Telenor Riks telefonkiosk i Lego

Her er min MOC på Telenor´s Riks Telefonkiosken vi alle kjenner.
Laget i LDD og bestilt deler via pick a brick og bricklink.
Så får vi se hvordan det går.
Hadde såpass med VIP poeng hos lego at PAB bestillingen med frakt gikk i 0,- Mao slapp å betale en krone :slight_smile:

Gleder meg til delene kommer…

Kult! De husker jeg godt :smiley: Gleder meg til å se den bygget med virkelige klosser…

Hehe. Jobbet litt med å få størrelsesforholdet til å bli riktig.
Bare synd at LEGO ikke lager vinduer med røde kanter og grå bjelker inni.
Sidevinduene blir derfor helt røde, og ikke grå. Men hadde jeg brukt grå ramme, ville sidene blitt feil.
Døra derimot blir tilnærmet riktig.
Morty: Lages til det du vet…hehe
Burde passe godt inn der…

Den var snasen :slight_smile: Må jo et sted Supermann kan skifte :wink:

Hehe. Passer bra at en Telemontør lager en telefonkiosk da…

Stilig!
Jeg kjører daglig forbi en del slike. Vi har ett telemuseum her i Tromsø og det er på Langnes, rett ved flyplassen (dersom dere skulle finne på å besøke det noen gang). Der har de 5-6 slike røde telefonkiosker fra forskjellige tidsperioder stående ute. Så jeg ser dem hver dag jeg kjører til jobb :slight_smile:

Passer perfekt til å stå rett utenfor CafeCorner

Skal bare få bygget min først, for å se hvordan ting fungerer. Så kan jeg dele fila, så vi kan bygge flere.
Sikkert morsomt å ha mere en en på utstilling etc, pleier jo å være flere en en telefonkiosk i byer…
Men kommer tilbake til det.

Tøff, trengs jo mange slike i et bylayout.
Husker de godt fra før mobiltelefon ble allemannseie.

Har fått 4 boblekonvolutter fra det store utland.
Bricklink er stedet for å skaffe de brikker man ikke har selv, eller som LEGO ikke har…
Gleder meg til å få dette på plass…

Tøff telefonkiosk du lager i lego.
Husker godt de fra min ungdoms tid det stod en på utsiden av blokka på tveita der jeg bor ble borte for endel år siden.
:slight_smile:

Fant ut at jeg måtte bygge en selv for å ha på ett torg i en bylayout :slight_smile:
Skal ta bilder av den seinere…
Men søkte litt på nett for å finne ut åssen taket egentlig såg ut, men det er tydeligvis veldig flatt…
telemuseum.no/joomla/index.p … Itemid=146
commons.wikimedia.org/wiki/Categ … ik_Fasting

Men fant ikke bilde av den telefonen som var inni kiosken av den som jeg husker best. Det var den første jeg husker som hadde knapper. Husker den var grå og hadde først ett flatt parti og så skrådde den utover for så å gå rett ned ett stykke før den gikk brått innover igjen… Telefonrøret hang på siden. I de fleste bildene på nett er det enten en moderne telefon med blank overflate og trykk knapper eller så er den rød… finner heller ingen bilder av de riktig gamle med sånn rund tallskive…

Starter flatt med en liten “slope” på hver side og ender i et felles punkt.

Vanskelig å lage i lego, og for å illudere strykturen på taket inni ble det en:
6881 - Flat tile 6x6 montert oppå en 4151 - GRID PLATE 8x8.
Viktig at 6881 har firkanten i midten, ellers vil ikke delene sitte sammen.

Det finnes jo vanlig plate 8x8 også…
Men jeg valgte å lage taket av 2x4 tiles. Først en runde rundt med 6stk 2x4 tiles og en 4x4 plate i midten, så en runde til oppå der med 4stk 2x4 tiles og en 2x2 plate i midten for til slutt å sette 2stk 2x4 tile på toppen. Dermed vises ingen knotter på toppen av taket.

Her er ett bilde av den versjonen jeg laget. Som sagt veldig inspirert av din versjon. Men siden jeg ikke hadde 3 slike røde vindu med tverrbars, ble det en dør ekstra som ser lik ut :slight_smile:

[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Diverse/telefonkiosk_riks_01.jpg[/bsurl] [bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Diverse/telefonkiosk_riks_02.jpg[/bsurl]

Meget pent.
Har en mulighet til til å gjøre dette om, hvis jeg har lyst.
Må bare få alle deler i hus.
Har desverre ikke et like stort LEGO lager som deg. Hehe

Funderte litt på de sidevinduene og her kommer to nye forslag fra meg:

[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Diverse/telefonkiosk_riks_03.jpg[/bsurl]
Denne har custom stickers nederst på vinduet. Brukte samme teknikk som på KGV14 og KGV16 hvor jeg laget hvite sprosser. Her her jeg skjært tynne strimler av ett Friends sticker ark som hadde mye crome silver. Burde kanskje vært en rad til med slike bars?

[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Diverse/telefonkiosk_riks_04.jpg[/bsurl]
Her er barene laget av 1x1 headlight bricks på sidene og så noen “[part=2412b]Tile, Modified 1 x 2 Grille[/part]” på tvers. Skulle bare hatt ett vindu med LBG/DBG ramme, eller aller helst ett 1x4x4 vindu men det finnes jo ikke…

[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Diverse/telefonkiosk_riks_05.jpg[/bsurl]
Her har jeg døren også med custom stickers.

  1. september 1012 feirer telefonkiosken 80 år. Bare til info. Dagen skal markeres på telemuseet på Teknisk museum.


Med nye skilt og pakke som kom i posten fra PAB i dag er Riks versjon 1.0 nesten ferdig.
Mangler bare døra, men kommer til å gjøre taket og veggene lik en av FONIX sine utgaver.

Komt fram til beste løsning mtp vinduer & dør?
Har vel ikkje en .pdf eller bricklist?
STOR fan av denne MOCen!

Har du LDD, Lego digital designer.
I så fall kan jeg sende deg design filene, både v.1 og v.2
Så kan du vurdere selv. Snakk med Matija om skilt. Vet han har ett sett ekstra.
Send han en PM og spør.