Personlig synes jeg fjell i DBG bør være utgangspunktet. Kanskje med noen små elementer spredd rundt her og der av f.eks dark green cheese slopes eller også i LBG. Men det kommer litt an på settingen også. I Pointbreakers vinterlandsby (se galleri) for eksempel brukes siste alternativet ditt og ser veldig bra ut.
En salig blanding av DBG og LBG er ikke min favoritt (for å si det diplomatisk).
Jeg planlegger selv å bygge fjell rundt en castle-MOC og da blir det kun DBG. Men MOC’en blir hovedsaklig LBG så da passer det ikke med et fjell rundt i samme farge.
Det er et skikkelig kult fjell, men jeg skjønner ikke hvordan han har fått til den effekten med slopes! De ligger jo ikke vinkelrett på noe… Men enig i bare DB var veldig fint.
Hvis det er noen som synes det er selvsagt hvordan denne byggeteknikken er gjort, vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger, for jeg er alltid klar for å lære noe nytt!
Det var akkurat den vinterlandsbyen jeg tenkte på i alternativ tre, for den ble veldig stilig. Men mitt fjell er anskillig mindre, noe som antakelig gjør at den effekten ikke kan overføres direkte…
Jeg har sett flere totale sammenblandinger av LGB og DBG av varierende vellykkethet. Noen er veldig fine, andre ser ut som et lappverk uten mening.
Jeg skal bygge et veldig lite fjell, men ser at man kan kanskje gjøre en bevisst fargeendring der man skal ha vann, som eksempel her: flickr.com/photos/52907196@N07/13674867114
Men i det store og hele tror jeg at jeg går for DBG som hovedfarge med heller litt steinhauger i bunn som kanskje kan være LGB. Altså ved siden av fjellet. Og ingen større brukker, mest cheeses og 1x2 slopes.
Anbefales ikke om man ønsker noe som er stabilt og kan flyttes til en utstilling
Dog, det er nok mulig å gjøre det på en mer stabil måte. Jeg har sett noen tilsvarende varianter som var forankret bedre, med technic bricks i alle galskapens vinkler.
Fikk lyst til å poke litt borti den konstruksjonen der med pekefingeren… vil tro det kan gjøres mer solid ved bruk av [partimg]3794[/partimg] og [partimg]3679[/partimg][partimg]3680[/partimg] for å komme seg unna baseplate-grid. Med clips og ymse hinges (inkl [partimg]2429c01[/partimg] ) kan man også få til mange spennende vinkler.
Takk. Kjempeartig å se, men siden jeg allerede har knust ett byggverk til småbiter etter en utstilling, tror jeg at jeg går for et vanlig “kjipt” fjell. Det er tross alt til Friends. Skal være kult, men er mest besøkende som liker det vi bygger, ikke så mye dere i lauget
Forøvrig ser et lite fjell dødt og trist ut i DBG. Som det har levd livet sitt i skyggen og alene har stått uelsket i alle år. Jeg tok litt LGB brikker på her og der, som små hauger meg stein som hadde rast litt ut, og det ble mye bedre. Skal ha litt grønt her og der, og regner med at det vil fungere!
Jeg hadde ganske mye DG fra før, så i mitt fjell har jeg blanda DG og DBG. Det gir et fint fargespill. Man kan evt legge DBG i sola, så får man en annen gråtone etterhvert.
I mitt fjell brukte jeg mye DG i tillegg til DBG, dette gir sjatteringer som gir litt liv. En foss spriter alltid opp et fjell. Og så kommer bruer, bygninger og planter til å gjøre resten. Dersom det er en topp på fjellet kan du jo lage den i LBG, evt. LG og til og med hvitt/W dersom det er så høyt at snø/is er aktuelt i din MOC.
Mitt fjell gikk inn i historien etter PHK 2014, men bildene har jeg fortsatt…
Bricklink har 97 ulike “Hinge” elementer.
Jeg begynte med å påstå at noen av de elementene var mindre egnet til fjell, men når jeg fikk en ide til hvordan en strømavtager kan brukes innså jeg at det ikke stemmer.
I tillegg kommer snot-elementer, technic, og dreieskiver.
Mulig du er ferdig med fjellet nå, men kommer likevel med litt tips.
Synes generelt at mørk grå fungerer best til stein hvis man skal bruke bare en farge. I kystprosjektet har jeg likevel brukt mest lys grå fordi det stemmer bedre med slike åpne, værutsatte steder. Jeg har ikke blandet mørk og lys grå, men brukt dem på ulike områder. Mørk på bratte og skyggefulle, lys på åpnere. Dette er kanskje ikke så interessant i Friendssammenheng, men her er et bilde som viser hvordan dette kan gjøres.
Man trenger ikke bygge så avansert for å få mye struktur. Denne fjellveggen er bare “sloper” og klosser satt oppå hverandre. Noen steder er det satt inn plater for å forskyve strukturene litt og for å få det til å gå opp med hyllene, men det er egentlig ikke nødvendig.
Tusen takk for innspill, baard og bigburg. Tror jeg skal teste LGB i “solskinn” sammen med en litt grønt.
Det er utrolig vanskelig å få til det fjellet sånn som jeg vil, sikkert fordi jeg er ganske nybegynner i bygging. Så det blir sikkert ferdig på lørdagen på PKH 2016