To forskjellige farger?

Muligens veldig nybegynnerspørsmål:

Har begynt å sortere Lego jeg har kjøpt de siste årene. Noen av brikkene jeg trodde var reddish brown er litt forskjellige. Så jeg lurer på om det er en annen farge som er nesten lik? Eller om dette skyldes en liten fargefeil fra Lego sin side?

Numrene under gjorde meg heller ikke noe klokere:

Den øverste brikken har “10 84” skrevet under.
Den nederste har “9-68”.

En annen ting er at de er forskjellige under. Noen som vet hva det skyldes?

Noen som har svaret i hodet? :slight_smile:

Sikkert den gamle brunfargen, kalles bare “Brown” på Bricklink.

Ser solfalma ut.

Begge er kjøpt nye fra Bricklink det siste året, men er jo en mulighet det ja. Takk for svar!

At noe er kjøpt på Bricklink det siste året betyr jo ikke at de to delene er produsert på samme tid.
Jeg tror dette er en gammel brikke og en ny brikke. Den nye brikken er den som har hull i de pinnene under. Sannsynligvis for å bruke mindre ABS plastikk. Mens den gamle har solide pinner under…
Og da kan det jo også være større forskjeller på pigmentbruken i de forskjellige produksjonene. Tror ikke de er solfalma da brikken jo har jevn farge både på siden og under… Men det kan kanskje være en medvirkende årsak til fargeforskjellen?

Har du flere like brikker som avviker like mye, eller var det bare disse to?

Ut ifra det jeg har observert tror jeg den øverste brikken er rødbrun mens den nederste er gammel brun. Tallene 68 og 84 betyr at den øverste er fra den 84. støpeformen for 1x6x1 brikker som er laget mens den andre er fra den 68. støpeformen. For 1x6x1 brikker som jo har vært med siden den tiden de var merket “pat pend” vil den første støpeformen etter at man gikk bort fra å merke klossene på denne måten være uten støpeformmerke. En slik brikke uten støpeformmerke og uten “pat pend” er dermed fra slutten av 70 tallet. Etter 1983 begynte man også å inkluderte delenr i formene.

Tallene 9 og 10 vil si at de har hatt plass nr. 9 og 10 i den 68. og 84. støpeformen.

På den øverste brikken kan man også se 4 små halvsirkler på hver av brikkens langsider på undersiden. Disse ble introdusert på nye former en gang mellom 2005 og 2010.

Et sett fra ca. 1993 hadde 1x6x1 brikker med støpeformmerke 50 1x6x1 brikkene. Jeg vil derfor tippe på at den nederste brikken er fra ca. år 2000.

I dag har de aller fleste brikkene hull i pinnene, men det virker som om noen farger fortsatt produseres med solide pinner. Dette kan man se på for eksempel modulhusene.

I en pose med ca. 30 brikker (som jeg er nesten sikker på at er kjøpt sammen) så har tre brikker lik farge som den nederste brikken på bildene over.

Artig lesning!

Jeg ser at et par stykker har foreslått at den nederste er den gamle fargen “brown”. Jeg fant noen brikker fra Fort Legoredo (brikkene der har vel den gamle brunfargen?) og sammenlignet. Da var det synlig forskjell på de to fargene. Skal ta et bilde i dagslys i morgen med brikkene sammen.

Jeg har egentlig ikke noen gode forslag her, men har faktisk fått kjøpt Technic set hvor man tydelig så at gulfargen var forskjellig.
Den var noe mer blass enn den vanlige gulfargen. Det var kun på noen enkelte klosser. Beam liftarm 5 huls tror jeg det var.