trenger hjelp med lego rc motor

I går kom pakken fra bricklink, den inneholdt to rc-motorer men ingen lego power funtcions adapter så jeg kuttet ledningen av en gammel lego pf motor som ikke virket og festet den enden som var kuttet til 9v ledningen, men rc-motorene går bare den ene veien, er dette normalt eller er det noe galt?

kort sakt er det vanelig at en rc motor bare kjører en vei?

PS: jeg er 50% sikker på at ledningen som jeg lagde virker greit.

En 9v ledning har bare to ledere og derfor kan en 9V motor kun styres ved spenningsstyrken til motoren for å justere hastighet og retninga styres av polariteten. En PF motor derimot har elektronikk i seg (derfor 4 ledere i kabelen) og styres med noe som kalles PWM som står for Puls With Modulation som går ut på at det hele tiden er 9v men med firkantpulser og lengden av hvor lenge det er spenning gir farta på motoren (bredda på pulsen).

Så om du hadde planer om å styre en PF motor med vanlig 9v og bruke en slik omformer kabel så ville du kun fått en hastighet og en retning på motoren. Så det virker som du har laget den nye skjøten rett og kan etter dette kun styre retning på motorene med å endre på polariteten på kabelen.

takk for svaret, jeg har bestilt 2 lego Power Functions Extension Wires, kan man med dem snu retningen på 9v motoren fra en switch bryter eller fra en ir mottaker og fjærnkontroll?

Ja du justere hastighet og dreieretning på en 9V motor fra en IR-mottaker om du har en PF til 9V kabel i mellom IR-mottaker og 9V-motoren. Du vil høre en høy summing fra motoren som kommer fra PWM funksjonen i PF-systemet. 9V motoren vil heller ikke yte like mye kraft som når motoren er koblet direkte til en 9V kilde på grunn av en del strømbegrensninger igjennom IR-mottakeren.

Jeg har ikke testet å koble en PF-motor til en 9V kilde. Du kan iallefall ikke justere hastighet siden 9V systemet ikke har noen hastighetsregulator (om du ikke bruker en RCX da :slight_smile:. Men vet ikke om PF-motoren vil fungere i det hele tatt med bare 9V kilde…

PF motorene bruker bare to av de fire ledningene, du kan bruke PWM til å styre hastigheten på RC motorer.
Ved bytte av polaritert så endrer retningen, slik som en PF switch(bryter) og IR reciveren gjør.

Oste Hovel