Tips og tilbakemeldinger på bygg: Verdensteatret

Hei folken, da var jeg igang på alvor med konstruksjonen av en modell av ett bygg i Tromsø. Denne gangen er det ett helt “vanlig” bygg. Men bygget er gammelt og av gammel stil. Så det skiller seg ut blant de andre byggene i byen. Dette er en av de eldste murbyggene i sentrum av Tromsø. Dette bygget er nå fredet og har vært pusset opp utallige ganger. Sist jeg hadde planer om å bygge dette var det lyst rosa. Men nå i sommer fikk fasaden en ny opp pussing og fargen ble endret til gult som vistnok skulle være den orginale fargen.

Da dette er en kino så håper jeg å få med litt av interiøret også i bygget. Men først tar jeg front delen som vender ut mot gågata. Her er det i 1.etg en kafe på dagtid, kiosk og bilettutsalg på kveldstid. Kinosalen er ikke i drift hver kveld og jeg tror det er filmklubben som for det meste bruker bygget nå i dag. I 2.etg er det kontorer og selve filmmaskinen.
Bakenfor dette front “bygget” ligger kinosalen. Som også blir brukt som teater slik som det orginalt ble bygget. I kinosalen er det flere malerier på veggene som er laget av en lokal kunstner. De er veldig flotte, men siden de er gamle har de også igjennomgått flere restaureringer. Skal forsøke å få med meg noen av disse i interøret.
Her er noen bilder av hvor langt jeg er kommet foreløpig:

Ser jo greit ut så langt, men har ett par problemer å løse: dør og vindu over dørene på høyre og venstre side?
Dekorasjonen i midtpartiet?
Har ikke startet på taket enda, men tror det skal gå greit.
På venstre side av bygget er det også en del vindu og dører. Men ingenting på høyre side.
Andre tips og triks mottas med stor takk.

Hei, og takk for sist! Det blir skikkelig bra, Øyvind! Tror kanskje jeg ville prøvd å snotte vinduene over de store vinduene. Det kommer til å se enda bedre ut! Very Happy

Historisk bygning er knall utgangspunkt! Og dette blir bra Smile Til vinduer kan du kanskje bruke panels?

Oki, da har jeg kommet litt lengre:

Her er ett par andre bilder fra orginalen med blant bilder fra selve salen med de flotte maleriene:

Nå har jeg ett par spørsmål til dere som designer først i for eksempel MLCad eller andre programmer for så å kjøpe deler på Bricklink. Åssen går dere frem?
Første punkt er jo at delene eksisterer i det hele tatt i den rette fargen, det sjekker jeg mot Peeron, men når jeg så skal over til Bricklink så har jo dem helt andre navn på delene?? Det gjør det hele litt tungvindt…
Skulle gjerne sett en funksjon hvor jeg bare lastet over delelista fra MLCad over på Bricklink og så kom den opp med linker til de forskjellige butikkene som hadde de delene jeg var ute etter
Gjerne med mulighet for sortering etter kvantitet og/eller pris eller begge deler.
Noen som har tips og hint å komme med?

