Top 10 solgte sæt i 2011

I 2010 var der tæt kamp om førstepladsen, men i 2011 tog politimændene en overbevisende sejr.
Politistationen solgte for 21 procent mere end Millenium Falcon på andenpladsen.

Ninjago-serien fik en fremragende modtagelse i 2011, og den blev den bedst sælgende nye serie i LEGO historien. Ninjago er allerede den tredjestørste serie, målt på forbrugersalg efter Star Wars og LEGO City.

Top 10-listen
målt på forbrugersalg:

◦7498 Politistation
◦7965 Millenium Falcon
◦7913 Clone Trooper Battle Pack
◦7929 The Battle of Naboo
◦8547 LEGO Mindstorms NXT 2.0
◦7914 Mandalorian Battle Pack
◦2507 Ildtemplet
◦2260 Isdrageangreb
◦7288 Mobil politistation
◦4842 Hogwarts slottet

Kilde: LEGO Life MARTS 2012

Takk for info :slight_smile: Overraskende at Ninjago fortsatt eksisterer… Men så er ikke jeg i målgruppen heller. Rart ikke 8404 kom på listen? Det ble jo kåret til årets sett også?

Var ikke 8404 kun tilgjengelig hos enkelte butikker?

Det kan stemme når du nevner det. Har bare sett det hos TrU…

Er listen basert på hva Lego har solgt, eller hva som faktisk er pushet over disk fra butikker? Jeg må si det overrasker meg litt at såpass “store” og dyre sett som 7498 og 7965 troner øverst på listen. Jeg ville trodd at “folk flest” tok med seg ett av de mindre settene når de handlet, framfor de store.

En teori er at det er såpass mange “små sett” (blant annet i City-serien) med stor utskiftning og variasjon i hva butikkene tar inn, at ingen av dem selger nok til å nå opp på topplisten, mens de største settene i standardsortimentet blir “bastioner” som alle butikker tar inn og som alle selger jevnt av over lengre tid (f.eks. 7498 og 7965).

Eller er jeg helt på viddene? Mulig jeg forklarte det litt knotete.

Sånn til info da. så startet salget på [set]7965[/set][setimg]7965[/setimg] i juni 2011.
imens [set]7498[/set][setimg]7498[/setimg] har blitt solgt helt ned i 399,- her i norge. og vært solgt hele 2011.
så det er ikke så overaskanes med politistasjonen.

men jeg trur denna lista muligens er basert på hva LEGO har solgt.
usikker om butikker/butikkkjeder melder inn hva dem selger.

sånn som extra leker kjører jo på “gamle” kasser med kun taster. så det er jo en mulighet for dem å skrive ut en bong med info om hva som er solgt for å rappotere dette videre. men om dem gjør det vet vel kanskje mafi?
tor erik har vel også litt info på om butikkene rappoterer inn til LEGO?

Ganske sikker på at det går på hva LEGO har solgt.

Tror også det går på pris, ikke antall: Én Millennium Falcon solgt vil rangere høyere enn tre Clone Trooper Battle Pack fordi den totale prisen er høyere. En liste basert på antall hadde nok vært full av små sett.

Colonel sier det jo indirekte sjøl: