Toll og avgifter?

Noen som kjenner reglene godt her på bestilling av lego fra utlandet?

Regner med at dette ikke er noe issue når man kjøper brukt lego på Brickslink? Man skal vel neppe betale toll eller mva på brukte gjenstander?

Men hvis man kjøper helt nye sett på Brickslink havner disse da til Toll-behandling hvor det skal betales toll og merverdiavgift og andre gebyrer? Regner med at et billig utenlandsk sett fort blir veldig dyrt?

Brukt er ikke annerledes enn nytt. Du betaler mva og gebyr for kjøp over 200 (før frakt).

For varer over 200 betaler du ((varens pris + frakt) * mva) + tollgebyr.

Mva er 25%, gebyret er ca 120 kroner (varierer). Kjøper du en vare som koster 300 kroner og 40 kroner i frakt, betaler du altså:

((300 + 40) * 1,25) + 120 = 545.

Noen få butikker “trikser” med tolldeklarasjonen slik at du slipper avgiftene. Mange er villige til å merke som gave - da er grensen 1000 kroner, men det gjelder kun fra privat avsender.

Tusen takk for svar! Dette var svært nyttig: Var ikke klar over at brukte leker også var omfattet av MVA… går nok på en smell her på en av bestillingene mine :frowning:

Jeg fant også denne kalkulatoren på Tollvesenets sider: toll.no/templates_TAD/ImportCalc … anguage=no

Er det noen som har prøvd å fortolle selv via internett? Da skal man i prinsippet spare gebyret? (toll.no/templates_TAD/Article.as … anguage=NO) eller er det slik at Posten uansett grabber til seg gebyret?

Ser ikke ut som blir billigere =(

“Hva slags gebyrer vil bli belastet?
Tollvesenet belaster ingen gebyr når du fortoller varer via Internett. Tollvesenet krever kun inn merverdiavgift og eventuell toll for varen. Transportører vil derimot ofte belaste deg med gebyrer når de sender varen til deg. Ønsker du å rette klage på dette beløpet ber vi deg sende denne til det firmaet som har stått for forsendelsen av varene.”

Hvis jeg bestiller noe på BL med vareverdi på 199 kr og så kommer frakten i tillegg på feks. 1000 kr for overdrive litt. Da tilkommer det ikke noe toll i Norge?

Det er faktisk mva på vareverdi 200 og oppover så man må holde seg under for å slippe.

Posten gjør i praksis fortollingsjobben gratis for deg ved forenklet fortolling siden fortollingsgebyret er lik lagerleien du må betale om du gjør jobben selv.
Er vel ikke helt tilfeldig…

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-privat

Hvis varens verdi er over 1000 Nok gjelder ikke lenger forenklet fortolling og man får et gebyr på 245 dersom man ikke har reservert seg mot at posten gjør denne jobben og da skal man vel slippe unna med lagerleie på 125.

Frakten kan fint være mye høyere enn varens verdi. Spurte engang en engelskmann på ebay om han gadd å justere vareprisen mot å øke
P&P. Ikke no problem ;D

PS. Chilis, det er ikke toll på leker bare mva.

Det er tollvesenets omregningskurs ved innførsel som gjelder uansett om man ved kjøp faktisk betalte under 200 NOK for varen.
http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=no

Så det kan være lurt å ta høyde for at kursen kan endres til varen ankommer Norge. Kursene oppdateres torsdager i linken over.

Får man et mvakrav fra posten eller andre transpotrører er det viktig å ikke betale før man har klaget. Det hender avsender slår sammen vareverdi og fraktkostnad på CN22 deklarasjonen og det blir jo feil. Mye vanskligere å få igjen pengene etterpå.

Jeg kjøpte noe for et par uker siden der varen kostet under 200,-, men totalbeløpet inkl. frakt ble noe mer. Avsender hadde ikke spesifisert fraktprisen, så det var kun totalpris som var oppgitt. Fikk beskjed av mitt lokale postkontor og betale dette, for å derette klage. Sendte inn nødvendig dokumentasjon til Posten via mail og fikk pengene mine tilbake etter få dager.

Dette er feil i følge Posten. Man skal klage før man betaler. Så det anbefales for alle å dobbeltsjekke pakkelappen om man skal betale. Har man betalt så har man som regel flaks på Postens Kundeservice om man får pengene tilbake med en gang.
Jeg brukte nesten 2 uker på å bevise papirer og at Postens person på postkontoret hadde gitt meg feil beskjed.
Måtte også sende brev og kvitteringer til Tollen for å få papira godkjent der for å få tilbake momsen.

Korrekt. Men pass på å dobbeltsjekke Tollvesenets omregningskurs om man skal handle så nærme 200 grensa :wink:

Jeg er ikke helt enig i det som skrives i denne tråden har jo tross alt kjøpt flere brukte lego sett til over vare verdi 200 kr og har ikke betalt verken mva på disse kjøp til dags dato.Jeg har også en kamerat av meg som har kjøpt en del dvd/cd plater fra usa der avsender har merket pakken som brukt vare som han ikke har fått mva/gebyr på.Jeg har nesten lyst til å skrive en mail til tollvesenet får å finne ut av dette.
Men vi får håpe at den alt for lave grensen på 200 kr blir hevet når vi får ny regjering til høsten 2013.
:imp:

Ok, takk for svar. “199” var bare for å understreke at jeg handlet for under 200. Kjipt for jeg har bricklinket MANGE ordrer til Market Street og tenkt at vare+frakt må være under 200 kr… Har fordyret prosjektet litt der ja… :wink:

Du får gjerne være uenig, men sånn er reglene. Du og kameraten din har hatt flaks, andre har ikke det.

Altså, du vil klage til tollvesenet fordi pakkene dine slipper gjennom selv om de ikke skal? Tror mange blir “takknemlige” for det om noen plutselig begynner å skjerpe inn rutinene :unamused:

For å komme med enda litt mer info her, så er det faktisk Posten som fortoller pakkene for Tollvesenet =)

Info om priser på gebyrer finner dere på denne siden på Posten.no

Jeg har også fått pakker “tvers i mellom” systemet uten å måtte betale MVA på de og jeg er bare overlykkelig =) Penger spart på ett kjøp betyr bare mer på neste kjøp :wink:

Å slippe å betale avgiftene føles litt som å vinne i lotto. Av de små premiene, men likevel en gledelig overraskelse. Jeg tenker som så at det er best å holde munn om hvilke avsendere det gjelder, om man håper det skal funke neste gang også. Litt paranoid, kanskje, men om det plutselig renner inn men pakker fra en forhandler fordi folk har plukket opp tips på nett vil jeg tro sjansen er større for at disse kontrolleres nøyere. Kanskje.
Nå har dette stort sett dreid seg om t-skjorter, men jommen hadde jeg ikke flaks med en stor forsendelse lego en gang også…

Det virker ikke som om det er noen faste regler. Har handlet på bricklink til over 200 kr et par ganger, og den ene gangen sørget mva og tollgebyr for at det hele ble mer enn dobbelt så dyrt! Kjøpte 7993 Service Station til min datter for rundt 400 kr inkl frakt. Når jeg skulle hente pakken måtte jeg ut med mva og tollgebyr på mer enn 400 kr. Første gangen jeg bestilte, omtrent samme sum, hentet jeg bare pakken uten å måtte betale noe mer.

Planlegger å kjøpe et større sett til jul, men er usikker på hvor totalsummen vil ende…

I forhold til Bricklink (som er mange små “butikker” i et hjørne av folks legorom), men også i forhold til en del andre små firma er det litt tilfeldig hva de skriver på verdien på “toll-lappen”. Slik jeg har opplevd det med en laaaang histore med handling fra store (amazon) og små selgere der i Utlandet er det som føles “tilfeldig” helt klart et resultat av det som står som verdi på toll-lappen (og som altså ikke nødvendigvis er det samme som ble betalt).

aj-ml

Når jeg kjøper en vare med verdi under 1000 kr ber jeg selgeren å merke pakken med vareverdi uten frakt : Kjøpte sett [set]10183[/set] her i april vareverdi er $167 + frakt $54 og har kun betalt mva for vare verdien på $167 ikke mva på frakten.
Hvis jeg har kjøpt en vare til verdi over 1000 kr så henter jeg den selv oppe på tollpost sin avdeling og gjør fortollingen selv og betaler da 125 kr + et lite gebyr når jeg betaler med kort tror jeg betalte 45 kr da fortollet selv lego sett [set]8880[/set]
Har også spurt noen selgere på bricklink om de kan sette gave på sendingen og noen har gjort det.
Har også kjøpt en del 9 volts skinner fra en selger på bricklink velger der å legge vare verdi på ca 180-190 kr så jeg ikke får noe mva på det inn til norge,hvis jeg legger inn en order der på torsdag da vet jeg toll grensa neste uke som blir oppdatert hver torsdag og han pleier å sende på ca 1 uke.
toll.no/templates_TAD/Tolltariff … anguage=no
bricklink.com/store.asp?p=Trainstar

Eventuelt så bruker dere denne kalkulatoren. Så slipper dere å bekymre dere for uventede utgifter =)

Importkalkulator Tollvesenet Norge

Hei
Det er forskjell på hvordan firma og privat person kan fortolle varer :slight_smile:
Det enkleste for private er å holde bestillingen under henholdsvis kr 200 eller kr 1000,-
Er vare verdi under kr 200,- er pakken tollfri, uansett fraktkostnad.
Er vare verdi over kr 200 og frem til kr 1000,- inkludert frakt kan man som privat person fortolle varen selv (forenklet fortolling).
Er vare verdi over kr 1000,- med eller uten frakt må varen fortolles av en speditør eller direkte på ett tollkontor.

Fortoller du varen selv betaler du ikke noen fortollingsgebyrer, må varen fortolles av speditør betaler du fra ca 100 lappen og opp til ett par hundre (Tror f.eks DHL tar kr 245,- i gebyr og ytterligere 245 hvis de må legge ut mva for deg).

Er vare verdien over kr 200,- skal mva alltid regnes ut fra vare+kjøpskostnad+frakt - det er ikke lov å be om at kun vare verdien settes opp på deklarasjonen fra avsender (da kan du faktisk risikere straffetoll).

Jeg anbefaler alle som kjøper fra utlandet å ordne seg en bruker hos tollvesenet, her kan du gratis fortolle opp til kr 1000,-
https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett

Mvh
Vegard

Har også opplevd å bestille en stykk modeltog lokomotiv fra usa for en del år siden der jeg kun har betalt mva for vareverdi ikke frakt og har ikke spørt de om det heller.Dette var da posten startet med forenklet fortolling.
Kjøpte et marklin lok her i våres til verdi ca 2000 n.kr og den hentet jeg på posten der jeg bor.(forenklet fortolling)
Posten har jo snakket om å heve 1000 kr grensen på forenklet fortolling til 5000 kr.
“200 kr. i 1974 tilsvarte 1073.33 kr. i 2010” - SSB

På tide å heve 200 kr grensen?
dinside.no/884298/vil-heve-g … fortolling
:wink:

Det vil nok gå mange år til før det blir vedtatt.

Fra spørrerunden i januar:
"Spm. 687 fra representanten Morten Ørsal Johansen om grensen for tollfri import
I FrPs alternative statsbudsjett fremmet FrP forslag om å heve grensen for tollfri import fra 200 kr til 1000 kr. Det ville medført et brutto inntektstap for staten på ca 100 mill. kroner bokført. Hvilke dynamiske effekter, både i år 1 og til slutt, regner Finansdepartementet at en slik avgiftslettelse har, både hva gjelder etterspørselsvirkning og inntektseffekt?

Svar:
FrPs forslag om en heving av grensen for avgiftsfri import fra 200 kroner til 1 000 kroner fra 1. januar 2012 antas isolert sett å gi et provenytap på 160 mill. kroner bokført i 2012.

I dette anslaget er det ikke tatt hensyn til atferdsendringer som vil følge av den økte avgiftsfrie grensen. Tar en hensyn til atferdsendringer kan det på svært usikkert grunnlag anslås at heving av grensen ville gitt et bokført provenytap i størrelsesorden 230 mill. kroner1. Atferdseffekten anslås dermed til om lag 70 mill. kroner.

Dagens ordning med en grense på 200 kroner for avgiftsfri import gir for øvrig en konkurranseulempe for norske næringsdrivende som selger tilsvarende varer i Norge. Disse må betale norsk merverdiavgift av sin omsetning av varer under 200 kroner, noe man slipper på tilsvarende vare som blir importert. En økning av verdigrensen til 1 000 kroner vil forsterke denne forskjellen.

1 I spørsmålet fra Frp oppgis provenytapet til 100 mill. kroner. Dette er departementets anslag for bokført provenytap hvis grensen heves fra 1. juli 2012, jf. svar på spørsmål nr. 110 av 6. oktober 2011 fra Fremskrittspartiets fraksjon om Statsbudsjettet 2012."