F0NIX wrote:
Nå har jeg ett par spørsmål til dere som designer først i for eksempel MLCad eller andre programmer for så å kjøpe deler på Bricklink. Åssen går dere frem? Første punkt er jo at delene eksisterer i det hele tatt i den rette fargen, det sjekker jeg mot Peeron, men når jeg så skal over til Bricklink så har jo dem helt andre navn på delene?? Det gjør det hele litt tungvindt... Skulle gjerne sett en funksjon hvor jeg bare lastet over delelista fra MLCad over på Bricklink og så kom den opp med linker til de forskjellige butikkene som hadde de delene jeg var ute etter Smile Gjerne med mulighet for sortering etter kvantitet og/eller pris eller begge deler. Noen som har tips og hint å komme med?
Det at navn er litt annerledes synes jeg ikke er et stort problem, man blir fort vant til det. Men men... å finne den billigste måten å skaffe klosser på er nok det. Jeg gjør det fortsatt ganske ineffektivt - først bruker jeg MLCAD til å exporte MPD-fila til en eneste LDR, da MLCAD ellers ikke klarer å gi riktige tall på enkelte deler. Så importerer jeg lista MLCAD har laget inn i Excel, og da begynner moroa med å sjekke hvilke deler man trenger mest av og hvor de kan skaffes billigst... og så må man prøve å lage minst mulig antall forsendelser, gjerne passe på tullgrensa, osv. osv. "Wanted list"-funksjonen på BrickLink hjelper mye. Hvis du vil ha hele prosjektet inne trenger du noe som skal konvertere en MPD/LDR (eller CVS-fila som blir eksportert fra MLCAD) til XML-formatet man kan bruke for å lage en wanted list (jeg har laget et veldig enkelt perl-skript som gjør det, så si ifra om du eller noen andre kunne hatt bruk for det). Og da kan man få det du vil, nemlig å få en liste av butikker som har det du trenger.
Matija wrote:
først bruker jeg MLCAD til å exporte MPD-fila til en eneste LDR, da MLCAD ellers ikke klarer å gi riktige tall på enkelte deler.
GULP! HVA??

Veldig bra, Øyvind! Very Happy http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=285889

O steike, åssen klarer dere å bygge noe så fint? Jeg skjønner ingen ting, jeg… Embarassed

Tja, må vel nesten melde fra i denne tråden at jeg anser meg omtrentlig ferdig med frontdelen av dette bygget i denne omgang.
Ett par små detaljer over vinduene mangler enda, men det kommer.
Selve salen har jeg ikke bygd, heller ikke kino maskinrommet med filmfremviserne. Må ta meg en liten tur ned på bygget å få tatt litt detaljbilder av interiøret først. Men har likevel ikke planer om å ha selve kinosalen klar før LEGO World Norge 2008. Har alt for få brikker til noe slikt stort og heller ikke penger eller tid til å bygge dette riktig enda.

Sniffanolia wrote:
O steike, åssen klarer dere å bygge noe så fint? Jeg skjønner ingen ting, jeg... Embarassed
Takker for komplimangene. Vel, hva kan man si? Pågangsmot, intresse, tolmodighet er vel noen stikkord i denne sammenhengen? Jeg er ikke 100% fornøyd med resultatet av fronten på Verdensteatret, hadde egentlig tenkt å bruke masse gule 1x2 technic brick med 2 hull og henge en masse gule 2x2 tiles på fronten men har bare 2stk slike technic brikker i gult. I MLCad-planene var det tenkt å bruke 1x1 headlight brikker og 1x2 tiles. Men det hadde jeg heller ikke i gult... For se om jeg går til ett stort innkjøp av de delene og lager en ny versjon senere i år. Og vinduene skulle helst ha vært 1x4x5 istede for de 1x4x6 som jeg har brukt nå. Dermed ble hele modellen en del høyere enn planlagt og er litt større en vanlig minifig-size. Men bygget har ganske høye etasjer i virkeligheten også.

Du har ikke noen “1x1 technic brick”, eller “1x1 brick with studs on two sides”? De kan jo også brukes, og finnes i langt flere farger.

Duverden! Har jeg virkelig holdt på SÅ lenge med dette prosjektet?
Jaja, har jo ikke jobbet noe med det siden LWN egentlig. Før nå rett før jul. Da fikk jeg en del forsendelser fra BrickLink som jeg endelig har summet meg til å bestille (ventet egentlig på at økonomien skulle bedre seg). Det ble en handel på rundt 3000kr. Usikker på om det må flere runder til.
Nå har jeg iallefall bygd om hele front bygget. Det har nå fått den fasaden og de vinduene som jeg hadde planer om fra starten av. (Flere bilder kommer senere når jeg har tatt bilder av bygget). Det hele tok meg rundt 15 timer, fordelt på 2 dager.
Her er ett bilde som viser to alternativer som jeg vurderte. Jeg valgte slik den ser ut på høyre side i dette bildet. Straks mye bedre enn de grå horisontale stripene.

Front bygget er nå i tre deler; 1.etg, 2.etg og 3.etg med tak.
1.etg er nå mer korrekt i forhold til virkeligheta slik den var når den var som kino. Akkurat i dag er den virkelige lobbyen gjort om til bar/pub siden dette lengre ikke brukes som kommunal kino. Men filmklubben bruker fortsatt salen, og den brukes også under filmfestivalen.
2.etg er ikke innredet enda, men har nå fått noen rom. Rominndelinga er litt fri fantasi da jeg ikke har noen anelse om hvordan det ser ut der. Veggene er bygget slik at det er enkelt å bygge om dersom jeg får tak i info om hvordan rominndelingen er i denne etasjen.
3.etg har ingen innredning og kommer ikke til å få det heller da man kun kan se inn igjennom vinduene her.
Så har jeg akkurat startet med selve kino/teater salen. Tror jeg har bommet litt med antallet seter. Har plassert 180 seter til nå, men tror ikke det er så mange i virkeligheten. Men er fullt mulig det blir noen ombygginger som vil redusere seteantallet til rundt 160-170 seter.
Som med front bygget er også salen modulært bygget opp; Skal først prøve på 2 grunnplatedeler (48x48 plater) og med hver sin topp/takdel. Men her er det mulig jeg må redusere til bare to deler på hver sin grunnplate. Er vanskelig å dele veggene midt på horisontalt og samtidig ha veggene 1 knott bred. Det er her jeg kansje må bygge om og lage veggene 2 knotter bred. De må iallefall det om jeg skal ha “maleriene” i mosaikk.
Og DA er jeg endelig kommet frem til poenget: trenger litt hjelp/input/hint/forslag på hvordan jeg skal gå frem for å lage disse flotte detaljerte maleriene?
Her er ett bilde fra salen som viser hvordan de ser ut:

Som dere ser er det mye detaljer og mye fine farger.
Jeg hadde tenkt meg følgende alternativer (finnes sikkert flere)

  1. Mosaikk; Problemet her er at det kan bli vanskelig å få med detaljer da størrelsen i bredden er bare 10 studs bred (inkludert rammen). 12 studs bred i mellom de hvite søylene. Her får det bli avansert snotting…
  2. Bygge veggene enda tykkere og bruke minifigs for å illustrere menneskene på bildene. Problemet her å få med så mye farger og detaljer som er på bildene. Men har sett at det finnes mange fine dame-minifigs nå, fikk flere flotte i Castle advents kalenderen.
  3. Bygge figurene på maleriene i miniland size (som i Legoland). For deretter ta bilde av dem og printe ut i mindre størrelse. På denne måten kan jeg få flere detaljer med og flere farger. Samtidig går det ikke ut over veggtykkelsen og de kommer til å se ut som maleri. Problemet er jo at det ikke blir “kun LEGO”…
    Å bygge figurene i miniland size og ha dem på veggen er umulig på grunn av størrelsen.
    Har dere andre ideer eller forslag?

Her kommer noen bilder av front bygget etter ombyggingen.
Følgende er gjort, (egentlig så reiv jeg ned alt og bygget opp igjen alt);

    - Ny fasadebekledning, nå med 2x2 tiles hengende på to half-pins i en 1x2 technic brick med to hull. - Litt lavere vindu i 2.etg som står mer i skala til orginalen. - Front huset er nå i 3 deler. - Vegger innvendig i 1.etg mer korrekt i forhold til orginal. - Hele huset er gjort 2 knotter bredere (1 knott på hver side) for å gjøre plass til takrennene i ett "spor" på hjørnet. Tidligere var de utenfor bygget. - Taket (3.etg) er mye mer solid bygget og vil tåle en støyt. Ikke delbart. - Huset er også gjort 4-5 knotter lengre for å tilpasse sidefasadene bedre med orginalen og plasseringen av vinduene på nordfasaden.
Resten av bildene ligger på http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=285889 (når de blir gjort bublic)

Flere bilder, nå av selve kino/teater salen.

