Strømførende skinner

Hei
Har en sønn som samler på Lego City, 9V strømførende skinner.
Vi trenger flere rette linjer, har plenty ned svinger.
Er det noen som har tips om hvor vi kan skaffe slikt?

Hei Rosendal
Jeg håper du og sønnen din har nok med penger, fordi LEGO har nemlig sluttet å produsere de strømførende skinnene til fordel for skinner i fullstendig plast. Det henger sammen med prisøkning på materialene nødvendig for skinnene, og at LEGO, som et resultat av dette, har skiftet over til batteritog, og at mange LEGOtoghobbyister er villige til å betale mye for å få de siste skinnene.
Men om dere absolutt må ha, så er Bricklink stedet, og for å være litt ekstra hjelpsom så har dere her en snarvei til alle tilgjengelige 9V-skinner.
Om dere skulle få planer om å anskaffe batteri-tog, og ikke har lyst til å bruke en formue på batterier, anbefaler jeg at dere venter til høsten neste år, ettersom det skjer en full overhaling av hele batteritogkonseptet til LEGO, med nye, oppladbare, kraftige og særdeles avanserte batterier, som også skal gjøre togene kompatible med resten av LEGOs strømsystem, i tillegg til nye magneter som visstnok er sterkere en dagens (men som fremdeles passer med de gamle).

Freddie wrote:
Hei Rosendal Jeg håper du og sønnen din har nok med penger, fordi LEGO har nemlig sluttet å produsere de strømførende skinnene til fordel for skinner i fullstendig plast. Det henger sammen med prisøkning på materialene nødvendig for skinnene, og at LEGO, som et resultat av dette, har skiftet over til batteritog, og at mange LEGOtoghobbyister er villige til å betale mye for å få de siste skinnene. Men om dere absolutt må ha, så er Bricklink stedet, og for å være litt ekstra hjelpsom så har dere her en snarvei til alle tilgjengelige 9V-skinner. Om dere skulle få planer om å anskaffe batteri-tog, og ikke har lyst til å bruke en formue på batterier, anbefaler jeg at dere venter til høsten neste år, ettersom det skjer en full overhaling av hele batteritogkonseptet til LEGO, med nye, oppladbare, kraftige og særdeles avanserte batterier, som også skal gjøre togene kompatible med resten av LEGOs strømsystem, i tillegg til nye magneter som visstnok er sterkere en dagens (men som fremdeles passer med de gamle).
Nå har jeg ikke satt meg spesielt mye inn i den nye løsningen for Tog, så da drister jeg meg på et par spørsmål istedet. Hvordan er/blir de nye systemene? Er det enkelt for meg å bytte ut den "basen" som i dag mottar strøm fra skinnene og driver togene? Dvs, "klossen" som festes enkelt på togene/de "gamle" togene var bygget for? Kjedelig hvis Santa Fe lokomotivet mitt må bygges helt om får å kunne bruke den nye løsningene:(

LEGO burde ha gått tilbake til det gamle systemet med 9 volt skinner evt. DCC decodere for lok da kan en styre lok+penser fra en styre enhet,jeg som også driver med model tog har gått over til digitaldrift(marklin).
Smile

Luza: Det er motoren du tenker på. Den i seg selv blir enkel nok, fordi den nye får identiske dimensjoner. På Santa-Fe loket så får du plass til batteriet om du tar ut innmaten. Største problemet er signalmottaker, som må sitte synlig ett eller annet sted på loket (den kan ligge ned, innsenket i taket, men det krever real og oppfinnsom ombygging). Eller du kan ta den lette veien og bygge en B-enhet, som da kan håndtere strøm og signalmottak, med motoren i loket foran.
Tog Freak: Nå er jo dette systemet faktiskt beregnet på barn med foreldre som skal betale.
Et fult mulig og fungerende alternativ er å lage egne skinner. Det blir dekket i Railbricks #3, og de skinnene har bedre strømførende egenskaper en LEGOs egne strømførende skinner.

Freddie wrote:
Luza: Det er motoren du tenker på. Den i seg selv blir enkel nok, fordi den nye får identiske dimensjoner. På Santa-Fe loket så får du plass til batteriet om du tar ut innmaten. Største problemet er signalmottaker, som må sitte synlig ett eller annet sted på loket (den kan ligge ned, innsenket i taket, men det krever real og oppfinnsom ombygging). Eller du kan ta den lette veien og bygge en B-enhet, som da kan håndtere strøm og signalmottak, med motoren i loket foran. Tog Freak: Nå er jo dette systemet faktiskt beregnet på barn med foreldre som skal betale. Et fult mulig og fungerende alternativ er å lage egne skinner. Det blir dekket i Railbricks #3, og de skinnene har bedre strømførende egenskaper en LEGOs egne strømførende skinner.
Thnx:) Liker forsåvidt tanken med fjernstyring av togene, selv om IR har sine begrensninger (for er vel det som brukes?) Det som er synd er at det er pes å modde om de gamle lokene, men ref det du skriver om å lage egne skinner vil man ha mulighet til å kombinere begge typer løsninger, noe som forsåvidt gir enda flere muligheter:) Pr dd er dette lite problem for meg, har ikke plass til å ha toget oppe læll, men en dag.....