Til nå den beste løsningen på belysning jeg har sett.

Var vel i 2010 jeg LEDla hele legobyen min, men allerede da håpet jeg snart teknologien for ledningsfri belysning skulle komme snart. Det har den vist enda ikke gjort :confused: Så kjøpte jeg litt senere trådløse juletrelys og ble rimelig fornøyd med dem, foruten det blir irriterende mye sikting med fjernkontrollen for å slå av og på. Men denne her folkens, denne synes jeg var helt konge, og for et lys! :slight_smile:

[youtube]k5IKvPOw6fg[/youtube]

Jeg synes ikke det var så veldig pent utført på den videoen der. Kunne gjort litt mere for å skjule kablene.
Men det var jo en genial løsning han hadde funnet for overføring av strøm mellom de forskjellige modulene med slik kobbertape.

Jeg har jo nevnt det før: trådløse lys krever jo ett batteri i nærheten da vi enda ikke er kommet så langt i teknologien at vi kan overføre strøm HELT uten ledninger. Så jeg vil heller finne strømkabler som er tynne og lette å skjule og lyskilder som er enkle å bygge inn i LEGO konstruksjoner.
Har drevet å fiklet litt med lakkert kobbertråd som man kan finne inne i transformatorer som man finner i elektronikk. Disse er veldig tynne og man kan enkelt tvinne sammen to stykk uten at det blir kortsluttning da lakken er som isolasjon. De er også så tynne at de kan gå inn i mellom sprekken som det stort sett altid er mellom to LEGO brikker som står inntill hverandre.
Så er det bare å skrape litt på lakken for å lodde på en liten lysdiode.
I samme tid driver jeg å fikler med slike SMD (Surface-Mounted Device) lysdioder som man jo finner på slike lysstriper man kan kjøpe i metervis. Disse kan man få i veldig små størrelser og kan dermed letter skjulle inne i en LEGO brikke. Ulempen er dog at man må være stødig på hånda når man lodder disse, samt at man må være forsiktig med temperaturen på loddebolten da de SMD lysdiodene kan være skjøre… Dette med SMD LED og tynne kobbertråder er det jo mange som har gjort før meg.
eurobricks.com/forum/index.p … opic=75913

Matija gjorde vel noe slikt med Ecto-1 med blinkende LED også :slight_smile:
viewtopic.php?f=3&t=4120

For de som ikke ønsker å styre med lodding og slikt så finnes det jo ferdige løsninger for dette:
brickstuff.com/store/c1/Fea … ducts.html
lifelites.com/

Helt enig i at kablingen må være bedre, og ideen med kobbertråd var jo knall! Hmm… Skal man gidde å gjøre dette da? Hvor lenge kan det være til noen produserer trådløse leds? Vil tro at med så lite strøm som skal til, må en rekkevidde på 5 meter allerede være teknisk mulig. Får ta meg tid til å google litt på dette over nyttår.