Her ser vi inne i salen, først fremover i salen mot lerret/scene og deretter bakover. De tre hullene langt opp på veggen er inn til kinomaskinrommet.

Her er salen sett ovenfra i perspektiv. Mangler fortsatt maleriene og noen små detaljer til.

Her er baksiden av selve salen.

Her ser vi alle 5 modulene satt sammen til ett bygg. Ble ganske stort. Tungt er det også Smile
Samt at dere ser hvor rotete jeg har det rundt “byggebordet”…
Det ligger flere bilder her (når gjort public);
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=285889

Jøss!
Jeg visste at den ble stor utifra hva du nevnte på IRC’en, men den er jo enorm!
Det er en utrolig flott sal du har fått til. Ikke like fin som den virkelige, men det tror jeg du klarer å rette opp med litt kreativ bruk av SNOT’ing og mosaic-teknikker.

Jeg sier bare Shocked Det ser veldig bra ut!

Ok da er vi kommet noen steg lengre i byggingen og jeg begynner å se enden på det hele Smile
Frontbygget sier jeg meg ferdig med, selv om veggene i 2.etg ikke er korrekte i forhold til originalen.
Kinosalen gjenstår det enda noen små detaljer igjen, slikt som avlutninga på taket og maleriene.
Hva som er gjort siden sist:

    - Satt inn skjerm for visning av video med lyd eller stillbilder eventuelt mp3 lydfiler. Gjorde det enkelt med å bruke en 7" LCD skjerm som er en digital fotoramme. - Fått på litt flere detaljer for eksempel over søylene. - Og har til nå laget 2 av de 8 maleriene. Under her er ett par bilder av disse.
LEGO modell og orginal av maleri nr 1 sammenlignet ved siden av hverandre. LEGO modell og orginal av maleri nr 2 sammenlignet ved siden av hverandre. Og så har jeg i dag fått snakket med noen i ledelsen på TIFF (Tromsø Internationale Filmfestival) og skal ta med hele modellen i morgen og den blir sansynligvis utstilt på festival-hotellet som i år er Rica Ishavshotell her i Tromsø. Og den blir stående i inngangspartiet vistnok Smile Tror jeg kan si jeg er hekta på LEGO nå... BTW: avisa Nordlys var på besøk her i går angående Verdensteatret i LEGO og TIFF.

Oki folkens, da var dagen kommet og byggverket mitt står nå utstillt på Rica Ishavshotell her i Tromsø for øyeblikket. Modellen står der på grunn av at Rica er “Festivalhotellet” til TIFF og det er der de styrer det hele fra under festivalen, samt at de fleste prominente gjestene bor på det hotellet. Det skjer også en god del ting på kveldene der i regi av TIFF.
Modellen står på ett bord rett ved resepsjonen og alle som kommer og går ut av hotellet passerer den. Så den blir lagt merke til Wink
Ble ikke 100% ferdig med modellen, gjenstår 8 malerier og noen små detaljer i taket invedig i selve salen. Men akkurat den siste biten er det ikke mange som merker da det ikke er synlig direkte ovenfra.
Her er ett par bilder som jeg har tatt i det siste. Skal ta flere detaljbilder etterhvert.
Her har jeg tyvstartet filmvisninga på festivalen:

Filmen som vises her er “Men O’War” blant annet.
Figurene som sitter i salen her (utenom de tre som står ved scena) er en utsendt delegasjon fra aj-ml for å delta på TIFF.
Her er ett bilde av de som sitter bak i salen. De er mine “deltakere” Smile

Her står den på utstillingsbordet i resepsjonen på Rica.

Flere bilder ligger som vanlig på Brickshelf folderen min. Og blir som sagt å ta noen flere detaljbilder etterhvert. Først nå når jeg får byggverket litt på avstand ser jeg hvilke bilder av det som mangler.