The Great Ball Contraption

Som vi var såvidt inne på på årsmøtet så har jeg idag tittet litt på denne GPC byggingen og jeg tenkte jeg skulle prøve meg på dette iløpet av sommeren.

Mye info finnes på http://www.teamhassenplug.org/GBC/

Søk ellers på YouTube å finn mange filmer der.

Hvordan ligger det an? Hvor mange i Brikkelauget har en GBC-modul? Dette er noe jeg har tenkt på i mange år, men aldri fått ut fingern til å lage. Er det forresten noen som har slike baller?

Jeg har baller! :laughing:
(100 stk basketball, hvis det skulle være behov)

Har prøvd å lage 2 slike moduler selv, men det var ikke så enkelt som man skulle tro, og man må passe spesielt på følgende:

  • de ballene har en klar tendens til å sette seg fast, spesielt på samlestedet helt i begynnelsen når det er mange sammen
  • det skal være robust og kunne kjøre i timevis uten å falle sammen

Holder på å lage men tar visst sin tid.
innen uka er omme har jeg nok en modul. neste uke altså.

Låner gjerne baller.

Helt klart en utfordring å lage det robust.

Hmja, jeg glemte å nevne at de er flytteklare i boden, så jeg er usikker på om jeg klarer å få tak i dem i god tid før arrangementet (dvs. til testing), men jeg bør klare det til 9.10. Gir beskjed.

Ser for meg at dette blir vanskelig uten baller å teste med. Bør vel egentlig skaffe meg noen selv. Hvor er det lettest å få tak på baller? Er det noe vi kan få gjennom lugbulk?

De koster kun en drøy femtiøring på BrickLink, og du trenger neppe mer enn et lavt titalls for å teste.

Da kravet er, at modulet flytter en bold pr. sekund, så er det nødvendigt med 30-60 bolde, hvis man skal teste det seriøst. Og så koster boldene lidt mere. Billigste bolde på Bricklink - i butikker med 100+ bolde - ligger på lige godt 1 DKK pr. stk.

Jo, de kan skaffes via LUGBULK (hvis de får stemmer nok og kommer på listen).

PS. Jeg planlægger på at der bliver en stor GBC opstilling på LEGO World 2011 i København. Måske en ny verdensrekord… fsva. antal moduler.

Litt kjapp i BrickLinkvendinga der, begynner å bli rusten :open_mouth:

Ja, og hvis de stadig er “aktive”!

Joda, jeg sjekka BrickLink. Nå har imidlertid Matja skaffa meg noen baller.

Hvis vi skal prøve å få til GBC som en greie når Brikkelauget har utstillinger, så burde kanskje Brikkelauget kjøpt inn en haug med baller?
På slutten av denne filmsnutten står det at hele greia besto av 68 moduler og 6518 baller.

Ting tyder vel på at det er lenge til Brikkelauget har så mange moduler, men det sier kanskje noe om hvor mange baller man bør ha i snitt pr modul. (?)

Jeg har vel rundt 100 fotballer og 100 basketballer som jeg kjøpte inn akkurat på grunn av GBC-moduler. Har drevet å testet ut en del ting, men ønsker jo å lage noe “annerledes” men sliter med å finne på noe originalt …

Og som Matja nevnte på IRC-kanalen så hadde det vært morsomt å finne en blå ball, eller en som skilte seg ut fra de andre for å kunne følge den rundt blant alle de andre ballene.

…evt en sånn, mye billigere og uten trykk:

Tja. Jo. Vet ikke. I første omgang er vel ikke det så viktig. Jeg kopierer hemningsløst et mekanisk prinsipp som fungerer, så lager jeg heller min egen vri på det. Går jo an å lage en modul ut fra et tema også. F.eks Star Wars, Castle, Toy Story, osv. Virker ikke som om det er så mye av det på de bildene og videoene jeg har sett på.

Dette Toy Story-settet er jo skapt for GBC:
[set=7596][setimg]7596[/setimg][/set]

En side for inspirasjon… http://blueballfixed.ytmnd.com/ :nerd:

En regnfull lørdag førte til to stk GBC-moduler…

Heldig du var da =)

Hadde planer om å vært ferdig me to denna helga jeg å men fant minimalt med technic lego… så jeg får se hva jeg får til innen helga igjen =p

Hei dere,

da har jeg fått tilbakemelding fra Danmark ang. GBC-baller. Det ble dessverre ikke sagt mye… istedenfor dukket det opp en liten eske med noen hundre baller i posten :slight_smile:

Er det noen som har nok deler og tid og mulighet til å stille med noe på Teknisk museum, og som kan prøve å lage noen av disse?
philohome.com/gbc/gbc.htm

(med byggeanvisninger)