Tips til å bygge fine hustak i LEGO

Kom over dette tipset i dag. Ble ett utrolig flott utseende på taket:
[youtube]1o-iG7giSoU[/youtube]

Tenkte vi kunne bruke denne tråden til å dele forskjellige teknikker for å lage hustak.

Dette programtilskuddet støttes ikke står det hjå meg…

Programtillegget skulle det vera…

Det var et fint tak, bra tips F=NIX :smiley:

Oyvindk: Prøv denne da youtube.com/v/1o-iG7giSoU&hl=en_US&fs=1 Klipp ut og lim inn in ny fane om nødvendig.

Stilig. Takk for tips.

Noen som har en god løsning for hvordan man skal konstruere tak på en bygning hvor to vegger møtes i 45-graders vinkel? Taket skal ikke være flatt, men ha en stigning på ca 30 grader.

Du kan jo velge å bruke standard takbrikker: Slope 33 3 x 3 Double Concave som kommer i Dark Bluish Gray, Dark Red og Sand Green. Men dette gir jo for det første kun 90 grader vinkel på veggene og takhellingen er 33 grader.

Jeg foreslår å bruke plater som ligger i 30 grader helling. Du kan la ene taket gå inn under det andre og dekke til med vingeplater i skjøten. Blir neppe helt jevnt i skjøten da det kan være en utfordring å finne vingeplater med den rette vinkelen. Se på dette bildet som jeg postet i en annen tråd:

Ett annet alternativ er å lage taket med plater som ligger horisontalt og så bygger du opp stigningen i trappetrinn for å få til stigningen. I skjøten hvor disse to takene møtes med 45 grader, så bruker du tiles på toppen av det underste taket der det går inn under det andre taket og bruker vanlige plater på det øverste taket som jo da jeg antar skal ha samme stigning.
Kanskje ikke helt bra forklart, men om du så hvordan Terjesc hadde laget de 80 graders utvendige hjørnene på Samfundet, så kan denne teknikken også brukes for innvendige hjørner.

Her er ett bilde jeg fant av det hjørnet, men vet ikke om det er så lett å se teknikken her.
Brikkelauget Layout 13 by Are J Heiseldal, on Flickr

Nå vet jeg ikke hvilken innsteg man må ha for å få 30 grader helling på taket. Men man kan sikkert bruke matematikk for å regne seg frem her. En brikkebredde er 0.8mm og en platehøyde er 0.3mm (ikke medregnet selve knotten/studd). Tror neppe du klarer å finne noe heltall her, som igjen betyr at du sannsynligvis ikke kommer helt presis på 30 grader med denne teknikken. Kommer jo også litt ann på størrelsen på bygget…

(Edit: fant ett bedre bilde av Samfundet og det aktuelle takhjørnet)

Takk for svar. 30 grader er ikke noe eksakt mål, det er bare ca det området det skal ligge i. Har prøvd å legge tak oppå 2x4 slopes, noe som gir en grei vinkel i utgangspunktet. Har forsket litt med både plater og brikker hvor jeg i sistnevnte tilfelle prøvde med 1x2 inverted slopes på ene siden og 1x3 på andre siden. Ikke sikker på om det da var nøyaktig 45 grader på veggen, men det er heller ikke nødvendigvis ett must. Med plater prøvde jeg mange forskjellige wedge-plater, men ingen hadde tilfredsstillende vinkel. Det gjør det heller ikke nødvendigvis lettere at ene siden av det vinklede taket ender opp i veggen på en høyere bygning, noe som begrenser mulighetene for overlapping. Mulig jeg bare skipper hele prosjektet, har egentlig mer enn nok annet å finne ut av til layouten. Inkludert fiskehjeller :smiley: Skal se om jeg rekker å prøve ut en ide jeg har til helgen.