T-bane prosjekt, forslag og ideer?

Tenkte jeg skulle ta å modellere(og bygge om det blir bra) den siste modellen av Oslo Sporveiers t-banevogner (Den hvite saken, mx3000), er det noen som har noen gode tips og ideer i den sammenheng?
Blir det bra kan det jo være fristene å bygge f.eks Majorstuen t-banestasjon å parkere togsettet der. (Noe for 2008 samlingen i Oslo?), eventuelt sammen med den eldre modellen.
Kan jo nevne at jeg er ikke helt uten erfaring, har bygget NSBs EL18 lokomotiv, men jeg får ikke lov å linke til det her av forumet. Jobber og med å bygge et fullskala PC-kabinett. Alt det er tegnet i MLCad.

Hvis du slenger inn http-adressen (jeg tenker ikke på link her, altså), så skulle det lille problemet være løst.
MX3000, ja. Alt jeg kan nevne er at du benytter deg av paneler til vinduene, og at du bruker litt kreativ SNOT-teknikk foran/bak for å få den rette effekten.
Altså du bruker hvite tiles ytterst, som blir holdt på plass av klosser med knopper på sidene, disse bør sitte skjult for best effekt. Tilesene blir holdt sammen med sorte plater. Slik ville jeg i hvert fall tenkt meg kanten foran, fordi det designet er ikke LEGO-vennlig. Atter igjen bruk paneler satt på disse platene, som vinduer.

Noen bilder av originalen?

torerik wrote:
Noen bilder av originalen?

Jepp, dette er en utfordring å få til. Har tatt en kikk på fronten nå, og sitter å titter på vinduer, 2 utkast er slikt som bildet viser. Merk at alt rundt enda blir testet det og, men kom frem til at nok 8xbredde er tingen.
Ellers fant jeg plantegingene av togsettet, så størrelsene blir rette hvertfall.
bildr.no/view/99524
Teste ut Freddies forslag

8-bredde er tingen! …i hvert fall ved hjulene, men merk at den ved taket blir litt smalere (ca 7-bredde) - den må da gjøres ordentlig? Wink
Det var altså en grunn for at jeg valgte å lage den gamle T-banen Wink (ok, ikke den eneste grunnen da)

Matija wrote:
8-bredde er tingen! ...i hvert fall ved hjulene, men merk at den ved taket blir litt smalere (ca 7-bredde) - den må da gjøres ordentlig? Wink Det var altså en grunn for at jeg valgte å lage den gamle T-banen Wink (ok, ikke den eneste grunnen da)
Kan jo se det lille som er gjort ellers nå: bildr.no/view/99544 Vanskelig å hoppe til 7er bredde, men de klossene jeg har brukt på taket nå tror jeg kan passe. (Merk at det er motorsaker ved førerdelen så det er et bevisst hull der) Men ja, den eldre typen er "koseligere" å jobbe med, lettere former å mer nostalgisk, men den er "tatt" så jeg hopper over den. Kjekt med en utfordring og Wink Får heller mekke en fancy T-bane stasjon å parkere ting på Smile EL18 jeg mekket litt på ligger bla på bildr.no/view/93613 , ikke helt perfekt, men et sted må man starte.
Ueland wrote:
Vanskelig å hoppe til 7er bredde Neida! Det er jo bare å leke litt med hengsler! Men den bli fin uansett Smile
Ueland wrote:
Får heller mekke en fancy T-bane stasjon å parkere ting på Smile
Helt enig... det blir fint med en ordentlig stasjon Smile
Ueland skrev:
EL18 jeg mekket litt på ligger bla på bildr.no/view/93613 , ikke helt perfekt, men et sted må man starte. Finfin! Jeg ser for meg at det blir en utfordring å klare de svingene Smile, men det fikser du nok etterpå.
Ueland wrote:
Tenkte jeg skulle ta å modellere(og bygge om det blir bra) den siste modellen av Oslo Sporveiers t-banevogner (Den hvite saken, mx3000), er det noen som har noen gode tips og ideer i den sammenheng?
Hei Smile Bare for å komme med et forslag. Hva med å bruke slike ytterst på taket: http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=51048&colorID=1 Jeg har ikke sett denne nye t-banen i virkeligheten, men synes utifra bildene at det virket mer skrå enn rund på toppen.. Og på midten kanskje slike: http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=1261&colorID=11 og slike: http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=68289&colorID=13 Ellers lykke til med et spennende prosjekt Surprised)

Matija: Du har et godt poeng angående hengslene, jeg har faktisk ikke kastet på “dreiesaker” i hele tatt, så jeg minstenker at toget ikke vil klare å svine i det hele tatt… Samme feil har jeg gjort med MX3000 nå, men det er jo ikke mye jobb å kaste på en liten hengsle i ettertid for å få svingstøtten på plass.
Forøvrig er enda en utfordring koblings"boksene" mellom vognene, koblingen er grei men “veggene” mellom er litt verre.

Et par betautkast av første vogn.

http://bildr.no/image/99808.jpeg
Må nok perfeksjoneres en god del, men en start om ikke annet… Wink

Litt lite bilde Wink

Hm, bildr.no leker seg med ting ja… Razz
http://bildr.no/view/99808 derimot.

synes ikke lokmotivet lignet så veldig på bildene er det for de jeg er dum eller gjør det ikke det… Embarassed

Nei fronten kan helt klart gjøres bedre, utfordringen er bare å finne ut hvordan…

Hadde jo helt glemt! LEGO har jo nå 1 x 1 slopes, som i klar plast (nye betongbilen bruker slike som forlykter) ville gjort seg utmerket som lyktene foran og bak på toget.

Freddie wrote:
Hadde jo helt glemt! LEGO har jo nå 1 x 1 slopes, som i klar plast (nye betongbilen bruker slike som forlykter) ville gjort seg utmerket som lyktene foran og bak på toget.
For å gjøre det litt vanskeligere for meg selv så prøver jeg å holde meg til det som er tilgjengelig i MLCad, slik at jeg får bygget alt virtuelt (først) og sett hvordan ting henger sammen. Finnes det evnt noen flere MLCad brikke-samlinger der ute et sted?

Du kan finne ekstra deler i “Parts Tracker”-delen til www.ldraw.org.
Bare pass på at når du bruker delene derfra, at du også laster ned evt. “sub-parts” om noen deler trenger slike. Hvilken mappe hver enkelt del skal lastes ned til står beskrevet på siden (hver del har sin egen side).
Når du er ferdig med å laste ned delene, og er sikker på at de er i sine riktige mapper, kjører du bare MKList, slik at du får oppdatert databasen til MLCad, med de nye delene.

Så vidt jeg husker er det nok å gjøre det direkt fra MLCad (File → Scan Parts).

Matija wrote:
Så vidt jeg husker er det nok å gjøre det direkt fra MLCad (File -> Scan Parts).
Får gi det en test å se Smile Edit: Dog ser jeg enda ikke noen som passer perfekt i fronten til f.eks vinduer, 1x1 slopes passer dog fint til front/bak-lysene.