Tips til modulærhus tilhengere

Kom over custom byggeplaner her:

ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl … 0612260003

Hvis noen vil bygge noe eget :smiley:

Selger har flere andre tegninger og sett også.

Kan skrive under på at vedkommende selger vet hva han driver med - han går under navnet lgorlando på Flickr og står bak mange strålende kreasjoner, blant annet et sykehus jeg selv har kjøpt instruksjonene til og virkeliggjort hjemme hos meg selv:

Han har også en egen nettside hvor han selger sett og instruksjoner: BrickBuildersPro.

Hvis noen har andre spørsmål om selgere av custom-instruksjoner, er det bare å stille dem. Jeg har litt erfaring med de fleste av dem etter hvert.

Et fantastisk bygg. Har du en ca. pris på dette?

Ja, men det blir veldig cirka. Min erfaring fra bestilling av (nye) klosser via BrickLink er at man stort sett ender opp med å betale roughly en krone per kloss. Sykehuset består av ca 3500 klosser + rett i underkant av 1000 for interiøret, hvis du skal ha det også med (etter min mening er det vesentlig mindre stas enn eksteriøret). Altså ca 3500 kroner uten interiør, ca 4500 med. Ikke billig, akkurat, men som du sier: Det er et fantastisk bygg :slight_smile:

Og hvis du har en del av klossene fra før eller er villig til å kjøpe brukt, blir det selvfølgelig en helt annen pris.

Vær ytterst forsiktig med å kjøpe byggeplaner over Ebay.
I 99.99% av tilfellene så er det ikke eieren/oppfinneren av planene som selger dem.

Den trur jeg du må utdype litt?
Hvorfor er det farlig om noen andre selger andres byggeplaner?

Det er vel ikke farlig på noen annen måte enn at de som har laget modellen ikke får betalingen de fortjener. For forbruker så har det vel ikke noe å si, man får jo det man betaler for.

Men det er jo absolutt noe å se opp for slik at man kjøper av opphavspersonen og ikke en gjøk som prøver å gjøre seg rik på andres jobb.

Jeg er helt enig i at man skal passe på hvem man kjøper av, men 99.99% er en voldsom overdrivelse. Jeg vil anslå det til kanskje maksimalt 10-15% av tilfellene, og jeg vil påstå at jeg har rimelig god oversikt - i alle fall når det gjelder modulhus og lignende. Men det er ikke verre enn at om man lurer kan man spørre.

Eiker86: Hvis man med vitende og vilje kjøper byggeplaner fra andre enn dem som har laget dem er man på ytterst tvilsom grunn rent moralsk sett. Da er det snakk om at noen tjener penger på en jobb andre har gjort, og de driver med ulovlig videreformidling av åndsverk. Som kjøper løper man ikke noen umiddelbar risiko, men moralsk sett vil jeg definitivt si at man altså er på tynn is hvis man vet hva man gjør.

Noe annet som er enda mer i grenseland - definitivt lovlig, men fortsatt moralsk tvilsomt, er å selge egne byggeveiledninger basert på andres modeller; altså at man har kikket på bilder, gjenskapt modellen digitalt og så tilbyr egne instruksjoner. Denne karen her har holdt på med dette ganske lenge - det som har gjort ham spesielt upopulær er at han pleide å bare snappe bilder som modellbyggerne selv hadde tatt av sine egne modeller for å selge byggeveiledningene på eBay. For eksempel ble Brikkelauget-medlem shutinc offer for dette - modell nummer tre på den sida jeg linket til er hans Wax Museum. Nå har selgeren, etter mange klager, byttet ut de fleste stjålne bildene med digitale bilder fra veiledningene.

Hvis man skal kjøpe byggeveiledninger til uoffisielle modeller, og være helt sikker på at man kjøper dem fra de som selv har laget dem, så har noen av selgerne egne nettsider. For eksempel:

Brick City Depot,
Brick Builders Pro og
DustinCropsBoy

Hvis man har kikket innom disse sidene vil man også sannsynligvis kjenne igjen byggeveiledninger fra disse selgerne som kommer til salgs på eBay - og dermed unngå å kjøpe fra andre enn de som opprinnelig står bak veiledningene.

Her er dessuten et par “safe” selgere på eBay, som tilbyr svært flotte instruksjoner:

Yoni Levi
Fully Brick Models

…og også Brick City Depot og Brick Builders Pro selger på eBay i tillegg til sine egne sider.

Jeg har kjøpt byggeveiledninger fra alle de nevnte selgerne unntatt DustinCropsBoy, og kan gå god for at de gjør skikkelig arbeid :slight_smile:

Å, wow, dette visste jeg ikke om! Makan til frekhet :confused:

Denne tråden hos Eurobricks er ganske opplysende lesning i sakens anledning.

De første postene kan være litt forvirrende ettersom de opprinnelig kom fra en annen tråd, men ble flyttet fordi en moderator mente diskusjonen var interessant nok til å få en egen tråd.

Dæven. Lå ute til salgs det museumet gitt.

Den er litt forvirrende, men det kommer tydlig frem at modellene er laget av andre enn de som selger tegningene og hvilke selgere man skal holde seg unna.

I dette tilfellet kan du sammenligne Lego med annen kunst, hvor det er kunstneren som sitter med opphavsretten til kunstverket. Hvis noen lager en kopi eller plagiat skal kunstneren minimum gis honnør. Problemet er at det er ofte vanskelig å vite hvor grensen mellom “Inspirert av” og “plagiat av” er. Den er mer moralsk enn juridisk :slight_smile:
Direkte kopi er lettere, de skal kunne stoppes som forfalskninger.

Informasjon og diskusjon via forum vil kanskje forhindre noen salg, nå vet ihvertfall brukere av dette forumet om dette.

Mvh
Vegard