[Tog] Strømskinner som kobberbelagt -> PF IR styring

[size=85]Link til posten som er quote[/size]

Prosjektet er at jeg skal legge kobberteip på nye skinner som ikke har metal på seg for da slik å kunne kjøre rundt med de nye PF IR togene som har en gammel 9v tog motor på seg uten motor i som kun blir brukt som “pickup” for å ta opp strømmen fra skinnene for så å sende denne inn i PF IR mottageren.
Da slipper jeg nemmelig å ha batterier i toget, er lei av å bytte batterier.

Jeg har nå fått tak i kobberteip på elfa og har nå lagt/teipet 10 skinner med kobberteip og slik som jeg ser det etter en liten testing er dette genialt iforhold til å kjøpe 9v skinner på internett som kan være noe dyrt.
Det ser litt rart ut fordi man ikke er vant til kobberfargen på togskinnene men detta skal kommer til å gå veldig bra etterhvert.

Jeg har også målt litt motstand på skinnne og den lille, korte målingen jeg gjorde som jeg tror er upresis så hadde kobberteipa skinner mye mindre motstand enn 9v skinnene. (elektrisk, ikke fysisk)

[size=85]Trykk på bildet for å få det større[/size]

Mer kommer senere…

Oste Hovel

(Til moderatorer/admin ikke vær redd for å gå inn og endre på posten min for å rette på skrivefeil, dette er veldig ønskelig, av den grunn at jeg er dyslektiker og sliter med å se disse feilene selv)

Skrivefeil er det nok ingen som gidder å redigere innlegg for :slight_smile:

Men tilbake til temaet - det som ville vært interessant er hvor lenge det holder ut før det blir utslitt… fint om du gidder å lage en sløyfe (inkl. noen rette skinner) og stress-teste det litt!

Dette ser veldig interessant ut. Spørsmålet jeg har er om det er like bra for de buede skinnene som for de rette skinnene? Jeg ser også for meg at hele strekk i en modul (tunnel e.l.) kan legges uten brudd og dermed bedre strømføringen ytterligere. Det er jo også noen som har brukt metallskinner limt på lego sviller der ute, men dette innebærer jo shaving av knotter m.m., jeg er mye mer for bruk av 9V skinner for å øke antall tog som kan kjøre samtidig. Det ultimate hadde jo vært å kunne kombinere 12V med dette i hvertfall for enkelte strekk for å vise enda flere tog samtidig.
Skaffet meg forøvrig det nye passasjertoget i dag med 30% avslag (på all lego!!) Jippi! :smiley:
Bård

Jeg har litt teoretisk erfaring med hjemmelagde bilbaner i tre, og der bruker man ofte kobberteip for å gi strøm til bilene. Det er heller ikke uvanlig at man legger kobberteip på plastskinner for å få bedre kontakt. Jeg vil anta at disse bilene sliter mer på teipen enn legotogene. Jeg vet ikke nøyaktig hvor lenge slik teip varer på en bilbane, men med tanke på alt arbeidet med å legge ny er det i hvert fall lenge nok til at det likevel lønner seg.

Teipen er ikke verdens beste leder, men jeg er ikke overrasket over at den leder bedre enn de vanlige skinnene med sine forbindelsesledd. Tipper togfolka her inne uansett skjøter banene sine med kabel for å unngå spenningsfall.

GlassForum fører teip i ulike størrelser fra 49 kroner pr 33 meter.

Ser ingen merker etter slitasje etter over 1 time med kontinueling kjøring rundt en avlang bane.
Kan se spor i svingene der kobberet ikke lå helt flatt at det er litt slipt ned der det var små bulker, men dette er ikke farlig og egentlig ventet.

Tror dette kan være en bra løsning, utenom at det tar LANG tid å legge teip på alle skinnene mine.

Oste Hovel

Har du teipet hver enkelt skinne sånn at du fortsatt kan ta dem fra hverandre uten å teipe på nytt, eller ligger teipen over banen i ett?

Teipet hver enkelt skinne for seg, slik at jeg da kan dele dem.

