Trappeklatrer (work in progress)

Denne blir jeg visst aldri ferdig med, ser det ut til. Idéen er egentlig enkel, men jeg vil ikke bare bygge noe som fungerer, det skal helst være både stilig og genialt enkelt. Blir jeg ikke fornøyd til utstillingen, trekker jeg den fra konkurransene og stiller ut det jeg har (fordi halvferdige prosjekter også kan være spennende å se på).

Det er snakk om et omvendt trappetroll, altså en trappeklatrer. Logikken skal være rent mekanisk/pneumatisk, elektronisk styring er bannlyst (dette er min “greie”).

Etter diverse ombygginger i løpet av flere år (til og fra) ser den sånn ut nå, ei uke før utstillingen PKH 2016 …


Klikk for større bilde

Kult!
Hvordan driver du beltene dersom du ikke har elektrisk motor?

Det blir en motor med flere oppgaver. Beltene drives fra toppen via kjeder som går ned gjennom liften. Liften heves og senkes via pneumatikk, med to samvirkende sylindre, både oppe og nede.

Jeg holder nå på å utvikle vippearmer som vipper over de pneumatiske hendlene og frikobler fremdriften. Jeg skal lage en frihjulfunksjon ved å bruke en differensial, jeg har gjort sånt før. Jeg har bare aldri kombinert alt dette i én modell …

Ah! Jeg skjønner. Målet er altså å ha én motor som gjør alle funksjonene?
Morsomt.

Du må nå ta den med uansett om du blir ferdig eller ikke, jeg er iallefall interessert i alt av Technic selv om det er lenge siden jeg har bygget noen Technic MOC selv. Kan være morstomt å se hvordan du har løst dette og snakke med deg om hva du har for planer her.

Jeg har nå bygd den om opptil flere ganger, men har fortsatt håp om å ha noe som fungerer på søndag.


klikk på bildet for større bilde

Hm. Hvorfor kom jeg plutselig til å tenke på Olsenbanden nå…?