Tips til "scala" på hus

Tenkte jeg skulle prøve å bygge ett skikkelig hus i LEGO, og da ta utgangspunkt i huset jeg bor i. Men, er det non som har no tips på hvor stort det bør bygges?
Har kikket litt på hus som folk og fe har bygd, men ikke helt klart å finne ut hvor mange knaster 1 meter blir gjort om til. Ikke sikkert det er noen fasit på dette, har fort litt med byggverket å gjøre, men om det er non som har tips om sånn ca hadde det iallefall vært fint som et utgangspunkt for meg:)
Huset er 10x10 meter…30 knaster i hver retning??

Lego scale converter Wink

Daws Du raske bygger!
Æ bruker for det meste å se på forbildet, plukker noen pregnante deler, som f. ek.s vinduer, søyler o.l., som man MÅ bruke denne eller hine Legodelen til og tar målestokken derfra.
Målestokken for Lego-mannan er mellom 1:40 og 1:50, alt ettersom om man tar dem med hår og hvor høy man anslår at virkelige mennekser er i gjennomsnitt.
Legoklossene har ukurante mål i mm. Veiplater er 32 Nupsies og 25 cm.
Elelrs se her:
http://f24.parsimony.net/forum61776/messages/60867.htm
og her:
http://www.robothek.de/Raeder/Raeder.htm
Hilsen
Micha

Takk for svar:)
Litt off-topic, men bruker dere alle å tegne først, eller “starter dere bare å bygge”?
Må selvfølgelig littt planlegging ting okke som, men dere skjønner vel hvor jeg vil.

Luza wrote:
Takk for svar:) Litt off-topic, men bruker dere alle å tegne først, eller "starter dere bare å bygge"? Må selvfølgelig littt planlegging ting okke som, men dere skjønner vel hvor jeg vil.
Dette spørsmålet synes jeg ikke er offtopic, fordi det kommer ann på hvilken size du ønsker å bygge i og hvor detaljert du skal modellere huset etter orginalen. For eksempel så har jeg bygget 3-4 større byggverk nå: "Fokus Kino", "Ishavskatedralen" og "Polaria". Alle disse tre er bygget helt på frihånd uten å tegne i detalj først. Grunnen var at jeg da ikke hadde planlagt å bygge større enn det jeg hadde brikker til... Noe som jeg skar seg i siste versjon av "Ishavskatedralen" hvor jeg måtte kjøpe inn ett par nye LEGO sett (#4956 House) for å få nok hvite klosser slik at jeg kunne utvide kirka og få den i mer korrekt skala. Smile Nå i mitt neste bygg (Verdensteatret) hadde jeg tenkt å planlegge i forkant, men det er ene og alene fordi jeg ikke har klossene jeg trenger, og da kan en digital sak laget i for eksempel MLCad hjelpe på fordi man der får listet opp hvor mange klosser man trenger av i en farge av en eksakt brikke. Så kan man gå over til Bricklink og handle de rette brikkene etterpå. Så digital tegning før bygginga vil jeg si ikke er nødvendig men hjelper på når det blir store byggverk og du vet du ikke har klosser nok.