Utrolig hvor lite det skal til å fiffe opp klossete ting!! :open_mouth: :laughing:

Her har dere et bilde av et stillverk :

Og her et bilde fra innsiden :

:slight_smile:

Stillverk eller ikke, det er skikkelig fine greier uansett. Skjønner ikke åssen du får det til…