Strukturell styrke og Lego.

En ting er at Legobrikker tåler mye når de stables oppå hverandre, men hvordan henger man opp en legogjenstand på veggen?

Det er snakk om nærmere 5 kg Lego, hvis jeg skal tro LDD, eller 5000 brikker.
100 studs bred, 140 plater høy, og 4 studs dyp.

Stort sett dreier det seg om brikker stablet oppå hverandre, med litt 16-studs Technics brikker og 15-hulls technics liftarm for å gi det hele strukturell styrke.
Hele greia er så solid at den ikke faller i biter hvis den detter i gulvet fra en meters høyde.
(Det var et uhell, og førte til at jeg innså at pins ikke vil holde.)

Spørsmålet er hvilke legoprodukter som kan bygges inn i konstruksjonen er sterke nok til å tåle vekten?

Da lurer vi på: Hva har du laget ???

Blei nysgjerrig jeg, hva med et bilde?
Steinar

Du kan forsterke undersiden med en tynn planke også sette bildet oppå hylleknekter =)

Ja, det stemmer, det dreier seg om et bilde.

Tror jeg skriver for oss alle nå, vi vil se bilde av hva du bygger :smiley:

4 studs bred…kan passe med en av Ikeas smale hyller a la tavlehylle. Denne kan festes godt i veggen.
Enig med ovenstående svar, vi vil se bilde :smiley: :smiley:
Baard

Det kan se ut som om en ramme hvor Technics brikker og liftarmer er bygd inn som forsterkning fungerer bra. Kan det være en ide å henge opp bildet med hyssing tilsvarende den som finnes i en del Lego kraner? Denne kan med fordel festes nederst i de to hjørnene, men det trengs også støtte lengre opp på bildet slik at det ikke tipper ut fra veggen. Kan dette løses ved at de to vertikale delene av rammen bygges med hulrom til hyssingen slik at denne ligger skjult nederst og kommer ut i overkant hvor bildet henges opp på veggen? På denne måten utnyttes hyssingen som fungerer med strekk, mens Legoklossene fungerer godt med trykk.

Her er et bilde som viser konstruksjonen.
Legg merke til at liftarmene er forskjøvet i forhold til hverandre for å gi overlapping, og også i forhold til de lange technics-brikkene, men det ble vanskelig å vise det på et så lite eksempel.

Dersom noe skal henge så er det jo styrken fra de punktene de henger fra og ned som trenger å forsterkes. På det lille eksemplet du har laget er den jo sterkest i sideretningen. Siden du har flest Technic beams i den rettningen. Hadde du snudd hele greia 90 grader så hadde alle de technic beamene hengt vertikalt og alle de hadde da tatt vekta fra alle festepunktene oppover (antar du har svarte technic pins inn i fra de vertikale beamene og inn i technic brikkene i bakkant av bildet?)

Jeg driver å forsøker å finne ut av noe lignende problemstilling. Men jeg er mer på utkikk etter noe som styrker en vegg i ett LEGO bygg. Veggene i bygget blir laget av 6 paneler som stables inn mot hverandre og festes sammen på insiden. Hvert panel blir laget i to moduler som stables oppå hverandre og festes sammen på baksiden på ett eller annet vis…

Forsterkningen er for at jeg enkelt kan håndtere disse modulene uten at veggene raser ifra hverandre. Og veggene blir jo bare plater og får ikke noe vinkel på endene (altså ikke L-formet sett ovenfra, men som en | )

Her er ett eksempel på hvordan jeg tenkte det kunne lages:

(Klikk på bildet for å se større versjon.)

Men tror kanskje jeg har overdrevet litt med mengden vertikale Technic Beams her. Vil sikkert holde å ha lengre avstand mellom dem horisontalt. Dette er bare en testvegg for å se på hvilke farger jeg skulle bruke og litt for å teste forskjellige teknikker som skal brukes på de ferdige modulene som skal bli til en vegg.

Grunnen til at Technic beamene er snudd den vegen de står her er at når jeg forsøkte å lage veggen slik at technic pinnene stod rett ut av veggen og så satte på technic beamene på dem, så kunne disse beamene lett poppe ut når jeg forsøkte å bøye veggen. På måten jeg har laget dem her så må selve technic beamen bøyes for at veggen skal bøyes…

Men dette er kanskje ikke sterkt nok?
Noen som har tanker eller ideer på dette?

Har “tusenvis” av røde 4x8 plater som også kan brukes her, men fant ikke noen fornuftig måte å feste dem på. Vil jo at modulene skal bli så tynn som mulig og må enkelt kunne stables slik at de tar minst mulig plass når modellen skal fraktes. (Tenk IKEA-flatpakking) :slight_smile:

Jeg tenker at det kan være behov for kortere avstand mellom technic-bjelkene helt øverst og helt nederst på veggen, enn det trengs i middels høyde. Litt vanskelig å forklare, men brikker midt i veggen holdes jo på plass av klosser oppover og nedover, som overlapper hverandre videre oppover og nedover, til de når en kloss som er holdt på plass av en technic-bjelke. Nært endene (oppe og nede) får du fort store stykker som kan løsne og brekke av dersom avstanden mellom bjelkene blir for stor, rett og slett fordi det ikke er noen bjelker som holder akkurat de klossene på plass.

Hvis «ramma» av modulen er solid og holdes godt på plass, så trengs det nok mindre i midten. Det burde gjelde både for sprekker og bøy.

Her kan jo technic-pins skli rett ut uten noe låsefunksjon, i forhold til FONIX sin som må bli presset sidelengs, for å ramle av :blush:

Derimot er Technic beamene sterkere andre veien FONIX (etter det jeg har erfart) slik som Herman har dem. Så både positivt og negativt på begge :unamused:

Kanskje det finnes en løsning om Technic beamene blir satt på studs?

Jeg tenkte mer på at strekk-krafta på beamene er bra i lengderettninga og slik som Herman hadde tegnet det så hadde han mange i horisontal rettning og få i vertikal rettning.
Men det er også sant som du sier at styrken mot bøyning er sterkere om hullene hadde stått rett ut av veggen i mitt tilfelle, men når jeg testet det så var det som sagt veldig lett for at beamene bare poppet rett ut av technic pinnene. Derfor snudde jeg dem slik at hullet ble på langs av veggen. Det er jo fortsatt en styrke i beamene mot bøyning i den rettningen også, selv om de ikke er kraftigst den veien.
Nå vet jeg ikke hvor stor forskjell det er, men det var en video på YouTube hvor en kar hadde gått veldig vitenskapelig til verks for å sjekke styrken på akkurat disse brikkene. Skal se om jeg finner den igjen…

Tilbake til Herman sitt tilfelle så kan en annen løsning være å plassere ut en del brikker med stud på siden rundtomkring og så kle baksiden med store plater, for eksempel 16x16 plater. De skal jo mye til før man kan strekke. De vil også bygge mye mindre da. Men det blir ikke veldig stor styrke mot bøyning slik jeg er på jakt etter, da platene lett kan poppe ut av studdene de er festet på.

Ah! Det var ikke YouTube men på EuroBricks jeg hadde sett de testene:
Se i denne posten: eurobricks.com/forum/index.p … opic=58343
Der ligger det tre linker til dokumenter som tar opp dette med styrken på Technic Beams og Pin Connections. Veldig interessant lesing!
Gjør oppmerksom på STERKE bilder for oss LEGO fans. Men han ødela jo all de LEGO delene for at vi skulle slippe å få ødelagt noen deler i våre kreasjoner :slight_smile: