Superhemmelige VIP-figurer

Jeg går ut fra at de fleste her har fått samme eposten som meg - at det kommer et sett (850458) med 5 “eksklusive” figurer som skal være stemt frem som de mest populære fra serie 1-3. Jeg må si utvalget (alven, gorillagubben, cyborgen, fiskeren og mumien) slår meg som noe merkelig, spesielt at alle er fra serie 3. Serie 3 var IMO en av de dårligste seriene (med mange middelmådige figurer), sært at disse skulle være mer populære enn f.eks spartaneren, mimeartisten og diskogubben fra serie 2. Avstemmingen var (ifølge en gammel epost) ca 12-30. juli i fjor, var dette omtrent da serie 3 var i salg?

Alven og gorillaen var jo populære (så populære at jeg ikke kunne finne en eneste av dem i alle butikkene jeg sjekket, og måtte bestille dem fra Bricklink), men selv om jeg likte fiskeren har jeg inntrykk av at få andre gjorde det. Cyborgen var jo den teiteste figuren ever (jeg gjorde en del bomkjøp på serie 3, men regner det likevel som en seier at jeg klarte å unngå denne), og jeg ville ha trodd at man fikk mer enn nok mumier med Pharao’s Quest-settene (eller kanskje det var derfor folk ville ha flere?).

Noen av figurene er forskjellige fra serie 3 (mumien har en gullskorpion istedenfor rød og fiskeren har en sølvfisk istedenfor den sjeldnere kobbergrønne), men jeg kan ikke se noen forskjell på de andre. Settet kommer i en sær eske (dobbelt så stor pga fiskestangen) som tydligvis er ment å bevares uåpnet herfra til evigheten. Jeg har ingen planer om å kjøpe denne (har de bra figurene fra før og settet fremstår som skamløs utnyttelse av folk som føler de MÅ ha en komplett Minifigures-samling), er det noen her som har en annen oppfatning?

Nei, du har nok rett mht samlegreia, men hvorfor tvile på avstemningen? Folk er forskjellige.

Jeg er enig med Axel. Tviler på at folk er SÅ ulike, det virker på meg mer som om det var avstemming av de kjipeste figsene. Og som du sier, et desperat tiltak for å klemme ut de siste kronene fra folk. Skeptisk.

I utgangspunktet tenkte jeg at hvis avstemmingen var når serie 3 var iferd med å komme, så ville mange (spesielt unger) stemme på de figurene de ønsket seg fra den serien og glemme den mye bedre serie 2. Men det er en “disclaimer” i den oprinnelige e-mailen:

“Please be aware that while every best effort will be made to exactly replicate the minifigures from the
series range, if the winning minifigures contain parts no longer in production, we will look to find the
closest looking pieces as a replacement part, and if no suitable replacement parts are readily available,
we will substitute the minifigure(s) in question with runners-up.”

Jeg mistenker derfor at tilgjengelige serie 3-deler har hatt stor påvirkning på det endelige resultatet, og at alt pratet om “eksklusive farger” bare er et påskudd for å bruke deler de har på lager.

I samme tekst står det at “The top 5 minifigures will be announced in the November email newsletter”, men jeg kan ikke finne noe om det i noen av mailene fra denne perioden. Har vinnerne vært annonsert i disse meldingene?

Aha. Det kan forklare mye. Mener å ha hørt at LEGO endret/flytta/la om produksjonen før serie 3 fordi kvaliteten på serie 1 og 2 var dårlig. Vet ikke hvor jeg har det fra. Matija?

LEGO produserer uansett ikke disse samleminifigurene på samme sted som de vanlige delene, så jeg skjønner ikke helt problemet… men de vet nok bedre :slight_smile:

Ellers må jeg stille meg bak kommentarene om at ikke alle har samme smak, det KAN godt hende at folket har valgt akkurat disse, selv om vi selv ikke ville gjort det. Og jeg ser ikke noe grunn for at LEGO bevisst ville valgt å velge noe som er mindre populært (med mindre det var produksjonsgrunner).

Forøvrig får man serie 1, 2 og 3 deler i “sett-sammen-en-minifigur” hylla i LEGO butikkene. Vet ikke om det har kommet flere ettersom jeg ikke har hvert i en siden februar.