Driver med automatisk togovergang med pneumatik og NXT :wink:

Det er ganske kul…

Edit: Når er den her

Oste Hovel

I gamle 9V-tider var jo overskuddet av bua skinner et faktum i det man kjøpte sitt andre togsett med oval bane (en av grunnene til at jeg overhode ikke skjønner hvorfor Lego har valgt å selge plastskinner som pakke, [set]7896[/set]).
Derfor tror jeg at hvis de teipa skinnene kan kombineres med gamle strømskinner vil man langt lettere finne litt bua skinner brukt!

aj-ml

Jeg bruker både teipa og 9v skinner sammen siden jeg har fått tak i en del av dem, og dette fungere veldig fint.
Både Bua og Rette teipa skinner er greit bare at det er litt kronglete og få teipen ruglefri på de bua skinnene.
Jeg har teipa også 2 penser, og disse 2 fungerte helt uten problemer en god stund men nå har de dårlig kontakt i teipskjøter under som jeg skal ordne på.
Har også teipa en halv dobbel-pens, men er ikke ferdig med den.

Men detta tar en stund å teipe da, skal komme tilbake hvis jeg merker problemer med visse ting, har ikke testa hvordan skinnene er i bakke.
Og venter på 3 stk 9v tog fra statene slik at jeg kan modifisere dem til strømpickup opp til PF styringa inne i toget.

Oste Hovel

Finnes det noen guide på hvordan en kan endre de to nyeste togsettene til 9v ?

Samme gjelder forresten med de to forrige settene (med den andre IR styringstypen) og Emerald toget?

Er det ikke bare å bytte motor på de “vanlige” togene? Nå har jeg ikke sett dem nøye ennå men…
For Emerald er det dog litt mer jobb. Rob hadde laget en 9V-versjon og ba meg til å lage byggeanvisninger til den - skal prøve å finne dem frem :slight_smile:

For å konvertere en ir/pf tog, trenger du metalhjul og noen koblinger inne i toget for at den skal hente strømmen fra skinnene.

Skal komme med noen bilder og slikt om hvordan jeg gjør strømpickup-tog senere.

Oste Hovel

Trenger da bare metallhjul (dvs. en 9V-togmotor), og ikke noen koblinger inne. Med mindre man også vil ha lys da.

Du trenger 4 stk metalhjul, 2 stk metal skinner som overfører strømmen fra hjulene til motoren (se bildet)

[size=85]Trykk på bildet for få det større[/size]

Du ser skinnene øverst og nederst i toget.
[size=85]Trykk på bildet for få det større[/size]

Når jeg bruker den som en 9v strøm forsyning til PF styring på toget fjerner jeg bare motoren og 2 av tannhjulene inne i der.

[size=85]Trykk på bildet for få det større[/size]

[size=85]Trykk på bildet for få det større[/size]

Batteriboksen er tom, og den er der for å “laske” C1 → 9v og C2 → 0v for at IR reciveren skal virke.
[size=85]Trykk på bildet for få det større[/size]

Oste Hovel

Fant akkurat denne tråden etter å ha googlet kobberteip :slight_smile:

utrolig kult prosjekt, og masse kule ideer, spesielt å bruke 9v-skinner som strømkilde til pf-mottaker. Hvorfor måtte du bruke batteriboks? hva betyr laske?

Vet at det er en gammel post, mest i tilfelle ts er innom igjen :wink:

Grunnen til at PF batteriboksen ble brukt var nok fordi han måtte få strømmen over til de rette lederne (det han kaller “laske”, ett annet ord ville vært “koble”) i PowerFunction pluggen. Du kan jo selvsagt “bare” åpne opp en slik PF-plugg og koble om selv, eller kutte kablene og koble om. Men tror nok han gjorde dette for å slippe å modifisere noen kabler.
Jeg har ikke testet noe av dette selv da jeg ikke har noen 9v-motorer, men lurer på om man ikke kan bruke en slik 9v-PF konverterkabel istedenfor (slik som denne alpha.bricklink.com/pages/clone/ … =60656#T=C).

Var mange flotte tips i denne videoen: youtube.com/watch?v=i_4d-XsgdA0

Godt mulig at det bare er å bruke en skjøtekabel om det er snakk om å drive en annen motor eller lys fra strømuttaket til 9V-motoren, men annet utstyr, som mottakere og servomotorer, får sin strømtilførsel via de to lederne som leverer konstant spenning. Dermed vil en mottaker som er koblet mot de gamle 9V-kablene forbli strømløse med mindre man kobler om. Batteriboksen er bare en snarvei, den kobler selv sammen de to settene med ledere når den skrus på.

Hadde jeg fulgt med på den videoen litt nærmere så hadde jeg jo sett at en slik skjøtekabel faktisk ikke fungerer, man må faktisk enten via en batteriboks eller så må man lage en slik kabel selv. Når man går via batteriboksen kan man også velge rotasjonsrettning selv.