Togbane, layout, programvare

Kjenner noen til om det finnes noe velegnet programvare for å designe LEGO-togbaner (med de nyere plastskinnene)?
Jeg er klar over at det går an å bruke Lego Digital Designer til en viss grad, men her ser det ikke ut som om det ligger sporvekslere inne, og det virker uansett ikke som noe optimalt program for å lage en litt halvstor togbanelayout… Ser for meg et program hvor man lett ser skillet mellom hvert enkelt segment av banen for å enkelt kunne bruke denne som grunnlag når man etterpå bygger banen på ordentlig…

Tenker i utgangspunktet på togbane i ett nivå, men selvfølgelig bonus dersom det er muligheter for å legge togbaner med stigninger til flere nivåer.

Ekstraspørsmål:
Kom tilfeldigvis over “Track Fall 4M” i LDD (kjent som “Train, Track Plastic, Narrow, Ramp” på Bricklink), opprinnelig brukt i settene 7199: Temple of Doom og 6857: The Dynamic Duo Funhouse Escape.

Jeg regner med at denne typen skinne er alt for bratt til å bruke mellom nivåer i en (motorisert) toglayout, eller…?


EDIT:
Har i ettertid funnet Train Track PlannerLEGO.com. Denne var ikke helt optimal, selv om man her også har sporvekslere og man kan skrive ut “togplanen”, så er selve arbeidsvinduet i nettleseren i minste laget.

Den typen skinner er nok for bratt ja, men også for smal for vanlige tog.

Eeeh, jepp, -du har da så absolutt rett. Det er jo bare 2 studs imellom på denne, ikke 4 som normale skinner. Takk for tilbakemeldingen, så tydeligvis ikke så nøye på bildene her. :blush:
Enda godt det snart er helg…

Layoutprogram som er grei å bruke.
BlueBrick

Hm. Brannmuren her gir trojan-alarm når jeg forsøker å laste ned BlueBrick…

Flere av oss her inne som har brukt den i en årrekke. Så skal være trygg, men kan jo ha blitt “hacket” :wink:

Hei.

Jeg bruker anyrail. Er til alle slags type modelltog, men har også alle lego tracks av nyere type inne så den er fin å lage lay out med så lenge man kun trenger 2D.

Helgemann

Noen virus programmer og brannmurer kan gi virus alarm på exe-filer den
ikke kjenner til :wink:

Takk for tipset, da skal jeg teste den ut :slight_smile:

Fikk advarsel om det samme på jobb-PCen, men fikk ikke denne advarselen på hjemme-PCen, så kommer vel an på hvilken antivirus / brannmur-løsning man bruker.

EDIT:
Får visst ingen advarsel på jobb-PCen heller i dag. :confused: