Togsamlingen

Endelig har jeg fått jentene mine til å bygge litt Lego i stua. Og det som startet som en oppmuntrende far med et par meter togskinner og et gammelt [set]7710[/set] på stuegulvet, tok litt av.
Etter en rask avklaring med konemor, slik at jeg fikk et par dager på meg, valgte jeg å sette opp det meste jeg hadde av tog og skinner som var oppbygd (ca 80%). Jeg har aldri satt det opp sammen før, så jeg var spent på omfanget. Det som begynte med en enkel loop, vokste ut i alle retninger for å få plass til alle togene som dukket opp av eskene. Heldigvis har vi akkurat flyttet til et sted med stor stue. Jeg fant også ut, til min overraskelse, at jeg hadde to [set]4558[/set] :smiley: (Ikke alltid full oversikt i et lite Legorom.) Kona begynner nå å skjønne at jeg trenger ganske stort areal den gangen vi skal bygge hus… :wink:
Uansett, her er bildene jeg tok før kameraet gikk tom for batteri (trykk på bildene for større utgave):






Veldig, veldig bra. Der har du alle de LEGOtogene jeg siklet på i hele oppveksten min, lucky u!
Dette burde du ha som en permanent layout. Utifra bildene er det jo fortsatt plass på stuegulvet til å tusle rundt omkring der, så kan ikke skjønne at fruen din kan se det som et problem å ha dette stående:p

STEIKE BEIKEN!! :slight_smile:

MYE tog gitt…

Er det der bare orginale sett eller er det noen MOC’s også innimellom der? Jeg kan nok om LEGO-tog til å spotte noen selv…

Lucky og lucky… har jo måttet kjøpe de settene jeg vil ha. Har kanskje hatt litt flaks med et par “lots” jeg har kjøpt brukt. Målet er å skaffe alt i 9V og jeg begynner å nærme meg nå.
Hadde det vært opp til meg, så hadde stua vært Legorommet, og vise versa :wink: Uansett er det veldig bra at stua er ca 45m2.

Jeg har puttet på noen MOCs også. Det meste av togene mine er på skinnene, fordi jeg ville dokumentere det jeg har :slight_smile: Kan være greit i en evt forsikringssammenheng også. (Bank i bordet!)
Det kan jo også bli lenge til neste gang jeg får sjansen til å sette opp alt sammen.

Ved å følge linken på signaturen, vil dere blant annet se de togsettene jeg har.

Det er ikke alle som har en stue på 45 m2 å sette opp legotoget sitt,jeg har jo kun stue på ca 20 m2.

Men mange flotte tog der andy !.
:smiley:

Imponerende!

(Og veldig misunnelig)

På tide å bruke litt brikker fra Lugbulk før jeg kjøper nye… Helgens produksjon så langt.
De fleste vil nok se en viss likhet med Legos egne tankvogner men tankvogner kan en ikke få nok av. :slight_smile:

Ser jo bra ut det her!

(For dem som vil se bildet rett vei, anbefaler jeg “Ctrl+alt+pil ned” :stuck_out_tongue: )

Hmmm. Det står riktig vei på IPaden min… Skal se hva jeg får gjort. Takk for tipset!

Hmmm :slight_smile: Sånne togbilder gleder når man har “hjerte” for tog :wink: Flott samling!

kanskje Ipaden din som er opp-ned :sunglasses:

åpner jeg bilde i en ny fane blir det riktig, men rart at det er avbildet oppned direkte i posten. kanskje forumet som hikker litt igjen?

Ved å se på Exif-attributtene i bildet, kan man se at det er tatt med kameraet opp-ned i forhold til “horisonten” (Exif tag’en Picture Orientation er 3).

Se impulseadventure.com/photo/e … ation.html for informasjon om orientering.

Det er nok forumets bildeleser som ikke tar hensyn til denne tag’en. Man kan lett endre dette med diverse bildehåndterere (fex den som kommer med Windows).

En iPhone eller iPad er “rett vei” hvis hjem-knappen (den som er på glassplata og brukes til å veksle mellom programmer osv) er til høyre. Med nyere iOS kan man også bruke volumknappene til å ta bilder og da er en iPhone som oftest “opp-ned”. På iPad har det lett for å bli feil, da det magnetiske omslaget er laget slik at hjemknappen blir til venstre og når man tar det av for å ta bilde, blir faktisk iPaden “opp-ned”. Kameraet som tar bildet er da nederst til høyre, mens “rett vei” er med kameraet oppe til venstre (sett fra fotografens sted).

I teorien skulle alle bildehåndtere ta hensyn til dette, men som praksis viser, er det mange som ikke “har hørt om” orientering.

For Firefox finnes det er gratis tillegg som heter Exif viewer som gir fin oversikt over Exif-attributter.

Takk for grundig redegjørelse. Nå kan jeg få gjort noe med det :wink: